• Anonym (Mamma)

Skolplikt

Har en son på 15 (snart 16) med diagnos som går i 9:an nu. Vårterminen i 8an hade han ca 50%närvaro nu under hösten har han ca 75% så mycket frånvaro men ändå bättre. 
    Har ej godkänt I svenska men i alla andra ämnen  och har ju denna termin på sig att försöka få godkänt I sv. 

Men om han inte får det bryter han mot skolplikt el hänger den bara ihop med frpnvaro/närvaro. 
    Vi jobbar på att han ska må bättre och få iväg till skolan men vissa dagar så går det bara inte. 
    Självklart har vi kontakt med bup, skolan m.m

• Svar på tråden Skolplikt
  • Anonym (Li)

Skolplikten betyder att han ska gå i skolan, dvs ej hemundervisning eller så. Betygen står istället för på vilken nivå han har nått målen för de olika ämnena, och är egentligen inte kopplade till närvaro. Dock brukar bättre närvaro leda till bättre betyg, både för att man lär sig mer men också får fler chanser arr visa sina kunskaper. Uppgifter gjorda hemma har mycket lägre tillförlitlighet då det är svårt att veta vem som gjort vad, detta kan också variera mellan olika ämnen.

Det är inte olagligt att bryta mot skolplikten men soc kan kopplas in. Nu har ni stöd från bup och han har höjt sin närvaro, så det är ju på rätt väg. Skulle han ha F eller streck i något eller några ämnen till sommaren finns IM, vilket kan vara ett utmärkt alternativ.

• Anonym (+++)

Har en elev bara F i ett ämne så är det väl hur lugnt som helst. Fortsätt jobba på det han kan, jobba på att han ska orka skolan på ett vettig sätt  (jag har egna ungdomar med NPF så jag vet hur det kan vara)

Hinner han inte färdig med svenska så går man på IM; som redan kommenterats om. När han sen är klar med alla betyg, kan han söka till en nationell gymnasieutbildning. 

• Anonym (Lärare)

Skolplikt handlar om närvaro i skolan. Betygen spelar ingen roll.

• Anonym (Ngnf)

Jag hade också problem i högstadiet och var nästan aldrig i skolan. Klarade inte matten och läste därför senare in den på IV på gymnasiet. 

• Anonym (Ngnf)

Sedan tog det väl 10 år innan jag blev klar med gymnasiet men till slut så. Har ingen diagnos , fick psykiska besvär av streptokocker. Men möjligheter finns att bli klar ändå. 

• Anonym (A)
    Anonym (Li) skrev 2023-01-08 10:19:41 följande:
    Skolplikten betyder att han ska gå i skolan, dvs ej hemundervisning eller så. Betygen står istället för på vilken nivå han har nått målen för de olika ämnena, och är egentligen inte kopplade till närvaro. Dock brukar bättre närvaro leda till bättre betyg, både för att man lär sig mer men också får fler chanser arr visa sina kunskaper. Uppgifter gjorda hemma har mycket lägre tillförlitlighet då det är svårt att veta vem som gjort vad, detta kan också variera mellan olika ämnen.

Det är inte olagligt att bryta mot skolplikten men soc kan kopplas in. Nu har ni stöd från bup och han har höjt sin närvaro, så det är ju på rätt väg. Skulle han ha F eller streck i något eller några ämnen till sommaren finns IM, vilket kan vara ett utmärkt alternativ.
    +1
Svar på tråden Skolplikt