• Anonym (Mamma)

Barn som fyller år strax efter jul

Hur resonerar ni andra med små barn som fyller år strax efter jul? Vi har ett barn som fyller fyra i januari. Under julen blev det många klappar, inte så många från oss föräldrar, men från resten av släkten. Vi köpte fyra julklappar var till barnen. Där ingick bok, badlakan, tofflor, etc. Alltså inte miljoner leksaker. 

Till födelsedagen är maken och jag oense om presenter. Maken tycker att det räcker med något litet. Ett par stumpor typ.  Barnet fick så mycket till jul ändå. Jag anser att barnet inte ska straffas för att födelsedagen infaller nära jul. Inte köper vi enbart något litet till det äldre syskonet som fyller år mitt i sommaren. Det behöver inte vara överdåd, men en leksak, ett klädesplagg och ett litet pyssel, tycker jag är lämpligt. Inga stora summor heller, mycket hittar man på rea nu. 

Hur gör ni andra med barn som fyller år kring jul, och speciellt när det finns syskon som fyller år vid annan tid på året?

• Svar på tråden Barn som fyller år strax efter jul
  • Anonym (´´´)

Min bror föddes 26/12. Hela vårt liv har våra föräldrar ansträngt sig för att han skulle ha sin egen födelsedag och inte alls förknippa med julafton som nyss var. Han fick därför lika mycket födelsedagspresenter som vi som fyllde annat tid på året. 

Jag har en annan släkting som föddes på nyårsafton. Hennes födelsedag som barn, firades på dagtid, sen kunde folk fira nyår på kvällen. När hon blev äldre och hellre var med kompisar på uteställen tror jag att hon tyckte det var toppen att fylla på nyår. 

• Anonym (Allt på en gång)

Jag fyller år tidigt i januari. Jag har alltid fått födelsedagspresenter också. Inga drivor, men det har inte mina syskon som är födda andra tider på året fått heller, så det har varit rättvist. Och mina föräldrar har varit noga med att INTE slå in födelsedagspresenterna i julpapper. Det var faktiskt viktigt för mig när jag var liten. 

Vet att vissa men barn födda nära jul ger presenter på namnsdagar också för att sprida ut det, men jag har alla de dagarna inom en månad runt jul så det funkade inte för mina föräldrar. De var lite otaktiska där... Glad

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Allt på en gång) skrev 2022-12-29 11:02:58 följande:

Jag fyller år tidigt i januari. Jag har alltid fått födelsedagspresenter också. Inga drivor, men det har inte mina syskon som är födda andra tider på året fått heller, så det har varit rättvist. Och mina föräldrar har varit noga med att INTE slå in födelsedagspresenterna i julpapper. Det var faktiskt viktigt för mig när jag var liten. 

Vet att vissa men barn födda nära jul ger presenter på namnsdagar också för att sprida ut det, men jag har alla de dagarna inom en månad runt jul så det funkade inte för mina föräldrar. De var lite otaktiska där... Glad

Haha, vi var lika otaktiska. Namnsdagen ligger sent på hösten. Det äldre barnet får inte heller drivor, men tre paket varav något mer praktiskt som ändå behövs, ock något lite ?födelsedagslyx?, brukar vi ge. Nog för att det yngre syskonet är yngre, men hen kommer snart märka om presentskörden enbart består av ullstrumpor .
  • Anonym (Jenny)

Jag fyller år på nyårsdagen och har en dotter som fyller år som i morgon. Självklart ska man få en födelsedagspresent som inte är en julklapp. Vi ger inte massor av varken födelsedagspresenter eller julklappar men ser till att barnen har det de behöver under året även när det kommer till nya leksaker.
    Små barn är säkert rätt överväldigade av alla paket, men det är ok och något vi kan hantera. Rekommenderar även prenumerationer och saker som man får lite av under resten av året med för att de just ska få öppna och känna spänning och överraskning mer än en gång om året (som det lätt kan bli om jul och födelsedag flyter ihop). 

• Lönnsirap

Jag tänker att det viktigaste är att man resonerar kring vad som är rimligt och relativt rättvist.

Att ha en födelsedag "olämpligt" kommer ju vara något som följer med resten av livet och rätt ofta är det extra viktigt att just tänka på de där födelsedagarna som ligger "knasigt till"

Barn som fyller år i juletid vill väl också ha en egen dag. 

Jag har sett olika roliga lösningar. Att alltid äta tårtan till frukost på julafton, eller alltid ha en sin fest på nyår... Att flytta födelsedagen till namnsdagen... Eller 6 månader så att festen kan vara ute i trädgården... Osv.

Exakt hur ni gör är faktiskt inte så viktigt. "Bara" att ni faktiskt har empati för att förutsättningarna faktiskt får konsekvenser. 

I er familj så gör ni ju vad som passar! Kanske har ni traditionen att alla barn får paket på syskonets födelsedag.... Eller att ge bort upplevelser snarare än presenter.... Eller nått annat som gör en födelsedag i januari till den fest ni vill ha!

• Anonym (Mamma)
    Lönnsirap skrev 2022-12-29 11:11:41 följande:

Jag tänker att det viktigaste är att man resonerar kring vad som är rimligt och relativt rättvist.

Att ha en födelsedag "olämpligt" kommer ju vara något som följer med resten av livet och rätt ofta är det extra viktigt att just tänka på de där födelsedagarna som ligger "knasigt till"

Barn som fyller år i juletid vill väl också ha en egen dag. 

Jag har sett olika roliga lösningar. Att alltid äta tårtan till frukost på julafton, eller alltid ha en sin fest på nyår... Att flytta födelsedagen till namnsdagen... Eller 6 månader så att festen kan vara ute i trädgården... Osv.

Exakt hur ni gör är faktiskt inte så viktigt. "Bara" att ni faktiskt har empati för att förutsättningarna faktiskt får konsekvenser. 

I er familj så gör ni ju vad som passar! Kanske har ni traditionen att alla barn får paket på syskonets födelsedag.... Eller att ge bort upplevelser snarare än presenter.... Eller nått annat som gör en födelsedag i januari till den fest ni vill ha!

Det är inte själva firandet som är problematiskt, utan det faktum att pappan anser att barnet inte behöver födelsedagspresent från oss, mer än något litet symboliskt. Allt medan de äldre syskonet, som fyller år mitt i sommaren, ska få presenter eftersom hen inte fyller år så nära jul. 
  • Anonym (Decemberbarn)

Jag fyller år just före jul och för mig var det jätteviktigt att få fira min födelsedag som barn. När jag var liten ville jag absolut inte ha sammanslagna presenter/klappar och det fick inte vara julpapper på presenterna osv. Beroende på när julafton inföll och jullovet började kunde jag inte ha kalas alla år för kompisarna hade börjat resa bort. Det var jättetrist. Tack och liv resonerade inte mina föräldrar som din man och de såg till att jag i alla fall alltid blev ordentligt firad av dem.

Jag tycker din man resonerar fel och väldigt orättvist.

• Anonym (´´´)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-12-29 11:16:00 följande:
    Det är inte själva firandet som är problematiskt, utan det faktum att pappan anser att barnet inte behöver födelsedagspresent från oss, mer än något litet symboliskt. Allt medan de äldre syskonet, som fyller år mitt i sommaren, ska få presenter eftersom hen inte fyller år så nära jul. 
    Då får du väl vara stenhård mot pappan så att han fattar. Att han gör skillnad på barnen (vilket han antagligen inte förstått) att han bara ser det ekonomiskt, att barnet kommer märka skillnad osv. 
    Ge honom dåligt samvete om det är det enda som kan få honom att tänka om. 

Barnet fyller ju i januari - inte ens på jul eller nyår, som många exempel i tråden tar upp. Hur lång tid ska det enligt pappan ha gått, för att man ska ha lov att fira på riktigt? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Decemberbarn) skrev 2022-12-29 11:22:40 följande:

Jag fyller år just före jul och för mig var det jätteviktigt att få fira min födelsedag som barn. När jag var liten ville jag absolut inte ha sammanslagna presenter/klappar och det fick inte vara julpapper på presenterna osv. Beroende på när julafton inföll och jullovet började kunde jag inte ha kalas alla år för kompisarna hade börjat resa bort. Det var jättetrist. Tack och liv resonerade inte mina föräldrar som din man och de såg till att jag i alla fall alltid blev ordentligt firad av dem.

Jag tycker din man resonerar fel och väldigt orättvist.

Jag är själv decemberbarn och har alltid fått presenter både till födelsedag och jul. Min mamma har erkänt att det var lite svårt att komma på bra saker alla år, men att det ändå var en självklarhet att jag skulle få både och. Kalas för kompisar hade vi sen i januari, men släkten slöt upp på min födelsedag, eller närmaste helg. Så gör vi för vår yngste också, med själva firandet. Det är bara presenter som maken tycker är onödigt. Kalas, tårta och ballonger är självklart. 

Jag tycker också att resonemanget är galet. Inte hade barnet fått avstå presenter om hen varit född i april eller september. Maken menar att hen ändå inte förstår pga sin låga ålder, medan jag tycker vi kan passa på att njuta av att en billig målarbok från mataffären fortfarande är kul. 

• Anonym (rättvis)

Jag ger oftast betydligt färre presenter på julen. I år blev det en var + en gemensam från mig. Pappan gav några fler, kanske 3-5 var. Mina föräldrar och syskon ger oftast 1 var. Makens föräldrar och syskon 5-10 st. Så det blir mängder av paket. 

Däremot på födelsedagar ger jag många. Kanske 5-8 paket.  Jag köpte redan innan jul 2 stycken jag ska ge i februari. 

Däremot min äldsta son som får endast ett paket (oftast pengar) av sin pappa. morföräldrar, moster och farföräldrar, så totalt 4 st, gav jag 5 paket till. Kan tyckas orättvist, men det är ju andra omständigheter. 

Svar på tråden Barn som fyller år strax efter jul