Anonym (Mobilen) skrev 2023-01-05 22:29:39 följande:
Helt passiv
Hej jag fick mig en tankeställare idag. Jag är bara 19 år och det känns som jag slösar bort mitt liv helt. Jag jobbar på timmar då och då men såfort jag är hemma bara sitter jag och gör ingenting. Dagar jag inte har något planerat kan jag sitta hela dagen och slösurfa på mobilen tex på sociala medier. Har inte motivation till att träna eller åka till stan eller läsa en bok. Känns som jag inte utvecklas. Inser att jag kan få ut mycket mer av dessa dagarna nu när jag är så ung. Kan det vara mobilen som gör det?
Har ni några tips på vad man kan göra för vettigt när man har Lediga dagar eller hur man bryter denna slöheten? Tycker bara detta är så sorligt Göra såhär.
Tror ni det är vanligare att unga är mer passiva nuförtiden än förr?
Vill först bara säga, stor eloge till dig för att du fick denna tankeställare och faktiskt valde att följa upp den.
Det här med att göra ingenting är lite av en "standardinställning" för oss människor. Det finns evolutionära anledningar till det, men det ska jag inte tråka ut dig med.
För att gå direkt till din sista fråga så är svaret ett klart ja. Unga är betydligt mer passiva idag än förr, och det kan vi tacka teknologin för. Faran där är att de flesta unga exponeras för smartphones, surfplattor och social media i väldigt unga år, år där hjärnan i vissa aspekter fortfarande är under utveckling. Jag vill inte lägga någon skugga på dig eller andra unga, för vi människor har alltid varit konstruerade att ta den lätta vägen. Detta är en instinkt vi i dagens samhälle måste kämpa emot.
Skulle du säga att du är en storanvändare av just social media? Om jag skulle nämna två saker som aldrig borde ha uppfunnits så kommer atombomben på klar första plats, och på andra plats kommer social media.
Jag lyssnade faktiskt på en youtube-podd om just social media för några dagar sedan, den är rätt lång och han går ganska djupt i sin analys så det är inget man bara slölyssnar på, men den gör en ganska mörkrädd. Jag kan verkligen rekommendera den.
Annars övriga tips.. Att verkligen bestämma dig för att slita dig från skärmen och dra ut, skitsamma om du gör nåt vettigt, sålänge du inte är på mobilen, vänj dig vid att göra saker utan att kolla social media etc. Smartphones är faktiskt ett fantasiskt redskap, men det förutsätter att vi äger mobilen, inte att mobilen äger oss. Vi måste helt enkelt lära oss att använda dem med balans.