• Anonym (Mamman som vill ha koll)

Tar ni del av det som händer på barnens förskola/skola?

Har en dotter på förskolan. Dom hade en blog för flera år sedan den är helt nedstängd, vi får inte se bilder av vad dom gör, vi får på vår höjd ett månadsbrev. Vi får inte längre vara med och ta del av vissa aktiviteter så som lucia mm. Jag känner mig otrygg i att förskolan är så "hemlig" Hade önskat att man kunde ta del av verksamheten i form av en blog eller något liknande.

Däremot så visade en bekant med barn i en annan kommun deras app. Där finns allt med som klasslistor, blogg, dom kan lägga in när och frånvaro, anteckningar, komma i kontakt med varandra i appen. Det skulle kännas tryggt att få den valmöjligheten. Eftersom att inte alla barn pratar vill man ta del av vad som sker. Jag får på min höjd veta att mitt barn ätit bra och att fet gått bra. Har ingen aning av vad som sker annars. 

Hur upplever ni detta? 
    Hur kan det vara så olika när alla måste hålla sig till GDPR lagen? 

• Svar på tråden Tar ni del av det som händer på barnens förskola/skola?
  • Tooja

På mina barns förskola används appen Unikum. Där lägger personalen upp loggar ett par dagar i veckan där de skriver vad de gör och lägger ut lite bilder (med blurrade ansikten på barnen, vi har gett godkännande att våra barn är med där, men antar att det är enklare för dem att bara blurra alla.)
    Klasslistor finns med, men föräldrar får själva lägga till telefonnummer, Mail och hemadress (om man vill). Tycker det är toppen, ta upp på exempelvis föräldramöte att ni önskar mer information. Annars är det inte fel att du själv frågar när du hämtar ?har ni gjort någon särskilt idag?, mitt barn pratar ju inte, så är roligt att veta vad ni hittar på? etc.

• Citronella

Pratar du inte med personalen alls vid hämtning och lämning? Var tacksam över att personalen ägnar tid åt barnen istället för en massa administrativt arbete. 

• violis

I min kommun kan VH lägga in schema och frånvaroanmäla sina barn i den läsplattform kommunen använder, de kan också skicka meddelanden till oss och skriva ( vilket vi begär) om någon annan än de själva ska hämta barnet.
    Det finns en nyhetssida där vi lägger ut både information som gäller hela förskolan och barnets avdelning ( VH ser bara det som gäller den egna avd ,inte vad övriga avd lägger ut…kommunen lägerbålen ut centralt det som gäller alla VH i hela kommunen här) Här kan vi också lägga en enstaka bild men eftersom den här sidan är mer öppen så lägger vi sällan ut bilder på barnen här och vi de få tillfällen barn är med på bilden så lägger vi aldrig ut bilder där man lätt kan identifiera barnen..så ryggar eller på långt håll..
    Sen har varje barn en egen mapp där vi lägger lite bilder och dokumentationer som rör det enskilda barnet och här  syns barnens ansikten då det bara är vi och det enskilda barnets VH som kommer åt den mappen 

Vi lägger inte upp bilder varje dag eller varje vecka.. vi försöker få in en bild på startsidan 1 gång i månaden …bilder i barnets mapp lägger vi ut i samband med utvecklingssamtalet …

varför skriver vi ingen blog, lägger ut bilder varje dag/ vecka ?

…. Kanske för att vi har 23 barn i gruppen o 2 h barnfri tid varje vecka ..dessa 8 h i månaden ska gå till 2 h apt 2 h avdelningsplanering ( dessa två saker på kvällstid) de resterade 4 h ska gå till egen planering av temaarbete ,för o efterarbete till utvecklingssamtal, lucia ( ja vi har fortfarande det för VH ),själva utvecklingssamtalen….+ alla dokument som kommun och stat kräver att vi skriver

Att skriva och välja ut foton till en blogg är inget vi vill göra i barngrupp..även under den sk fria leken behöver vi finnas inte bara närvarande utan även härvarande så vi ser o hör vad som händer och kan stötta barnen i sin lek, höra o se vad som behövs för att leken ska kunna utvecklas…

MEN även om vi inte lägger upp bilder etc så är VH alltid välkomna in och se vad vi gör..det syns på väggar o inne på avd , hinner vi så pratar o berättar vi gärna vid hämtning om hur dagen varit ..men är vi själva o flera föräldrarna kommer samtidigt så hinner vi kanske inte mer än allt har varit bra 

Och här ser jag en skillnad från när jag började jobba för 25+ år sedan…då hade vi 17-18 barn i gruppen 1-7 år gammal och då hann vi med mycket mer även av just det här som TS efterfrågar …

• Anonym (F)

Knappast hemligt. Förr i tiden fick man på sin höjd komma på luciatåg en gång om året, numera har man till och med utvecklingssamtal. Vi får ett månadsbrev men det läser jag sällan, vi träffar ju personalen dagligen ändå. Personligen känns det som riktigt överarbete att de ska behöva hålla på med anteckningar, tar onödig tid och kommer bara att stressa dem.

Du känner dig "otrygg", varför då?? Vad är det du tror att de gör med barnen egentligen, sataniska ritualer eller kanske de har återgått till aga? Vad tror du skillnaden vore om du hade samma koll som din kompis? Ingenting. Du vet ändå inte hur deras vardag ser ut, egentligen. Ett tips angående "komma i kontakt" och "anteckningar", fråga personalen om du undrar något!

Ps: GDPR är en lag som skyddar personuppgifter, det har inget med det dagliga arbetet på fsk att göra. sv.wikipedia.org/wiki/Dataskyddsf%C3%B6rordningen

• Anonym (Mamman som vill ha koll)

Jag brukar fråga personalen men får väldigt sällan mer svar än att hon åt bra, vi pysslade. Jag önskade bara att det fanns mer valmöjligheter i samma kommun också. Vissa trivs nog jättebra med så det är idag men jag gör inte det. Jag vill ta mer del av vad som händer. Valde den förskolan dottern går på pga att dom skrev blog typ 1 gång i veckan och delade med sig av vad som händer osv. Det känns tryggt för mig och hade önskat att jag kunde välja en sådan förskola. Alla har helt enkelt olika önskemål och olika förskolor borde kunna följa upp olik önskemål. 

• Anonym (F)
    Anonym (Mamman som vill ha koll) skrev 2023-01-09 11:29:43 följande:

Jag brukar fråga personalen men får väldigt sällan mer svar än att hon åt bra, vi pysslade. Jag önskade bara att det fanns mer valmöjligheter i samma kommun också. Vissa trivs nog jättebra med så det är idag men jag gör inte det. Jag vill ta mer del av vad som händer. Valde den förskolan dottern går på pga att dom skrev blog typ 1 gång i veckan och delade med sig av vad som händer osv. Det känns tryggt för mig och hade önskat att jag kunde välja en sådan förskola. Alla har helt enkelt olika önskemål och olika förskolor borde kunna följa upp olik önskemål. 

Igen, varför känner du dig otrygg? Hur skulle det göra dig trygg att få veta om pyssel etc i ett veckobrev istället för muntligt? Vad är du rädd för?
  • Anonym (A)
    Citronella skrev 2023-01-09 06:44:20 följande:

Pratar du inte med personalen alls vid hämtning och lämning? Var tacksam över att personalen ägnar tid åt barnen istället för en massa administrativt arbete. 

Min tanke också. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamman som vill ha koll) skrev 2023-01-09 11:29:43 följande:

Fast bloggen är ju nedslängd sedan flera år skrev du. 
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2023-01-09 11:56:03 följande:
    Fast bloggen är ju nedslängd sedan flera år skrev du. 
    Nedstängd ska det stå.
  • Jemp

Vi har en skolportal där det läggs ut lärloggar med projekt osv samt månadsbrev (har tidigare varit veckovis). I lärloggarna som syns för alla är foton utan barnens ansikten. Kontaktlista finns men man måste själv godkänna ifall kontaktuppgifter ska visas vilket knappt hälften gjort, det kan göra det lite svårt att få kontakt med varandra.
    Det finns också ett instagramkonto där de lägger upp bilder på vad de gör. Återigen utan att barnens ansikten är på bild.

Känner att jag har ganska bra koll på vad de gör. 

Svar på tråden Tar ni del av det som händer på barnens förskola/skola?