• Anonym (Förstår inte)

Kan man älska flera?

Är i ett förhållande sedan några år tillbaka. Jag trivs och har det väldigt bra. Men, jag kan inte släppa en annan jag hade en lång kk relation med innan. Vi har fortfarande kontakt och ses ibland. Vi har sex, samtal och myser. Tycker om varandra. Personen är singel och förväntar sig inget av mig. Är även betydligt äldre än mig. Varför kan jag inte släppa? Har försökt några gånger, men tar kontakt igen. Jag tycker om personen väldigt mycket men älskar min sambo. Förstår inte mig själv. 

• Svar på tråden Kan man älska flera?
  • Anonym (Rakt på sak)

För att du har saker inom dig som behöver bearbetas, antagligen daddy issues. Sök terapi.

• Anonym (M)

Jag tycker inte det är någonting konstigt alls att älska flera. Men i och med den tvåsamhetsnorm som dominerat och som vi fortfarande har så skaver det här i dig. Det är djupt ingrott i dig att man ska bara ha en partner.

• Anonym (Man)

Klart du kan älska flera - alla som har barn vet om detta och man älskar ingen mer eller mindre. Varför inte kunna älska två vuxna män? Kärleken är väl inte begränsad och tar slut om man älskat någon för mycket? 

• Tecum

Det är inget konstigt alls att älska flera. Däremot måste man kunna kontrollera känslan och inte vara otrogen mot den man lever med. Det är visst svårt för vissa...

• Anonym (jury)

Naturligtvis kan man älska flera men eftersom du placerat frågan under otrohet så skulle jag gissa att din nuvarande situation med mångfaldig kärlek som du stortrivs med, är betingad av att din nuvarande partner inte känner till den fulla omfattningen av ditt umgänge med din gamla kk. Och kanske heller inte är typen som vill jubla om du för ett öppet förhållande på tal.

I så fall skulle du kanske spekulera mindre över den filosofiska aspekten omkring möjligheten för flerfaldig kärlek och mer fråga dig hur långtidshållbar din nuvarande situation är.

• Anonym (Jo)
    Tecum skrev 2022-12-31 15:39:09 följande:
    Det är inget konstigt alls att älska flera. Däremot måste man kunna kontrollera känslan och inte vara otrogen mot den man lever med. Det är visst svårt för vissa...
    Så sant.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2022-12-31 14:27:11 följande:
    Kan man älska flera?

Är i ett förhållande sedan några år tillbaka. Jag trivs och har det väldigt bra. Men, jag kan inte släppa en annan jag hade en lång kk relation med innan. Vi har fortfarande kontakt och ses ibland. Vi har sex, samtal och myser. Tycker om varandra. Personen är singel och förväntar sig inget av mig. Är även betydligt äldre än mig. Varför kan jag inte släppa? Har försökt några gånger, men tar kontakt igen. Jag tycker om personen väldigt mycket men älskar min sambo. Förstår inte mig själv. 

Ja man kan KÄNNA samma saker för flera men det betyder inte att man behöver agera på det och bete sig som ett rövhål. Det är trotts allt förmågan att kunna kontrollera vad man gör av sina känslor som skiljer människor från djur.

Varför du inte kan släppa taget är enkelt, för att du har jävligt sjuka värderingar och fått för dig att det är fullt acceptabelt att bedra din partner. Och så länge han inte vet något så slipper du ta konsekvensrna för det och det är bara ditt vädligt rymliga samvete som sätter gränserna och så länge ingen annan sätter stopp för det så kommer det givetvis fortsätta.

Om du vill förstå dig själv så skulle jag rekommendera terapi, ingen här kommer någonsin kunna ändra dina värderingar eller beteende. Ett annat sätt att få till en förändring är att du berättar för din partner vad du pysslar med och får ta del av konsekvenserna för ditt agerande... men det gissar jag att du inte kommer göra.
Svar på tråden Kan man älska flera?