• Anonym (Knäpp)

Alla tycker synd om mig

Och nu ha jag börjat tycka synd om mig själv . 
    Jag födde nyligen min tredje son, förlossningen och starten var en aning turbulent men nu är det bra. 

Men alla runt om mig tycker synd om mig pga jag har tre söner och ingen dotter.. och allt ältande kring mig angående det har nu gjort att jag börjat känna en sorg och bitterhet över att jag inte får fläta någons hår,köpa dockor i julklapp och använda fina klänningar.. 

Min mans familj är till största delen pojkar så där har önskan varit stor varje gång att vi ska få en dotter, både svärmor å hans mostrar/fastrar har hållit tummar och hoppats.. nu ska hans bror ha barn, dom ha inte kollat könet..men jag kommer troligtvis dö av avund om det blir en dotter.. främst för att alla tryckt in det i mitt huvud.. innan tänkte jag aldrig på det och nu kan jag inte släppa det ! 

Jag känner mig ledsen över att inte få någon dotter.. och ännu ledsnare på tanken om mån annan i hans familj skulle få en... mest för jag är rädd att mina söner skulle bli som bortglömda.  
    Jag hatar dessa tankar för dom är orättvisa, dom är tragiska men jah får inte bort dom.

• Svar på tråden Alla tycker synd om mig
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Knäpp) skrev 2022-12-27 09:28:51 följande:
    Alla tycker synd om mig

Och nu ha jag börjat tycka synd om mig själv . 
    Jag födde nyligen min tredje son, förlossningen och starten var en aning turbulent men nu är det bra. 

Men alla runt om mig tycker synd om mig pga jag har tre söner och ingen dotter.. och allt ältande kring mig angående det har nu gjort att jag börjat känna en sorg och bitterhet över att jag inte får fläta någons hår,köpa dockor i julklapp och använda fina klänningar.. 

Min mans familj är till största delen pojkar så där har önskan varit stor varje gång att vi ska få en dotter, både svärmor å hans mostrar/fastrar har hållit tummar och hoppats.. nu ska hans bror ha barn, dom ha inte kollat könet..men jag kommer troligtvis dö av avund om det blir en dotter.. främst för att alla tryckt in det i mitt huvud.. innan tänkte jag aldrig på det och nu kan jag inte släppa det ! 

Jag känner mig ledsen över att inte få någon dotter.. och ännu ledsnare på tanken om mån annan i hans familj skulle få en... mest för jag är rädd att mina söner skulle bli som bortglömda.  
    Jag hatar dessa tankar för dom är orättvisa, dom är tragiska men jah får inte bort dom.

Det är helt sjukt att haka upp sig på vilket kön barnet har. Var glad att/om dina barn är friska och krya istället. Jag har aldrig förstått mig på människor som gnäller för att deras barn inte är av rätt kön. Ännu värre är det med föräldrar som fortsätter skaffa ungar tills de får en som de önskar. Usch!
  • Anonym (Mia)

Jag har tre pojkar. Innan alla mina killar önskade jag mig eg en flicka. När jag fått två barn bestämde jag mig för att jag kan skaffa en tredje när jag var helt säkert önskar mig ett barn och inte ett kön. Så när kommentarerna kom om stackars dig som inte får en flicka så har jag blivit anti och bara svarat att jag älskar Mina killar typ. För mig som pojkmamma så blir jag tigermamma till alla killar som föds och växer upp. För de möter ett väldigt tufft klimat där ute. Var glad för dina killar och försvara dem. Sluta tänk på allt som inte hände. Det är grymt kul att ha tre barn och jag älskar att ha tre killar! Fokusera på dina förhoppningsvis friska barn och sätt på dig din rustning och försvara dem. 

• AnnaSthlm

Släktingarna projicerar sin besvikelse på dig. 
    Umgås med dem mindre. 

• Anonym (S)

Lugn, en av dem kanske vill fläta håret ändå och ha rosa kläder mm :)

Skämt åsido, säg åt dina släktingar att sluta gnälla och att det är riktigt taskigt att säga sånt om andras barn! Och du behöver släppa DERAS åsikter och inse att nej, man får väl inte allt här i livet men tre pojkar kan vara tre underbara barn oavsett. Vill man ha en docka att klä upp så kan man köpa en, eller så kan du kanske låna någon kompis dotter och skämma bort henne lite grann.

• Anonym (Suck)

Alltså.. Vad är det med folk!? De lägger tankar i en som inte ens var där innan! 

Det är INTE synd om dig för att du inte har en dotter, alltså WTF!? Denna besatthet av kön måste seriöst dö ut, en flicka kan lika gärna bli trans och så tvärtom. Så jag fattar inte denna könshysteri?

Det är ett BARN, EN MÄNNISKA.

Folk som är besatta av att det ska bli "rätt" kön behöver enligt mig terapi. Det är inte sunt alls.

Vet du hur många människor som lever med barndomstrauman pga föräldrar? Jo, typ ALLA.
    Och folk verkar tycka det är viktigare att få rätt kön än att ge sina barn de känslomässiga behoven de behöver. Man skaffar alltså barn efter barn tills man får det önskande könet och sen brister totalt i att möta barnets känslomässiga behov.

Så stå emot dessa människor med deras ointelligenta kommentarer och visa hur stolt du är över dina söner, fokusera på DEM och inte på en dotter du inte har eller på att någon annan i släkten ska få en dotter.

Om man vill ha en dotter för att fläta hår, köpa klänningar osv så behöver man 100% terapi. Det där är inte barnets behov utan dina egna och du behöver ta reda på varför du har sådana behov. Barn ska inte behöva stå ut med att deras föräldrar projicerar deras skit på dem.

• Anonym (S)

Och en sak till. Om du skulle få en dotter, skulle du då sitta och hänga läpp när du upptäcker att din lilla gulletjej faktiskt hatar rosa, klär sig i hängselbyxor, mekar moppe och lyssnar på Sator? Barn är barn. Man får ta dem som de är, och vara tacksam.

• enmamma

Jag borde vara så lyckligt lottad som har en son och en dotter.
    Men
    De är nu tonåringar 
    Dottern är självständig och inte detmista flickaktig,, vi kollar inte kläder ihop går inte på spa eller sportar ihop. Givetvis är hon min förstfödda och älskad för den hon är.
    Sonen bakar och lagar mat, skvallrar glatt om alla sina tankar.. Hans sportintresse gör att jag får hänga med på tävlingar och läger och träffa en massa ungdomar.

Fortsätt du att vara världens bästa mamma till dina barn de är individer och inte bara pojkar.. Med åren kommer säkert något flickebarn dyka upp som behöver hjälp med sina flätor.

• Anonym (Två döttrar)

Det här är ett fenomen jag bara stött på här på FL. Vilka är ni som lever och umgås med människor som tycker så här? Vad jobbar ni med? Vad röstar ni på? Det här låter så konstigt för mig! 

Hur som helst. Jag förstår att det är svårt för dig, TS, att slå ifrån dig dumheterna när så många säger det. Byta till förnuftigare umgänge är ju lättare sagt än gjort - man kan ju tycka om sina vänner och släktingar även om man tycker olika om det här med kön/genus/könsroller. 

Men du får försöka slå det ifrån dig. Hur känner pojkarnas pappa? Hitta stöd hos varandra. 

Jag är säker på att ni har världens tre gulligaste smågrabbar. Och när du ser på dem - inte vill du väl byta bort någon av dem? Dina sötnosar! 

(Min kompis hade också tre söner. Den ena bytte nyligen namn till Lovisa. Efter 20 år fick min kompis en dotter. Hon var iofs aldrig missnöjd med att ha söner. Men, ja, så kan det också bli.) 

• Anonym (Maja)

Försök med ett fjärde barn om du orkar.Viktigaste ändå är det att man mår bra oavsett kön.

Svar på tråden Alla tycker synd om mig