• Anonym (Anonym)

Min pojkväns ex måste få reda på mig...hjälp hur?

Hej,

Befinner mig i en jobbig relation. Jag har varit med en man nu i 1,5 år. Vi var båda tidigare i långa förhållanden. Han har barn, 4 år gammal. Exet är psykiskt sjuk, vet inte alla diagnoser men det är en hel drös. Jag träffade barnet tidigare regelbundet, men sen började hen prata mer och då tog vi avstånd. Har inte träffat barnet på ett år nu. Barnet tycker/tyckte om mig väldigt mycket och jag tycker om hen mycket med. Fungerade väldigt bra ihop alltså. Jag är fullt frisk och har fötterna på jorden.
    Exet har min pojkvän runt lillfingret, hon kan styra och ställa och han är väldigt rädd för att berätta för henne om mig, han är konflikträdd och orkar inte med henne helt enkelt heller.. Men vi måste komma vidare, vi båda mår så dåligt i detta. Det bästa vore om saker bara kunde komma fram av någon anledning och därmed tvinga fram diskussionen. Men hur? Jag vet inte hur jag ska göra. Egentligen inte min ensak eller ansvar att dra i men jag vill verkligen komma framåt. Vi behöver det allihopa.

Har ni några luriga tips på hur jag på något sätt kan lura/lirka fram informationen så att något händer eller rör på sig iaf?
    Snart orkar jag inte mer, men jag är en sån vinnarskalle och jag och min pojkvän har det så bra ihop förutom detta "lilla" problem då...

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-02 14:59
    Nej de är inte i vårdnatstvist men situationen kan leda till det. Jag visste inte vad jag skulle välja för kategori.

• Svar på tråden Min pojkväns ex måste få reda på mig...hjälp hur?
  • Anonym (äää)

Vad menas med "hen började prata mer och vi tog avstånd"? Jag förstår inte den meningen över huvud taget. 

Din kille är feg. Det är väl bara att tala om att han mött någon. Inte ge sig in i nån diskussion med sitt ex, bara informera. Eller så skiter ni i det och lever ert liv så lär hon inse det snart. 

• Anonym (äää)

Varför har du lagt tråden i "vårdnadstvist"? Är föräldrarna i en vårdnadstvist? 

• Anonym (Förvirrad)

Vad är det som måste röra på sig?? Vad är problemet här? Du skriver väldigt obegripligt. Jag ska försöka ge några svar iaf.

Nej, du måste inte träffa barnen.
    Nej, exet måste inte veta att du existerar.
    Tagga ner. Det här är inte något som du ska fixa alls.

Varför är det så viktigt för dig att hon vet om att du finns? Och HUR kan du orka vara tillsammans med en så svag person??

• Anonym (Anonym)
    Anonym (äää) skrev 2023-01-02 14:51:29 följande:

Vad menas med "hen började prata mer och vi tog avstånd"? Jag förstår inte den meningen över huvud taget. 

Din kille är feg. Det är väl bara att tala om att han mött någon. Inte ge sig in i nån diskussion med sitt ex, bara informera. Eller så skiter ni i det och lever ert liv så lär hon inse det snart.

Alltså att barnet började prata mer dvs hen hade berättat för min killes ex.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-01-02 14:53:59 följande:

Vad är det som måste röra på sig?? Vad är problemet här? Du skriver väldigt obegripligt. Jag ska försöka ge några svar iaf.

Nej, du måste inte träffa barnen.
    Nej, exet måste inte veta att du existerar.
    Tagga ner. Det här är inte något som du ska fixa alls.

Varför är det så viktigt för dig att hon vet om att du finns? Och HUR kan du orka vara tillsammans med en så svag person??

För att jag och min partner ska få ett liv tillsammans någon gång så måste hon få veta att jag existerar? Vi kan ju inte gå på äggskal hur länge som helst. Vi vill ju ha familj tillsammans och ett liv. Jag är nedtaggad...vi har varit tillsammans i 1,5 år seriöst och någon gång måste man väl komma framåt i relationen.
    Jag vet att det inte är jag som ska behöva fixa något och att han är feg.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-01-02 14:57:58 följande:
    För att jag och min partner ska få ett liv tillsammans någon gång så måste hon få veta att jag existerar? Vi kan ju inte gå på äggskal hur länge som helst. Vi vill ju ha familj tillsammans och ett liv. Jag är nedtaggad...vi har varit tillsammans i 1,5 år seriöst och någon gång måste man väl komma framåt i relationen.
    Jag vet att det inte är jag som ska behöva fixa något och att han är feg.
    Nej det måste hon inte. Du behöver inte gå på äggskal. Om din svaga pojkvän inte klarar av att berätta att du finns så är det hans problem. Ni kan visst skaffa familj. Det finns verkligen inget som hindrar er. Inget. Men jag förstår att du inte känner dig så uppåt med tanke på att han inte står upp för er relation.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-01-02 15:00:04 följande:
    Nej det måste hon inte. Du behöver inte gå på äggskal. Om din svaga pojkvän inte klarar av att berätta att du finns så är det hans problem. Ni kan visst skaffa familj. Det finns verkligen inget som hindrar er. Inget. Men jag förstår att du inte känner dig så uppåt med tanke på att han inte står upp för er relation.
    Ja jag vet...egentligen ska vi ju bara skita i henne och leva vårt liv som vi vill. Men hur lätt är det när hon är så deprimerad att hon inte vill leva och inte klarar motgångar. Han vill ju att barnet ska ha det bra hos sin mamma och mår hon kasst så är det inte bra för någon...det är en ond spiral.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-01-02 15:02:58 följande:
    Ja jag vet...egentligen ska vi ju bara skita i henne och leva vårt liv som vi vill. Men hur lätt är det när hon är så deprimerad att hon inte vill leva och inte klarar motgångar. Han vill ju att barnet ska ha det bra hos sin mamma och mår hon kasst så är det inte bra för någon...det är en ond spiral.
    Men, jaha...? Alltså, hon kommer aldrig försvinna ur era liv så det är bara att vänja sig vid hennes problem. Hon kommer vara deprimerad länge till, säkert flera år, ska ni inte kunna skaffa barn under den tiden? Fullständigt ologiskt. Hur lätt är det? Skitlätt. Man bara fortsätter med sitt liv. Ni är liksom inte tre i den här relationen. Hennes depression är verkligen inte ditt problem (ja jag vet hur kallt det låter, men det borde inte spela någon roll för dig). Synd, men en del har svåra liv. Så om din kille vill vänta på att hennes depression går över så kan jag lova att du är trebarnsmorsa med någon annan kille innan det händer. 
  • Anonym (Förvirrad)

Om barnet har det så dåligt hos mamma kanske hen skulle vara mer hos pappa, permanentboende t ex.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-01-02 15:07:38 följande:
    Men, jaha...? Alltså, hon kommer aldrig försvinna ur era liv så det är bara att vänja sig vid hennes problem. Hon kommer vara deprimerad länge till, säkert flera år, ska ni inte kunna skaffa barn under den tiden? Fullständigt ologiskt. Hur lätt är det? Skitlätt. Man bara fortsätter med sitt liv. Ni är liksom inte tre i den här relationen. Hennes depression är verkligen inte ditt problem (ja jag vet hur kallt det låter, men det borde inte spela någon roll för dig). Synd, men en del har svåra liv. Så om din kille vill vänta på att hennes depression går över så kan jag lova att du är trebarnsmorsa med någon annan kille innan det händer. 
    Ja jag är beredd att handskas med problemen som uppstår på vägen med henne. Eller inte handskas alls. Det är vårt liv, eller ska vara. Hennes depression kommer inte att gå över, hon har haft det sen tonåren. Så det vet jag och är beredd på. Det är han som måste få tummen ur röven. Jag vet det.
    Men allt är lättare sagt än gjort.
Svar på tråden Min pojkväns ex måste få reda på mig...hjälp hur?