• Anonym (ev blivande pensionär)

Är det möjligt att få bostadsbidrag som pensionär?

..om man själv valt att gå i pension tidigare med eget pensionssparande pga att det inte gått att få tag i jobb?

• Svar på tråden Är det möjligt att få bostadsbidrag som pensionär?
  • Johan70

Det är normalt just ,pensionärer som får bostadsbidrag, men det kommer alltid att göras en individuell bedömning av just dina behov.

• Anonym (nej)

Nej. Bostadsbidrag får man inte som pensionär alls. Det är för ungdomar och barnfamiljer. Bostadstillägg för pensionärer kan man få från 68 års ålder om man tar ut allmänpension.

• mari123
    Anonym (nej) skrev 2023-01-05 03:03:15 följande:

Nej. Bostadsbidrag får man inte som pensionär alls. Det är för ungdomar och barnfamiljer. Bostadstillägg för pensionärer kan man få från 68 års ålder om man tar ut allmänpension.

68 år? Jag gick i pension vid 65 och har haft BT sedan dess. Var LÅNG handläggningstid hos pensionsmyndigheten och jag gick dit för att kolla hur läget var. Jag fick en massa pengar retroaktivt. Det var väldigt sympatiskt tänker jag fast vissa kanske tar det för givet ?
  • Anonym (nej)
    mari123 skrev 2023-01-05 04:13:06 följande:
    68 år? Jag gick i pension vid 65 och har haft BT sedan dess. Var LÅNG handläggningstid hos pensionsmyndigheten och jag gick dit för att kolla hur läget var. Jag fick en massa pengar retroaktivt. Det var väldigt sympatiskt tänker jag fast vissa kanske tar det för givet ?
    68 gäller sen förra året. 
  • mari123
    Anonym (nej) skrev 2023-01-05 05:06:31 följande:
    68 gäller sen förra året. 
    Okey! Såg inte det komma......MEN många dör innan 65 förstås. Min bror gick i pension i förtid vid 62 och så dog han vid 65. Han NJÖT av sin pension den tid det blev och det är jag glad för.
  • Anonym (Alice)

Om du är född 1957 eller tidigare och tar ut den allmänna pensionen och tjänstepension kan du ansöka nu. Född 1958 får du ansöka när du blir 66.

Svar på tråden Är det möjligt att få bostadsbidrag som pensionär?