• Anonym (Ekonomi)

Hur mycket la ni på babysaker ?

Måste man köpa de dyra vagnarna eller funkar det med en som kostar ett par tusen istället för över 10 000? Är de mindre säkra ?
    Kommer ju ändå byta efter något år till sittvagn tänker jag.
    Hur mycket köpte ni annat? 

• Svar på tråden Hur mycket la ni på babysaker ?
  • Jemp

Nej en dyrare vagn är inte säkrare. Ett tips är att kolla begagnat. De flesta har både ligg- och sittdel. Jag har köpt vagnar för 2000 på blocket. 

• Anonym (Lånfri)

Fick första vagnen gratis av en jobbkollega, en gammal Emmaljunga som stått på en vind i säkert 15 år. Hade den genom första vintern, hittade sen en fin begagnad Teutonia på Blocket för 2500 kr nåt.

Begagnat är bra och billigt. De 10 000 för coola nya vagnen investerade vi till barnet istället.

Men fortsätt gärna köpa nytt alla andra, jag tar så gärna över era prylar till mindre än halva priset. Flört

• Anonym (Biffen)

Vi köpte så gott som allt begagnat. (Men OBS att priserna är 10 år gamla.) En vagn av bra kvalitet för 2000 kr. Den hade utbytbar ligg- och sittdel så behövde inte köpa ngn mer vagn sen. Spjälsäng 500 kr. Hyrde babyskydd. Skötbord 400 kr. Ergo baby bärsele 300 kr. Babysitter 200 kr. Klippte frottétrasor av utslitna handdukar. 

Men säng, liggvagn och babysitter förblev så gott som oanvända av första barnet som gallskrek om hon placerades i dem. Bärselen däremot användes till den var trådsliten. Barn nr 2 sov gott i säng och vagn och gillade sittern också. Bärselen - njä. Så man vet inte alltid vad man kommer att ha nytta av. :) 

• Cereal Killer

Vi lade kanske 5000 på babysaker. Det dyra var bilstol och bas, detta valde vi att inte köpa begagnat. Vagn köpte vi en begagnad bugaboo i fint skick för 2000 och den användes sedan i 3 år. Bärsjal begagnad, skötdyna och badbalja från Ikea, blöjor och lite kläder. Mer än så behövs inte. 

Vissa vagnar är absolut säkrare än andra, oavsett om de är begagnade eller nya, så när man hittat en man är intresserad av är det bra att läsa på om märket/modellen. 

• Anonym (Begagnat)

Mycket lite. Hade en babykorg sen förr, min gamla liggvagn, lånade skötbord, fick en gratis sittvagn, köpte resten på second hand och det enda nya var babyskyddet till bilen. Man behöver inte köpa nya dyra grejer. Så oerhört kort tid de används.

• Anonym (Hej)

Tänker lite beror ju på om det är första barnet, är tanken att ni vill ha fler barn 

Till första barnet köpte vi ny vagn men inte den dyraste utan runt 3000kr. Kom sen på att var smidigt men en mindre sittvagn så det köpte vi oxå ny några år senare. Köpte mycket kläder åå tex tradera. 

Andra barnet så köpte vi vagn begagnat och även säng m.m

Tredje barnet har fått 4 plagg nya (förutom de han fått i present) annars är allt begagnat. Köpte vagn, 2 babyskydd med bas och adapter så jag kan ha babyskydd på vagn för 1500kr, spjälsäng för 200kr, kläder köpte jag stooort paket för 200kr. 
    Behöver inte kosta skjortan att få barn. Snäll mot plånbok och miljö. 

• mari123

Man får ju ofta väldigt mkt till sin bebis! Kanske mer än man vill ha (begagnat) och behöver ibland? Vi köpte både liggvagn och sittvagn (nytt) men inte mkt kläder och VERKLIGEN INTE mkt leksaker. OT men min gamla mamma berättade om ett av de senaste barnbarnsbarnens ETT-årskalas. Mamma sa att det var VÄRRE än när ngn fyller 50 år! 

• Anonym (Begagnat)
    mari123 skrev 2023-01-07 07:43:55 följande:
    Man får ju ofta väldigt mkt till sin bebis! Kanske mer än man vill ha (begagnat) och behöver ibland? Vi köpte både liggvagn och sittvagn (nytt) men inte mkt kläder och VERKLIGEN INTE mkt leksaker. OT men min gamla mamma berättade om ett av de senaste barnbarnsbarnens ETT-årskalas. Mamma sa att det var VÄRRE än när ngn fyller 50 år! 
    Vi fick nästan ingenting. En på tok för stor body första julen och sen inget förrän barnen var lite äldre och då bara enstaka plagg. Ett litet gosedjur när första barnet var 2 veckor gammal. Lite leksaker.
  • Anonym (V)

Jag minns inte alla summor (sonen är 13) men jag köpte mycket begagnat och ärvde också en del. Vagnen köpte jag begagnad av en kompis som varit nöjd med den. Sittvagn med mjuklift i. Sen köpte jag en sulky för 100 kr "så länge" men den funkade så bra att det aldrig blev nån annan.

Man ska kanske akta sig för riktigt gamla vagnar med väskkrokar på handtagen och avsaknad av spärrar så vagnen kan slå ihop sig om små fingrar dock.

• student2013

Hej!
    När vi skulle få dottern så gjorde jag ett Excel blad för att ha koll på hur mycket det slutade på. 
    Sittvagn fick vi av svärmor som hon köpte till sin sladdis så vi behövde köpa en liggdel ny till den bara. Sen gillade både svärmor och min mamma att sy. Så dem har sytt en del. 
    Men 17 000kr la vi på allt. Då även bestick och tallrikar till man behövde det. 
    Försökte hitta begagnat också.
    Sen köpte mina föräldrar saker också. Även svärmor.

• Anonym (Massor)

När vår lilla kom lade vå mååååååååååååååååååååånga tusenlappar på henne. Säkert runt 40000 inklusive allt. Räknar vi med renovering och ombyggnad av barnrum också så kan vi räkna in 10-15 till. 

• Anonym (Begagnat)
    Anonym (Massor) skrev 2023-01-07 20:50:20 följande:
    När vår lilla kom lade vå mååååååååååååååååååååånga tusenlappar på henne. Säkert runt 40000 inklusive allt. Räknar vi med renovering och ombyggnad av barnrum också så kan vi räkna in 10-15 till. 
    Och hon brydde sig mycket? Skrek, bajsade ner sig och kräktes och dregglade som alla andra bebisar antar jag. Det går lika bra i en body som kostade 20 spänn.
  • Anonym (Massor)
    Anonym (Begagnat) skrev 2023-01-07 21:33:50 följande:
    Och hon brydde sig mycket? Skrek, bajsade ner sig och kräktes och dregglade som alla andra bebisar antar jag. Det går lika bra i en body som kostade 20 spänn.
    Nej, hon brydde sig inte. Än sen? Du lägger så mycket du vill och behöver på din be is så lägger jag så mycket pengar jag vill och behöver på min bebis. Det är ingen tävling i "spara så mycket du kan på det käraste du har". 
  • Anonym (Begagnat)
    Anonym (Massor) skrev 2023-01-07 21:45:19 följande:
    Nej, hon brydde sig inte. Än sen? Du lägger så mycket du vill och behöver på din be is så lägger jag så mycket pengar jag vill och behöver på min bebis. Det är ingen tävling i "spara så mycket du kan på det käraste du har". 
    Mitt första barn kostade ca 400000 att ens få till. Så kom inte här och snacka pengar. Vi hade råd att lägga mer på kläder också,men anser inte att vare sig vi eller ungarna blir lyckligare av en pyjamas som kostar 400 än en pyjamas som kostar 15. Jag själv blir inte ett dugg lyckligare av ett par byxor för 700 jämfört med ett par för 45. Värdet på mina barn sitter inte i hur mycket pengar jag lägger på dom. 
  • Anonym (Jo)

Så mycket som behövdes.

• Anonym (0,4)
    Anonym (Jo) skrev 2023-01-07 21:57:01 följande:

Så mycket som behövdes.

Alldeles lagom
  • Anonym (Massor)
    Anonym (Begagnat) skrev 2023-01-07 21:51:42 följande:
    Mitt första barn kostade ca 400000 att ens få till. Så kom inte här och snacka pengar. Vi hade råd att lägga mer på kläder också,men anser inte att vare sig vi eller ungarna blir lyckligare av en pyjamas som kostar 400 än en pyjamas som kostar 15. Jag själv blir inte ett dugg lyckligare av ett par byxor för 700 jämfört med ett par för 45. Värdet på mina barn sitter inte i hur mycket pengar jag lägger på dom. 
    Så vad klagar du på. Mig för då? 
  • mari123

Bäst är ju om man gör på SITT EGET vis. Då blir man nog mest nöjd. 

• Flerabarnsmamma

Det måste man verkligen inte. Vi har och hade ekonomisk möjlighet att köpa nytt men jag tycker att det är oerhört onödigt när det finns så mycket fint begagnat. Jag köpte vår barnvagn för 1000 kr, jag fyndar en massa kläder på tradera, jag köpte kläder för en hel garderob för runt 1500 kr. Dom minsta kläderna är ofta i nyskick och annars i bättre beg skick (som att ärva av syskon). Jag köpte babyskyddet för 500 kr. Bilstol nr 2 köpte jag ny eftersom den används i såpass många år, (vill inte riskera att dom där 10 åren som en bilstol kan användas hinner passera innan mitt barn vuxit ur den. Mina sitter i stol 2 till ca 4.5 års ålder)

Men ja, jag fyndar så mycket begagnat som jag bara kan så länge det bara går. Jag säljer även så vissa gånger så går jag plus minus noll andra gånger får jag tillbaka pengar när jag säljer vidare eftersom jag säljer för mer än jag köpte. 

Svar på tråden Hur mycket la ni på babysaker ?