• Anonym (Frustrerad)

Logopeden jagar oss

Vårt barn har gått hos logoped i flera år, men vi har mest upplevt det som slöseri med tid. Nu senaste två åren har vi upprepade gånger sagt till både muntligt och skriftligt att vi inte önskar fortsätta, men trots det kommer nya kallelser, de ringer etc tills vi ger med oss "för ett avslutande besök", som plötsligt blir ännu fler.

Hur kan vi göra för att de en gång för alla ska låta oss vara?

• Svar på tråden Logopeden jagar oss
  • Friger

"Avslutande besök"? Varför inte gå på det? Se vad som händer?

Tror att antingen har ni fastnat i systemet, eller så anstränger de sig för barnets skull.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-01-09 10:03:56 följande:
    Logopeden jagar oss

Vårt barn har gått hos logoped i flera år, men vi har mest upplevt det som slöseri med tid. Nu senaste två åren har vi upprepade gånger sagt till både muntligt och skriftligt att vi inte önskar fortsätta, men trots det kommer nya kallelser, de ringer etc tills vi ger med oss "för ett avslutande besök", som plötsligt blir ännu fler.

Hur kan vi göra för att de en gång för alla ska låta oss vara?

Låter jättemärkligt. I de flesta regioner är det jättesvårt att få tid hos logopeden och de skriver ut en så fort de kan. På vilket sätt är det ett slöseri med tid?
    Har barnet inte längre problem? Eftersom logopeden vill träffa ert barn så mycket skulle jag räkna med att det behövs, 
  • Anonym (Mamma)

Ja jag undrar också varför ni anser att det är slöseri med tiden. Ni måste inte gå dit för något avslutande samtal, ingen kan tvinga er utan ni kan bara meddela att ni anser att det inte behövs och begära att ert barn skrivs ut från deras register. Däremot misstänker jag att barnet behöver den här kontakten och att det är därför de försöker få er att fortsätta. Gör ni de övningar som logopeden föreslår? Har ni informerat förskolan så de kan hjälpa till?

• Anonym (Frustrerad)

Hon har gått där sen hon var 3, hon går i 6:an nu. Vi upplever inte att hon får något ut av att gå dit, de spelar mest och de övningar vi fått är det vi som tjatat om. 

De framsteg som gjorts de senaste åren är för att vi jobbat för det, inte för något logopeden gjort. De övningar som faktiskt fungerar är sånt vi kommit på själva. 

Vi har sagt till att vi inte önskar gå mer, de säger okej, men så kontaktar de oss igen efter nån månad.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-01-09 11:10:14 följande:

Hon har gått där sen hon var 3, hon går i 6:an nu. Vi upplever inte att hon får något ut av att gå dit, de spelar mest och de övningar vi fått är det vi som tjatat om. 

De framsteg som gjorts de senaste åren är för att vi jobbat för det, inte för något logopeden gjort. De övningar som faktiskt fungerar är sånt vi kommit på själva. 

Vi har sagt till att vi inte önskar gå mer, de säger okej, men så kontaktar de oss igen efter nån månad.

Men de här kontakterna, är det vanliga mail/brev eller är det kallelser? Informera bara om att ni inte ser något vidare behov av en kontakt och att ni vill bli utskrivna från deras register.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-09 11:17:44 följande:
    Men de här kontakterna, är det vanliga mail/brev eller är det kallelser? Informera bara om att ni inte ser något vidare behov av en kontakt och att ni vill bli utskrivna från deras register.
    De skickar kallelser och när jag avbokar ringer de. Jag har sagt det flera gånger, men av någon anledning fortsätter de.
  • Anonym (Embla)

Vi hade samma med habiliteringen. Gav ingenting men tusen kallelser och möten under flera år som gav noll.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-01-09 11:19:25 följande:
    De skickar kallelser och när jag avbokar ringer de. Jag har sagt det flera gånger, men av någon anledning fortsätter de.
    Prata med chefen, förklara att ni känner er trakasserade när ni gång på gång har förklarat att ni vill avsluta kontakten men att ni ändå blir kallade, uppringda och allt möjligt. Låter gränslöst och nästan lite sjukt att de håller på så där.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag kan inte riktigt tro på detta, vilken region bor ni i? I vår region är det supersvårt att få hjälp av en logoped och efter att barnet börjar skolan är det ännu svårare. 

VI har jagat logopedmottagningen, men till sist fick vi köpa helt privat logoped och betala själva. 

• Anonym (Frustrerad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-09 12:16:20 följande:

Jag kan inte riktigt tro på detta, vilken region bor ni i? I vår region är det supersvårt att få hjälp av en logoped och efter att barnet börjar skolan är det ännu svårare. 

VI har jagat logopedmottagningen, men till sist fick vi köpa helt privat logoped och betala själva. 

Stockholm. Inte storstockholm, en annan kommun. Ja de flesta som går där är förskolebarn, men mitt barn har ju gått där sen hon var liten.

Allt verkar gå snabbt i vår kommun, för npf-utredning fick vi efter 2-3 månader också, trots att vi blivit tillsagda av andra att det kan ta typ ett år.
Svar på tråden Logopeden jagar oss