• Anonym (Arg pappa)

Får skolan göra så?

Barnen ska åka skridskor med skolan nästa vecka och idag fick vi informationen att de som inte har egna skridskor och hjälm kommer få titta på.
    Hur är det rimligt? Mina barn vill verkligen åka, men vi kommer inte köpa skridskor för en enda gång.

• Svar på tråden Får skolan göra så?
  • molly50

På våra barns skola så får de barn som inte har egna låna.
    Så det där låter inte rimligt,tycker jag.
    Jag tycker du ska prata med lärarna eller med rektorn.

• AndreaBD

Vad skulle de annars göra? Hyra skridskor? Man får ju inte ta betalt av föräldrarna, aktiviteterna får inte kosta. 

• Anonym (Arg pappa)
    molly50 skrev 2023-01-13 16:16:16 följande:

Jag mailade läraren och fick svaret att de inte lånar ut och att alla som önskar åka behöver ha med eget. Hen föreslog tom att jag ska fråga andra om någon kan låna ut.
  • AndreaBD
    molly50 skrev 2023-01-13 16:16:16 följande:

Har skolan skridskor som de lånar ut? Det har nog de flesta skolor inte. 

Jag tycker däremot att man kan köpa begagnade. Om man hinner. 
  • Anonym (Arg pappa)
    AndreaBD skrev 2023-01-13 16:18:48 följande:

Vad skulle de annars göra? Hyra skridskor? Man får ju inte ta betalt av föräldrarna, aktiviteterna får inte kosta. 

Det är ju i princip det de gör, om man tvingas köpa något för att de ska vara med. Det mesta annat kan ju användas vid fler tillfällen, men har barnen redan inte skridskor så är man uppenbarligen inte en familj som åker på fritiden.
  • molly50
    Anonym (Arg pappa) skrev 2023-01-13 16:19:13 följande:
    Jag mailade läraren och fick svaret att de inte lånar ut och att alla som önskar åka behöver ha med eget. Hen föreslog tom att jag ska fråga andra om någon kan låna ut.
    Ok. Det var ju märkligt.
    Visst kan man löpa begagnat,men om det inte kommer att användas sen så känns ju även det lite onödigt.
    Har ni någon ni kan låna av annars då?
  • molly50
    AndreaBD skrev 2023-01-13 16:20:46 följande:
    Har skolan skridskor som de lånar ut? Det har nog de flesta skolor inte. 

Jag tycker däremot att man kan köpa begagnade. Om man hinner. 
    Inte skolan egentligen,utan ishallen där de brukar åka.
    Däremot så har de några par skidor som de kan låna ut på skolan.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Arg pappa) skrev 2023-01-13 16:14:39 följande:
    Får skolan göra så?

Barnen ska åka skridskor med skolan nästa vecka och idag fick vi informationen att de som inte har egna skridskor och hjälm kommer få titta på.
    Hur är det rimligt? Mina barn vill verkligen åka, men vi kommer inte köpa skridskor för en enda gång.

Det låter inte bra om de inte får lära sig åka skridskor, det kan ju påverka deras betyg i idrott på högstadiet och gymnasiet, mina barn har i alla fall varit tvungna att åka skridskor på gymnasiet och då fanns låneskridskor. 

Vi köpte alltid begagnade skridskor och gick även och tränade på fritiden med dem några gånger varje vinter för att de skulle lära sig att åka skridskor.

• Räkan77

Finns massor av skridskor på Blocket för 100 kr. De kanske kommer att åka fler gånger under terminen. Sen kan du sälja dem på Blocket. Men om ni som familj har det väldigt tight ekonomiskt så kanske inte skridskor är att prioritera.

Ni skulle även kunna slänga upp en fråga i en lokal Facebook grupp, beroende på var ni bor så kan ni bli erbjudna att få begagnade skridskor av en familj som har ett gäng gamla i förrådet. 

• Anonym (äää)

Alla skolor jag känner till har en del egna skridskor som man kan få låna. Idrottslärarna brukar ha ett litet förråd med pulkor, skridskor skidor osv. Jobbar själv inom skolan. 

Men, om de nu inte har det så är lösningen att köpa begagnat för en billig peng. Varför skulle föräldrar vägra sin barn att ha ett par skridskor egentligen? Har ni absolut inte råd med en 70 kr/100 kr på blocket, lokal säljgrupp, röda korset? 

Svar på tråden Får skolan göra så?