• Mozza

    Utebliven ägglossning - när kom er "mens"?

    Hej alla! 

    Denna månad verkar det som att min ägglossning har uteblivit. Jag var sjuk ca 10dagar då ägglossning skulle ha varit och tempade inte då pga feber. Ägglossningstesterna visade en stegring men blev aldrig helt positiva. När jag började tempa igen efter att ha blivit frisk så har jag haft en låg temp, under medellinjen, så jag antar att det inte blev någon ägglossning denna månad. 

    Har googlat mig fram till att det är helt normalt och att det kommer en blödning som mens tillslut och att sen börjar cykeln om som vanligt. 

    Ni som varit med om detta, hur mycket längre blev er cykel den gången? Undrar när jag kan tänka att "mensen" kommer och hittar imget på google. 

  • Svar på tråden Utebliven ägglossning - när kom er "mens"?
  • Ruter

    Dom flesta märker inte av om ägglossningen uteblivit. Mensen brukar komma i vanlig tid då. Som den skulle gjort om du haft ägglossning. Att ägglossningstester visar positivt innebär inte att du faktiskt haft ägglossning. Det innebär bara att kroppen gör sig redo på att ett ägg ska lossna. När kroppen och slemhinnorna gör sig redo avsett ett hormon som ger utslag på stickorna. Och att ägget borde släppa inom 12-48h. Men även fast kroppen gör sig redo är det inte helt säkert att ägget faktiskt släpper, detkanske inte finns något moget ägg och därmed uteblir ägglossningen(trots positiv ägglossningstest) 

  • elin1989

    Det behöver inte komma nån blödning. Kroppen lär försöka ägglossa igen och när den har lyckats med det så kommer mensen två veckor senare än vanligt. Det kan komma nån typ av blödning innan dess men det är inte så att det krävs för att cykeln ska 'börja om". Många med oregelbunden ÄL, t ex med PCOS, kan gå länge mellan ägglossningar och blödningar.

  • Mozza
    Ruter skrev 2023-01-13 12:38:19 följande:

    Dom flesta märker inte av om ägglossningen uteblivit. Mensen brukar komma i vanlig tid då. Som den skulle gjort om du haft ägglossning. Att ägglossningstester visar positivt innebär inte att du faktiskt haft ägglossning. Det innebär bara att kroppen gör sig redo på att ett ägg ska lossna. När kroppen och slemhinnorna gör sig redo avsett ett hormon som ger utslag på stickorna. Och att ägget borde släppa inom 12-48h. Men även fast kroppen gör sig redo är det inte helt säkert att ägget faktiskt släpper, detkanske inte finns något moget ägg och därmed uteblir ägglossningen(trots positiv ägglossningstest) 


    Nej precis, jag skrev ju att jag antar att ägglossning uteblivit?
  • Mozza
    elin1989 skrev 2023-01-13 13:26:11 följande:

    Det behöver inte komma nån blödning. Kroppen lär försöka ägglossa igen och när den har lyckats med det så kommer mensen två veckor senare än vanligt. Det kan komma nån typ av blödning innan dess men det är inte så att det krävs för att cykeln ska 'börja om". Många med oregelbunden ÄL, t ex med PCOS, kan gå länge mellan ägglossningar och blödningar.


    Okej så kroppen försöker ägglossa tills den lyckas helt enkelt? Så om jag då håller koll på temp borde jag se när ägglossning sker och så kommer mensen som vanligt därefter?
  • elin1989
    Mozza skrev 2023-01-13 21:01:57 följande:
    Okej så kroppen försöker ägglossa tills den lyckas helt enkelt? Så om jag då håller koll på temp borde jag se när ägglossning sker och så kommer mensen som vanligt därefter?
    Ja. Men det kan komma en blödning emellan pga hormoner etc. Men det är i så fall inte en riktig mens. Så jag skulle fortsätta hålla koll på temp och ÄL-stickor för att se när ägglossningen faktiskt sker
Svar på tråden Utebliven ägglossning - när kom er "mens"?