Vilken tänkbar diagnos?
Jag har mycket funderingar kring en nära anhörig. Till den punkt att jag googlar tänkbara tillstånd och diagnoser för att försöka förstå bättre. Vad tror ni är den här personens problematik?Fattar att hobbydiagnoser inte är tillförlitliga men för mig skulle det vara till stor hjälp att få någon sorts hint om vad det här egentligen handlar om. För mig känns det lika främmande som baksidan på månen.
- Extremt känslig för kritik. Typexempel: Hen är på friluftsdag med tolvåringen och misslyckas i en bollsport. Tolvåringen fnissar lite och personen blir sårad och kränkt. Detta återkommer i alla relationer och kontakter.
- Har svårt att få saker gjorda. Om något kräver ett par telefonsamtal, att inhandla något på biltema eller lägga någon extra timme på hushållsarbete vid ett enskilt tillfälle, riskerar det att aldrig bli gjort.
- Har i princip aldrig fungerat på en arbetsplats. Till största delen för att hen aldrig tycks ha velat ha ett arbete.
- Stor misstro mot myndigheter till en näst intill konspiratorisk nivå. När anhöriga försökt övertala denne att söka olika typer av hjälp har vi fått svar i stil med "nej, jag vet redan att de inte kan hjälpa mig" eller "men då kanske de börjar fråga om det där svartjobbet för 15 år sedan". (Notera att det alltså rört sig om fullt normala saker som att söka ett bidrag hen har rätt till eller liknande. Inte något extremt känsligt eller "konstigt".)