• Anonym (Victoria)

Hur är det att vara inlagd som vuxen?

Jag har i mina yngre dagar varit inlagd för både ätstörningar, depressioner och självmordstankar m.m. 
    Både under LPT och frivillig vård.
    I och med att jag alla gånger varit relativt ung, som äldst 22 år, så har personalen alltid behandlat mig med respekt och varit väldigt måna om att jag ska bli bra.

I december fyllde jag 28 år och jag börjar ännu än gång bli sämre i min ätstörning och har tvingats söka hjälp och förmodligen kommer jag ännu en gång behöva läggas in på antingen en ätstörningsklinik eller psykiatrin i Stockholm. 

Jag skäms så otroligt mycket, för det känns som att jag bör vara ?vuxen nog? för att klara mig själv.
    Jag tycker också det känns pinsamt att vara inlagd för att det känns som att det nu kommer att finnas mer personal i min egen ålder som ska ?ta hand om? mig.
    Jag har svårt att förhålla mig till hur det ska se ut att någon i min egen ålder ska vara behandlingspersonal och ännu värre: kanske behöva tvinga mig till saker där min ätstörning sätter stopp.

Vad har ni för erfarenheter och tankar kring detta?
  • Svar på tråden Hur är det att vara inlagd som vuxen?
  • Eurydike
    SpejaOlsson skrev 2023-01-08 13:59:01 följande:

Jag tycker du är otroligt egoistisk och vid din höga ålder bör du veta bättre. Jag tycker att självförvållade skador likt denna bör betalas av dig själv, för detta kostar samhället massa pengar som kunde gått till någon annan, tex sjuka barn. 

Du verkar ha svårt att förstå att anorexia är en sjukdom. En allvarlig sjukdom som man faktiskt kan dö av. Min kompis är inlagd för det just nu och hade hon kunnat trolla sig frisk så hade hon genast gjort det, tro mig.
  • Anonym (Y)

Ätstörningar är ett psykiskt problem, oftast drabbar det yngre, men så gammal är du inte. Dessutom så tror jag ändå inte personalen bryr sig om det, de lär behandla dig likadant nu som förr.

Men någonstans måste du komma ur detta. Samtidigt händer det saker i livet antar jag som påverkat dig negativt, och då tar du ut det på dig själv.

• Anonym (Victoria)

Jag tycker du är otroligt egoistisk och vid din höga ålder bör du veta bättre. Jag tycker att självförvållade skador likt denna bör betalas av dig själv, för detta kostar samhället massa pengar som kunde gått till någon annan, tex sjuka barn. 

Du verkar inte ha någon som helst erfarenhet av psykiatriska sjukdomar. 
    Om du inte visste det, så är psykiska sjukdomar inget man väljer, det är ingen som vill vara sjuk, det är precis som vilken annan sjukdom som helst, bara att det kommer från hjärnan och biologiska faktorer spelar in.

Det finns ingen som vill lida av en ätstörning som exempelvis Anorexia Nervosa, det är inget jag skulle önska min värsta fiende.
    Det är en dödlig sjukdom som skördar flertalet liv varje år.
    Att inte kunna äta för att du har så mycket ångest som gör att du känner dig dödssjuk för varje tugga du tar, det är både skrämmande och absolut livsfarligt.

Håll dig till att svara i trådar du vet någonting om.
  • Anonym (Ffmfn)

Du vet att folk kan få självskadebeteende , anorexia m.m. pga inflammation i hjärnan va? Enligt ny forskning. Dvs kroppslig sjukdom. Bara att googla lite. 
  • Anonym (Jen)
    Anonym (Victoria) skrev 2023-01-08 14:08:24 följande:
    Du verkar inte ha någon som helst erfarenhet av psykiatriska sjukdomar. 
    Om du inte visste det, så är psykiska sjukdomar inget man väljer, det är ingen som vill vara sjuk, det är precis som vilken annan sjukdom som helst, bara att det kommer från hjärnan och biologiska faktorer spelar in.

Det finns ingen som vill lida av en ätstörning som exempelvis Anorexia Nervosa, det är inget jag skulle önska min värsta fiende.
    Det är en dödlig sjukdom som skördar flertalet liv varje år.
    Att inte kunna äta för att du har så mycket ångest som gör att du känner dig dödssjuk för varje tugga du tar, det är både skrämmande och absolut livsfarligt.

Håll dig till att svara i trådar du vet någonting om.
    Bry dig inte om det inlägget, bara någon som vill provocera.

Du kommer bli väl behandlad. Starkt att du söker hjälp.

Kan inget om ätstörningar men önskar dig varmt lycka till!
Svar på tråden Hur är det att vara inlagd som vuxen?