• tjomme100

Bör ammningen upphöra vid 5½ år?

Hej alla, ny användare och hoppas på bra svar från er. Jag är tyvärr separerad och har svårt att lyfta vissa frågor med mitt ex då det är känsligt. Mitt ex ammar fortfarande vårt gemensamma barn på 5½ år 1-3 gånger per dygn.

Är detta normalt? Vad kan så lång amning bero på? Bör det upphöra?

Tack på förhand Glad

• Svar på tråden Bör ammningen upphöra vid 5½ år?
  • Anonym (Linn)

Barnet kommer troligen att sluta inom nåt år. Farligt är det inte. Hindrar det umgänge för dig, att hon vägrar att låta barnet övernatta hos dig tex tycker jag du kan lyfta det, annars låt det bara vara. 

• Anonym (Mami)

Oj. Brukar man inte sluta före barnet är 1 år. Då äter ju barnet mat liksom. 

väldigt konstigt tycker jag

• Anonym (korven)
    Anonym (Mami) skrev 2022-12-29 21:13:19 följande:

I västvärlden är det många som slutar när barnet är mindre än 1 år, vilket är helt knäppt om du frågar mig.

WHO rekommenderar att man ammar sitt barn minst 2 år, gärna längre. Finns fler länder där man slutar amma barnet nånstans mellan 2-4 år gammalt.
  • Anonym (Troll)

Är den här tråden på riktigt....? Det är totalt sjukt att amma ett så stort barn. Totalt sjukt. Att amma upp till ca ett års ålder är bra för barnet men i takt med att barnet börjar äta vanlig mat så fasas amningen ut och jag skulle säga att man bör sluta helt före åtminstone två års ålder.

Sjukt!

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Troll) skrev 2022-12-29 22:54:27 följande:

Är den här tråden på riktigt....? Det är totalt sjukt att amma ett så stort barn. Totalt sjukt. Att amma upp till ca ett års ålder är bra för barnet men i takt med att barnet börjar äta vanlig mat så fasas amningen ut och jag skulle säga att man bör sluta helt före åtminstone två års ålder.

Sjukt!

Varför? Vad baserar du dina starka känslor på?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Mami) skrev 2022-12-29 21:13:19 följande:

Bara för att barnet har börjat äta mat så är det inte alla som vill äta fullstora portioner vid den åldern. Mitt barn ville inte det och jag lät hen bestämma takten själv.
  • Anonym (Troll)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-29 22:55:47 följande:
    Varför? Vad baserar du dina starka känslor på?
    Starka känslor...? Du behöver inte komma med några dåligt maskerade förtryckarmekanismer. Vem som helst fattar att barn i den åldern inte ammas!
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Troll) skrev 2022-12-29 23:05:18 följande:
    Starka känslor...? Du behöver inte komma med några dåligt maskerade förtryckarmekanismer. Vem som helst fattar att barn i den åldern inte ammas!
    Jag beskriver vad jag uppfattade som starka känslor hos dig. 
    Nej, alla fattar inte att barn i den åldern inte ska ammas så därför får du gärna berätta vad du baserar dina åsikter på?
    Det finns många kulturer där barn ammas så länge. Och nej, inte bara i fattig länder utan rent vatten. 
  • DVQ
    Anonym (korven) skrev 2022-12-29 21:33:11 följande:
    I västvärlden är det många som slutar när barnet är mindre än 1 år, vilket är helt knäppt om du frågar mig.

WHO rekommenderar att man ammar sitt barn minst 2 år, gärna längre. Finns fler länder där man slutar amma barnet nånstans mellan 2-4 år gammalt.
    Fast 2-4 år är ju inte samma sak som nästan sex år.

Jag är helt för amning en bra bit upp i småbarnsåren om mamman och barnet vill det, men här har vi alltså ett barn som är på väg att börja förskoleklass.

Det är väl knappast farligt att amma så länge, men jag skulle vara rädd att barnet blir väldigt bundet till mamman i en period då barn ska börja frigöra sig lite mer från sina föräldrar. Jag är också undrande till vad som ligger bakom denna långa amningsperiod.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Troll) skrev 2022-12-29 23:05:18 följande:
    Förtryckarmekanismer? Du förmedlade tydlig upprördhet = starka känslor, det får man väl påpeka? Det låg ju ingen värdering i det mer än en önskan om en förklaring. Du svarade ändå inte på hennes fråga om varför man bör sluta amma innan barnet är 2 år gammalt, och vad du baserar det på. Det undrar jag också. För det låter som att det är dina äckelkänslor som styr, och det får förstås vara grund till ett beslut om amningslängd för dig, men knappast för någon annan. Så, har du andra anledningar till att tycka som du gör?
Svar på tråden Bör ammningen upphöra vid 5½ år?