• Anonym (Gravid)

Viktuppgång i v 18

Jag är gravid i v 18. innan jag blev gravid vägde jag 49 kg till mina 164 cm. Bm sa att jag kan få upp 11-16 kg. Nu i v 18 väger jag 52 kg. jag gick in på en sida där man ser hur mycket man bör ha gått upp vid vissa månader o enligt den skulle jag väga 58. Är detta någon risk? Bör jag ha gått upp mer eller är det normalt om man tidigare haft svårt att få upp i vikt?

• Svar på tråden Viktuppgång i v 18
  • Anonym (Olika)

Så länge barnet växer som det ska och du inte lagt dig på soffan och vräkt i dig onyttigheter, alternativt slutat äta helt, så är allt normalt. Vissa kräks konstant i början och tappar vikt. Vissa går upp sparsamt, men drar på sig 10+ kg vätska mot slutet. Vissa går upp mycket under första halvan men sen planar det ut. Vissa äter hälsosamt och rör sig och slutar ändå på +30 kg innan förlossningen.

Att som BM säga att du "får" gå upp si och så många kg är rätt korkat. Vad ska du med den infon till när kroppen ändå gör lite som den vill, liksom?
    Min BM hade inte ens vägt mig om jag inte velat.

• Anonym (Olika)

OBS att jag nu förutsatte att du alltid varit tunn, och inte har någon ätstörning som ligger och spökar. (Och i det senare fallet hade det varit ÄNNU mer korkat av BM och börja prata om max viktuppgång....)

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Olika) skrev 2023-01-04 17:35:28 följande:

OBS att jag nu förutsatte att du alltid varit tunn, och inte har någon ätstörning som ligger och spökar. (Och i det senare fallet hade det varit ÄNNU mer korkat av BM och börja prata om max viktuppgång....)

Jag har alltid varit smal o kunnat äta vad som utan att gå upp i vikt. Jag har dock fortsatt träna som gravid. Jag blev mer otrolig över att jag gått upp så pass lite. Men det kanske kommer sen. vågen har stått på samma vikt sen v 10 typ 
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-01-04 17:44:29 följande:
    Jag har alltid varit smal o kunnat äta vad som utan att gå upp i vikt. Jag har dock fortsatt träna som gravid. Jag blev mer otrolig över att jag gått upp så pass lite. Men det kanske kommer sen. vågen har stått på samma vikt sen v 10 typ 
    Som sagt, så länge allt är bra med barnet så är det inget att oroa sig för. 
  • fjanten

Som lägst gick jag upp från 57 till 60 kg en graviditet (174 cm lång är jag). Födde en fullt frisk och normalstor för veckan bebis.

• Anonym (Mia)

Jag vägde 49 när jag blev gravid och gick upp nästan 20 kg.Åt inte mycket ,men jag hade redan mage i fjärde månaden.

Svar på tråden Viktuppgång i v 18