• Anonym (?)

Hur tänka när exet ska BP kvar i vår gemensamma BR?

Just nu är det ju inte läge att sälja och exet har heller inte möjlighet att köpa ut mig nu. Så vi har beslutat att jag ska flytta till en hyreslägenhet och han ska bo kvar i vår gamla bostad. 

Men hur ska man tänka kring kostnader för att det ska bli så rättvist som möjligt?
    Avgiften till föreningen och driftskostnader faller ju givetvis på honom. Amorteringar känns som om vi ska dela 50/50 på men räntan? Å ena sidan så är det ju kostnaden för att ha lånet, och jag ska ju stå kvar på lånet och som.ägare för att kunna dra nytta av en (förhoppningsvis) framtida värdeökning men samtidigt så känns det inte helt ok att mina kostnader ökar så mycket mer än hans gör. Hur skulle ni tänka?

• Svar på tråden Hur tänka när exet ska BP kvar i vår gemensamma BR?
  • FuckGoggleAskMe

Kostnaderna som är förknippade med ägande är ju amortering och räntekostnad. Kan inte se hur du skulle kunna slippa dessa.
    Andra kostnader är förknippade med boende och där ska ju den som bor där rimligtvis betala.  

• FuckGoggleAskMe

I princip äger han halva bostaden med disponerar hela. Du skulle kunna hyra ut din halva av bostaden till honom. 

• Anonym (....)

Tycker förslaget ovan var bra, hyr ut din halva! Eller så delar ni boendekostnad rakt av, hans boende plus ditt boende dividerat med två! 

• Anonym (Abc)

Inte läge att sälja? Är det läge att behålla då?

• Anonym (123)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-01-03 23:02:10 följande:

Kostnaderna som är förknippade med ägande är ju amortering och räntekostnad. Kan inte se hur du skulle kunna slippa dessa.
    Andra kostnader är förknippade med boende och där ska ju den som bor där rimligtvis betala.  

Exakt så. Vill du behålla i väntan på bättre tider - när nu det blir - så får du ju ta kostnaden för att äga. Rent krasst är din lånehalva ditt ansvar. Kolla också upp hur lånet är taget, är det solidariskt ansvar så åker du även på att betala hans lånehalva om han av någon anledning inte gör det. Om ditt ex inte har ekonomi nog att lösa ut dig så är det kanske bättre att sälja, du är ju ingen välgörenhetsinrättning.
  • Anonym (Sälj)

Jag hade inte tagit risken på att vänta in ?bättre? säljläge som är så osäkert. Finns inget som säger att bostadsmarknaden återhämtar sig inom närmsta åren eftersom det är så osäkert. Du tar en stor risk med både högre kostnader samt eventuell större prisminskning för ett ex. Dessutom är det ju bättre för dig att köpa nytt nu när det är billigare än vänta till det blir dyrare? Om du ändå vill vänta så hade jag föreslagit att han hyr sin halva alternativt att ni splittar båda kostnaderna rakt av? 

• Anonym (Korvspad)

Ja det är klart du ska vara med och betala på lånet. Att du själv väljer att dra på dig extra kostnader är inte hans fel. Du hade kunnat bo kvar och han hade kunnat flytta ut! Ni hade kunnat bo där båda två i värsta nödfall.

• Anonym (Erika)

I ett domslut i Högsta domstolen kring en liknande historia slås det fast att den som bor kvar i bostaden ska betala till den som har flyttat.

lagen.nu/dom/nja/2006s206

Om båda är överens om att separera, båda är överens om att den ene kan inte lösa ut den andre, och de är överens om att de vill vänta med att sälja, så ska ju inte den som bor kvar gynnas ekonomiskt på den andres bekostnad. Den som bor kvar borde "hyra" halva bostaden till marknadsmässig hyra. De samäger bostaden och ska därför betala för sina delar av lån, avgift och amortering. Dock kan det bli så att "hyran" täcker summan som den flyttade ska betala.

Svar på tråden Hur tänka när exet ska BP kvar i vår gemensamma BR?