• Anonym (Mama)

Han vägrar betala hennes linser

Dottern har använt linser i två år nu och plötsligt vägrar maken betala för dem längre och hon vill absolut inte ha glasögon. Finns det något man kan göra? Jag antar att bidrag är uteslutet så länge jag bor med honom?
    Jag har ingen inkomst för stunden och har absolut inte råd med linserna.

• Svar på tråden Han vägrar betala hennes linser
  • Anonym (m.l bjo)

Är det inte hans barn så rent krasst behöver ha inte betala en krona för henne. 

Även om han är hennes pappa så måste han inte betala just linser för henne, men man tycker ju att han borde vilja det.

Man kan få bidrag för glasögon men det är max 800 kr och en engångssumma (tills barnet behöver nya pga ändrad syn) 

Om du kan få försörjningsstöd beror på hur mycket din man tjänar, i ett äktenskap ska makarna leva på lika villkor så han har försörjningsplikt gentemot dig, vet dock inte hur man ställer sig till ev särkullsbarn. 

Om det inte är hans barn och hon bor heltid hos er så får du väl underhåll och barnbidrag? Om hon bor lika mycket hos båda föräldrarna så kanske den andra föräldern kan betala för linserna? 

• Anonym (Nej)

Nej du kan inte göra något. Spelar ingen roll att ni bor ihop, han har ingen skyldighet att betala linser åt henne om ni skulle vara skilda heller.

Vad är det för bidrag du tänkte dig? Från soc....? Det får man bara om man har ekonomi som inte når upp till riksnormen. Hur kan det komma sig att du inte ens har a-kassa? Hoppas du kan lösa ekonomin iaf.

Du får säga åt dottern att det är glasögon som gäller. Och försök att inte svartmåla pappan inför henne, hon behöver inte tycka illa om honom när det egentligen är en sak mellan er vuxna.

• Anonym (Marie)
    Anonym (Mama) skrev 2023-01-03 21:02:51 följande:

Dottern har använt linser i två år nu och plötsligt vägrar maken betala för dem längre och hon vill absolut inte ha glasögon. Finns det något man kan göra? Jag antar att bidrag är uteslutet så länge jag bor med honom?

Antar att dottern är tonåring eftersom hon använder linser. Låt dottern och pappan ta den diskussionen eftersom det är han som kan betala och det är hon som vill ha linser. 
  • Anonym (Olga)
    Anonym (Marie) skrev 2023-01-03 22:45:11 följande:
    Antar att dottern är tonåring eftersom hon använder linser. Låt dottern och pappan ta den diskussionen eftersom det är han som kan betala och det är hon som vill ha linser. 

Man behöver absolut inte vara tonåring för att bör med linser. Man kan börja redan vid 8 års ålder om barnet själv klarar av det. 

Men detta med pengar TS. Hur skulle du försörja dig och ditt barn om din man hastigt skulle bli av med jobbet eller avlida mm. Du måste ha en egen inkomst så att du kan vara fri. Det är inte lätt att försörja tre personer på en inkomst som din man gör. Särskilt inte nu när priserna skenar mm. 

• Anonym (Lillemor)

Hur gammal är dottern? vad kostar linserna? Om hon är tonåring kanske hon kan jobba extra på helgen för att hjälpa till med betalningen av linserna. 

• Anonym (Hej)

Ålder på dotter
    Har han råd med linser tänkte han kanske inte heller har råd. 
    Dottern kanske får nöja sig med glasögon om ni inte har råd med linser el får jobba för att betala för dem. Beroende på ålder så barnvakt, städa, m.m

• Anonym (Mama)

Han har definitivt råd, han tycker bara det är onödigt och att hon passar så bra i glasögon ändå. Det var optikern som rekommenderade linser till att börja med. Hon är 13 och jobbar redan hårt med att få bra resultat i skolan. Hon uppfyller alla krav vi hade för att hon skulle få linserna till att börja med.

Tycker det är elakt av honom att plötsligt vägra. Jag tänker absolut inte ta på mig något ansvar för varför hon inte får ha det längre, det får han ta själv i så fall.

• Anonym (Ansvar)
    Anonym (Mama) skrev 2023-01-03 21:02:51 följande:

Varför har du ingen inkomst? Hur har du tänkt försörja dig och dottern vid skilsmässa eller dödsfall? Ta ansvar för din ekonomi så kan du betala linserna själv, nu är både du och dottern i händerna på din makes välvilja. Men du är vuxen och kan välja, det kan inte er dotter.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Ansvar) skrev 2023-01-04 07:07:05 följande:
    Varför har du ingen inkomst? Hur har du tänkt försörja dig och dottern vid skilsmässa eller dödsfall? Ta ansvar för din ekonomi så kan du betala linserna själv, nu är både du och dottern i händerna på din makes välvilja. Men du är vuxen och kan välja, det kan inte er dotter.
    Det är tillfälligt.
Svar på tråden Han vägrar betala hennes linser