Det finns många olika sätt, men jag tänker att utgångspunkten är att man delar lika på de löpande utgifterna, buffertsparande till familjen och hushållsarbete, föräldraledighet och vabb om det inte finns starka skäl till något annat. Ett större sparande är däremot något som man har med sig sedan tidigare så det tycker jag inte ska bli gemensamt. Den som inte har något sparande har kanske haft kul för alla sina pengar tidigare, och det ska inte gå ut över den som har sparat (eller för all del, fått lån). Eller så har den som nu har högre inkomst utbildat sig länge för att få ett bra jobb, och först nu kan spara, och då bör hen få göra det utan att behöva betala större delen av de gemensamma utgifterna.
Hade jag varit i den här situationen så skulle jag föredra att lägga levnadsstandarden på den lägre nivån som båda har råd med, och sen får den med högre inkomst spara eller spendera resten som hen vill. Kanske ska de en dag köpa (större) bostad och då är det bra om båda har ett ordentligt sparande att gå in med.