• Noname2

Olika lön och olika sparade pengar

Ena parten kommer in med mycket pengar in i en ny relation men samtidigt har mycket lägre lön än den andra.

som exempel:
    sparat belopp: 1 miljon
    månadslöner: 20000 och 40000kr

Hur ser ni att en delad ekonomi skulle se ut om det stora beloppet inte ses ingå i relationen? 

• Svar på tråden Olika lön och olika sparade pengar
  • Magical

När du skriver delad ekonomi, menar du då gemensam, eller menar du faktiskt "delad" (= inte gemensam)? 

Hur ser relationen ut? Hur länge har personerna varit ett par? Bor de ihop? Gifta eller sambo? 

Det finns information som skulle behövas för att åtminstone jag ska kunna ha en åsikt i frågan. 

• Noname2

Delad, ej gemensam ekonomi.

1 barn och planerat giftemål. Tillsammans 4 år. 

• me33

Är det här ännu en redovisningsuppgift till en ploj-skola á la KY-utbildning 2022?

• Tom Araya
    Noname2 skrev 2022-12-29 08:59:11 följande:
    Olika lön och olika sparade pengar

Ena parten kommer in med mycket pengar in i en ny relation men samtidigt har mycket lägre lön än den andra.

som exempel:
    sparat belopp: 1 miljon
    månadslöner: 20000 och 40000kr

Hur ser ni att en delad ekonomi skulle se ut om det stora beloppet inte ses ingå i relationen? 

Är detta inkomst före eller efter skatt?
  • Mandel

Sparade pengar har inte med saken att göra. De ska inte användas för det löpande anser jag. Sedan får man väl kanske diskutera vad de pengarna ska användas till. Om det är för gemensamma saker som boende, möbler, resor eller om det bara ska vara ett låst sparande för framtiden.

Man får gemensamt komma fram till en fördelning av det löpande som båda är nöjda med och det man kan behöva ha med i det beslutet är hur tankarna går kring det stora sparbeloppet.
    Arbetstid och även ansvarsfördelning i hemmet ska tas med i tänket och inte bara kronor in på kontot.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mortiscia80

Den som tjänar mindre betalar 33 % av räkningarna. Den som tjänar mer betalar 66 % av räkningarna.

• Noname2

Det är ok att inte de ?egna? pengarna går in och används till familjen. Det jag funderar över är fördelningen.

Med en fördelning på 33% och 66% av lönen så har den med mest lön betalat in en dryg miljon mer in i familjen efter 7år. Båda har också kunnat stoppa undan/bränt 1 dryg miljon på egna grejer under samma period. 

Nu förstår jag ju att det inte ser ut så här exakt men jag klurar på om fördelningen blir rättvis med ovanstående? 

Den med mest i lön kan bryta benet, bli av med jobbet, få ett arv eller att den med minst får mer i lön. Det kan hända mycket på en 7årsperiod. Elpriset och boräntan kan gå upp så det blir mindre pengar över/månad för varje enskild. Valet av 7år i räkneexemplet var för att lyfta när den som tjänat mest stoppat in lika mycket som den som har en egen miljon från start. 

Jag har inget eget facit jag tror på och behöver lyssna på hur ni andra tänker. 

• Tom Araya
    Noname2 skrev 2022-12-29 18:19:26 följande:

Det är ok att inte de ?egna? pengarna går in och används till familjen. Det jag funderar över är fördelningen.

Med en fördelning på 33% och 66% av lönen så har den med mest lön betalat in en dryg miljon mer in i familjen efter 7år. Båda har också kunnat stoppa undan/bränt 1 dryg miljon på egna grejer under samma period. 

Nu förstår jag ju att det inte ser ut så här exakt men jag klurar på om fördelningen blir rättvis med ovanstående? 

Den med mest i lön kan bryta benet, bli av med jobbet, få ett arv eller att den med minst får mer i lön. Det kan hända mycket på en 7årsperiod. Elpriset och boräntan kan gå upp så det blir mindre pengar över/månad för varje enskild. Valet av 7år i räkneexemplet var för att lyfta när den som tjänat mest stoppat in lika mycket som den som har en egen miljon från start. 

Men då måste du först redogöra för hur mycket var och en har stoppad in av sina sparade medel i något gemensamt. I nuläget handlar ditt inlägg enbart om fördelning av kostnader utefter inkomst, d.v.s. att ni betalar alla era gemensamma och fasta utgifter enbart med de medel ni tjänar in varje månad.
  • Yrla2

Bägge betalar 50% av de gemensamma utgifterna

• Daisy28
    Noname2 skrev 2022-12-29 18:19:26 följande:

Visst kan man köra 50/50 men då får man anpassa utgifterna efter det. Det blir då billigare bostad, andra semestervanor, andra satsningar på barnet osv.

Konsekvensen blir då också att den med hög lön får mycket pengar över varje månad som kan sparas eller användas för egen konsumtion
  • GGN

Vad man har innan spelar väl ingen roll? Kan vara arv etc. Däremot spelar det eventuellt roll varför den ena tjänar mindre. Därför är jag inte ett fan av att man lägger in en viss procent av det man tjänar. 
    Vi har separat ekonomi och lägger in lika mycket varje månad till det gemensamma kontot. Den som har en miljon på kontot har även 10 000 kr mer i lön. 

• Yrla2
    Daisy28 skrev 2022-12-30 11:18:04 följande:
    Visst kan man köra 50/50 men då får man anpassa utgifterna efter det. Det blir då billigare bostad, andra semestervanor, andra satsningar på barnet osv.

Konsekvensen blir då också att den med hög lön får mycket pengar över varje månad som kan sparas eller användas för egen konsumtion
    Fast har man en miljon undanstoppat går det knappast någon nöd. Om den som tjänar mer får behålla sina egna pengar kommer den personen att få chans att bygga upp ett eget sparkapital istället för att subventionera miljonären.
  • Daisy28
    Yrla2 skrev 2022-12-30 12:13:53 följande:
    Fast har man en miljon undanstoppat går det knappast någon nöd. Om den som tjänar mer får behålla sina egna pengar kommer den personen att få chans att bygga upp ett eget sparkapital istället för att subventionera miljonären.
    Japp!
  • Yrla2
    GGN skrev 2022-12-30 11:51:14 följande:

Vad man har innan spelar väl ingen roll? Kan vara arv etc. Däremot spelar det eventuellt roll varför den ena tjänar mindre. Därför är jag inte ett fan av att man lägger in en viss procent av det man tjänar. 
    Vi har separat ekonomi och lägger in lika mycket varje månad till det gemensamma kontot. Den som har en miljon på kontot har även 10 000 kr mer i lön. 

Tycker du att pengar som kommer från ett arv är mer värda än pengar som kommer från lönearbete? Hade det varit skillnad om miljonen var ett arv eller resultatet av arbete, bostadsklipp, aktievinst etc?
  • GGN

Var det jag menade med "etc". 

Yrla2 skrev 2022-12-30 12:18:05 följande:
    Tycker du att pengar som kommer från ett arv är mer värda än pengar som kommer från lönearbete? Hade det varit skillnad om miljonen var ett arv eller resultatet av arbete, bostadsklipp, aktievinst etc?
  • Elin pelin

Vi gick in vårt förhållande med en som hade 2 miljoner på banken och en som hade 200 000. Vi har alltid delat på de stora utgifterna 50/50.
    Den med mycket sparade pengar har nu 5 miljoner och den andra 1 miljon. Kan tillägga att den med minst sparade pengar tjänar ca 10 000 mer per månad.
    Jag ser det inte som orättvist (jag är den med högst lön och minst sparande). Vad det gäller barnen, betalar vi olika. Jag betalar oftast deras fritidsintressen, mannen står oftare för skor och kläder. Vi delar inte utgifterna exakt lika med har gemensamt konto för allt som rör huset.

• Yrla2
    GGN skrev 2022-12-30 19:18:49 följande:

Var det jag menade med "etc". 

Så vad är svaret?
  • Aliona

Det finns många olika sätt, men jag tänker att utgångspunkten är att man delar lika på de löpande utgifterna, buffertsparande till familjen och hushållsarbete, föräldraledighet och vabb om det inte finns starka skäl till något annat. Ett större sparande är däremot något som man har med sig sedan tidigare så det tycker jag inte ska bli gemensamt. Den som inte har något sparande har kanske haft kul för alla sina pengar tidigare, och det ska inte gå ut över den som har sparat (eller för all del, fått lån). Eller så har den som nu har högre inkomst utbildat sig länge för att få ett bra jobb, och först nu kan spara, och då bör hen få göra det utan att behöva betala större delen av de gemensamma utgifterna. 

Hade jag varit i den här situationen så skulle jag föredra att lägga levnadsstandarden på den lägre nivån som båda har råd med, och sen får den med högre inkomst spara eller spendera resten som hen vill. Kanske ska de en dag köpa (större) bostad och då är det bra om båda har ett ordentligt sparande att gå in med. 

• onelifetolive

Vill miljonären dela med sig av sina pengar?
    Om inte: dela 50/50 på allt. Sen kan ju den personen
    som tjänar 40.000:- välja om han/hon vill spara ihop till en egen miljon om vilja finns.

Varför skulle ett sparkapital vara exklusivare än 50 månadslöns-differenser?
    Ska den som vinner 5.000.000:- direkt på skrapet behålla pengarna själv, medan den som skapade fram 20.000:-/mån i 20 år tvingas dela med sig?
    Förstår inte alls det resonemanget. 

Antingen har man alla pengar ihop, eller så har man det inte. Plocka inte russinen ur kakan bara. 

Svar på tråden Olika lön och olika sparade pengar