• stylo

Gravid och otrevliga svärföräldrar!

Firar med familjen och svärföräldrarna nu på nyårsafton. Jag är gravid i vecka 12 och samtliga vet om detta.

Jag har två bonusbarn - en på nio år som reagerat glatt på graviditeten, och en trettonåring som var lite ovan och grinig först men som nu funnit acceptans. Det är förståeligt, och vi är väldigt noggranna med att försäkra barnen om att de alltid är lika älskade och inte behöver ta ansvar på något sätt för sitt kommande halvsyskon eller ge upp rum eller fritid.
    Nu till psykbrytet: svärföräldrarna. De ojar sig och pratar om graviditeten högt och till äldsta barnet:
    "Men hur känner DU, XX? Tycker du det är JOBBIGT?"
    "Vi hade inte heller vant oss! Det är okej att känna sig förvånad eller besviken, som vi gjorde i början.."
    "Ja, vad tycker alla om att stylo är gravid?"
    Osv.
    Jag blir förbannad och sårad när de pratar om mig och mitt framtida, första riktiga barn. Jag är för fan ingen karaktär i en TV-serie som kan omdiskuteras! Och att de nyfiket försöker mjölka ur tonåringen på hans känslor dessutom, r han inte vill. Är det jag som överreagerar, eller får jag ryta ifrån och riskera att sabotera stämningen? Sambon och pappan till barnen är med och stämmer in i irritationen. 
  • Svar på tråden Gravid och otrevliga svärföräldrar!
  • Anonym (+++)

Då säger man ifrån till de vuxna att de inte ska prata så där med barnen, och inte OM dig som om du inte vore där. Din partner borde ryta ifrån, det är ju hans släkt. 

• Anonym (K)

Åk hem. Skulle aldrig acceptera att diskuteras på det där sättet, och sätta griller i huvudet på ungarna är så dålig stil.

• stylo
    Anonym (K) skrev 2022-12-31 20:49:35 följande:

Åk hem. Skulle aldrig acceptera att diskuteras på det där sättet, och sätta griller i huvudet på ungarna är så dålig stil.

Man blir ju bra frestad. Ett allvarligt snack är på sin plats i alla fall.
  • Anonym (U)

Då får upplysa din killes pappa att deras beteende är inte okej.
    Men dina svärföräldrar kan inte bara otrevliga eftersom du har inga svärföräldrar.

• Tow2Mater

Inte ok, men man undrar ju varför svärisarna var förvånade och besvikna när de fick höra; är du mycket ung och mannen mycket äldre?
    Och du pratar om ditt forsta riktiga barn; bonusbarnen är ju inte dina barn, men de är ju inga låtsasbarn heller. Kanske använder ni ord i er kommunikation som missförstås.

• stylo
    Tow2Mater skrev 2022-12-31 21:47:28 följande:

Inte ok, men man undrar ju varför svärisarna var förvånade och besvikna när de fick höra; är du mycket ung och mannen mycket äldre?
    Och du pratar om ditt forsta riktiga barn; bonusbarnen är ju inte dina barn, men de är ju inga låtsasbarn heller. Kanske använder ni ord i er kommunikation som missförstås.

De är självklart mina "riktiga" barn, fast bonusbarn. Jag får så mycket skit när jag kallar dem mina barn av många här på familjeliv och anklagas för att "tro att jag är deras mamma", därav ordvalet. Självklart används inte sådana ord inför barnen, det hoppas jag du förstår.

Jag är bara några år yngre än sambon och svärföräldrarna gillar mig i övrigt, till skillnad från sambons ex.
  • stylo
    Anonym (U) skrev 2022-12-31 21:33:40 följande:

Då får upplysa din killes pappa att deras beteende är inte okej.
    Men dina svärföräldrar kan inte bara otrevliga eftersom du har inga svärföräldrar.

Varför skulle de inte vara mina svärföräldrar? Vet du vad det betyder?
  • Pehrmedh

Så beter man sig inte.

Verkligen inte normalt att prata som de gör och ställa underliga frågor till barnen.

Din kille borde ha reagerat på detta och sagt till.

Svar på tråden Gravid och otrevliga svärföräldrar!