• Anonym (Barnspar)

Spara till barnen – vad är rimligt?

Hur tänker ni kring att spara till barnen? Sparar ni en viss summa varje månad, och i så fall hur mycket? När kommer barnen att få pengarna - på sin 18-årsdag eller senare? Tänker ni att ni alltid kommer att spara samma summa under alla 18 år, eller kommer ni att öka månadssumman i takt med inflation? Osv.

Hoppas på många svar!

• Svar på tråden Spara till barnen – vad är rimligt?
  • Anonym (Förälder)

Vad som är rimligt beror väl på vad man har för förutsättningar. En del kan spara flera tusen och en del kanske inget. 
    Så tänker att det kan nog bli olika mycket olika månader/år.
    Sen måste man ju fundera på hur man sparar, bara sätta in pengar på vanligt konto el hitta bästa sättet så det blir så mycket pengar som möjligt  spara på barnets namn el eget. 
    Krävs bara barnet el ena el båda föräldrarna för att kunna ta ut/använda pengar. 
    Har föräldrar gemensamt sparande el varsitt. Skulle man e gång dela på sig vem har ansvaret för att bestämma över pengarna.... 

Vi har just nu dåligt ekonomiskt men börjar vända. 
    Ska man ha pl
    Konton tex ett med födelsedagspeng  julklapp som barnet kan få använda vid viss ålder och sen ett som barnet tillsammans med er när barnet är äldre. 
    Vad är tanken med sparandet , köpa kul saker el till tex första bilen,  huset... 

• Anonym (Madde)

Vi sparar inte specifikt till barnen. Vi har ett stort sparande (aktier) men inget är speciellt dedikerat till barnen.

• Anonym (Madde)

Glömde svara på allt. Jag tycker det är jätteviktigt att spara, både buffert och långsiktigt sparande. Däremot tycker jag inte att man måste spara specifikt till sina barn. 

• Hjärterdam89

Sparar hela barnbidraget till varje barn. Isk-konton som står i mitt namn då jag absolut inte vill att de ska förfoga över pengarna så fort de fyller 18 år. 

• Anonym (S)

Barnbidraget till varje barn som de får när de blir 18-20 alternativt flyttar hemifrån beroende på hur situationen ser ut för respektive barn. Meningen är ju inte att de bara ska bränna pengarna när de blir myndiga utan att de ska gå till något vettigt att starta vuxenlivet med.

• Anonym (X)

Jag spar barnbidraget, det är ju ändå "deras" pengar.
    Jag kommer lägga undan till de fyller 18år och så får de pengarna i utbetalningar när de behöver dem.

• Anonym (Jag)

Jag lägger undan 100 kr per månad. Jag får se hur mycket det blir och om/när hen får pengarna och isf hur mycket eller om jag kommer att använda dem till något större inköp åt barnet eller vad det blir. Huvudsaken tycker jag är att man har ett regelbundet sparande oavsett.

• Anonym (H)

Det är väl olika beroende av förmåga eller vad man själv tycker. Barnens farföräldrar har sparat sedan dom föddes, som ges när de fyller 18. Vi själva har ett barnkonto som används vid behov, tex om någon av de äldre har svårt med hyra någon månad, körkort, hjälpa till med respengar osv. Vi kör ingen milimeterrättvisa, utan pga av omständigheter har alla 4 barn olika behov. 

• Anonym (H)

Jag tycker för övrigt att barnbidrag borde inkomstsbaseras - och då är vi en familj som inte borde få det. Den åsikten kanske inte hör hemma här, men tycker det kan bli ledsamt för dem som inte kan spara barnbidraget, utan faktiskt behöver det - vilket borde vara barnbidragets enda funktion enligt mig

• Anonym (I)

Nej, vi har inte sparat till barnen utan sparat till oss själva. Sen har barnen fått när de behövt nån större summa. Som 10 000 kr till första flytten, 100 000 kr till en kontantinsats etc. Körkort har de fått betala halva själva, vi ville att de skulle lära sig tidigt att jobba för saker. 
    Alla har inte fått exakt samma summa och vi skämmer inte bort dem heller.

Svar på tråden Spara till barnen – vad är rimligt?