• Anonym (Tandborsten)

Tandköttsinflammation hos barn?

Vår sexåring har av och till lite problem med tandköttsinflammation. Det brukar försvinna av sig själv inom några dagar, men återkommer till ny plats efter ett tag. Hon har god tandhygien och vi föräldrar borstar alltid tänderna, men jag har samma problem så det verkar ärftligt. 

Men, nu har hon en ny inflammation och jag började fundera på om man kan förebygga på något vis? Tandläkaren mässar om tandborstning, men det gör vi ju redan. Vi får inte använda tandtråd innan alla tänder kommit upp heller. Vad mer kan man göra?

• Svar på tråden Tandköttsinflammation hos barn?
  • TvillingmammaVästgöte

Min son hade detta problem men sen köpte vi en eltandborste tilll honom och sen dess har han inte haft problem. Skulle också kunna vara brist på vitamin C?

• Anonym (Tandborsten)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-25 21:41:37 följande:

Min son hade detta problem men sen köpte vi en eltandborste tilll honom och sen dess har han inte haft problem. Skulle också kunna vara brist på vitamin C?

Eltandborste kan nog vara något! Jag tror inte på vitaminbrist i det här fallet. Hon är mycket glad och frukt och grönt och äter ordentligt och varierat.
  • Anonym (S)

Uteslut inte vanlig tandborste heller för den är egentligen bäst men risken är stor man är på samma plats skaver, titta på borsten om ni köpt en mjuk mellan hård den ska vara soft. Köp en eltandborste som plan B för den kommer åt lite skonsammare du behöver inte köpa en dyr historia vad som funkar. 

• Anonym (Tandborsten)
    Anonym (S) skrev 2022-12-25 22:52:09 följande:

Uteslut inte vanlig tandborste heller för den är egentligen bäst men risken är stor man är på samma plats skaver, titta på borsten om ni köpt en mjuk mellan hård den ska vara soft. Köp en eltandborste som plan B för den kommer åt lite skonsammare du behöver inte köpa en dyr historia vad som funkar. 

Nu använder vi en som hon fick från folktandvården när de besökte skolan nyligen. Den är liten och mjuk. Jag får själv lätt inflammationer om jag river upp tandköttet med en lite för hård tandborste, så jag försöker vara försiktig. Det är en balansgång. Området måste borstas, men inte så att man river upp det mer. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Tandborsten) skrev 2022-12-25 23:13:30 följande:
    Nu använder vi en som hon fick från folktandvården när de besökte skolan nyligen. Den är liten och mjuk. Jag får själv lätt inflammationer om jag river upp tandköttet med en lite för hård tandborste, så jag försöker vara försiktig. Det är en balansgång. Området måste borstas, men inte så att man river upp det mer. 
    Klok som en bok heja er 💪 Har precis som du liknande problem ink mina två barn 7 och 9 år, oavsett hur bra noga med tandhälsan så sa tandläkaren att sannolikheten är att barnen ärver oavsett extra intag av c/d vitamin så vi har slängt tusentals pengar i sjön med att få bukt med inflammation. Iaf onödigt moment 22 så förstår din frustration, flera månader fick vi kämpa med dotterns och det gav med sig visa resultat efter
    mkt pusslande varva med mjuk vs eltandborsten. Så fortsätt ni med den mjuka från folktandvården men fundera iaf på eltandborsten om ni inte provat 👌 Till min 9 åring kör vi en U formad tandborste då han har autism, men dottern tycker den skaver så synd jag inte kan tipsa om likadan till er och har inget bäst i test på världskartan att ge för det finns ingen trollstav. Det är som du säger en balansgång man får pussla prova sig fram. Lycka till.
  • Anonym (Inte rent)
    Anonym (Tandborsten) skrev 2022-12-25 21:28:59 följande:
    Tandköttsinflammation hos barn?

Vår sexåring har av och till lite problem med tandköttsinflammation. Det brukar försvinna av sig själv inom några dagar, men återkommer till ny plats efter ett tag. Hon har god tandhygien och vi föräldrar borstar alltid tänderna, men jag har samma problem så det verkar ärftligt. 

Men, nu har hon en ny inflammation och jag började fundera på om man kan förebygga på något vis? Tandläkaren mässar om tandborstning, men det gör vi ju redan. Vi får inte använda tandtråd innan alla tänder kommit upp heller. Vad mer kan man göra?

Får hen tandköttsinflammation så får ni inte ordentligt rent. Ni missar när ni borstar, tänk på hur ni vinklar tandborsten. Om du har samma problem beror det helt klart på borstteknik.

Varför skulle ni inte få använda tandtråd? Det går alldeles utmärkt. 

• Anonym (Lmnop)

Tandtråd, eltandborste och avsluta med munskölj för barn typ Flux. 

Två gånger om dagen. 

• Anonym (Tsk)
    Anonym (Lmnop) skrev 2022-12-26 09:01:26 följande:

Tandtråd, eltandborste och avsluta med munskölj för barn typ Flux. 

Två gånger om dagen. 

Aldrig fluorskölj efter tandborstning. Man ska bara spotta och inte skölja med vatten heller. Det är högre halt fluor i tandkrämen än vad det är i fluorsköljen. Använd fluorsköljen under dagen istället, tex efter lunch. 
  • Anonym (Lmnop)
    Anonym (Tsk) skrev 2022-12-26 09:31:24 följande:
    Aldrig fluorskölj efter tandborstning. Man ska bara spotta och inte skölja med vatten heller. Det är högre halt fluor i tandkrämen än vad det är i fluorsköljen. Använd fluorsköljen under dagen istället, tex efter lunch. 

Vänta en halvtimme efter tandborstningen innan munsköljet. 

Det är lite svårt att använda munskölj på en sexåring under dagarna när hen är i skolan. Så det får bli morgon och kväll. 

• Anonym (Tsk)

Hej ts! Tandköttsinflammation beror på att ni inte får bort all plack längs tandköttskanten. Det är viktigt att ha rätt vinkel på tandborsten för att komma åt. Mitt tips är att ni köper infärgningstabletter på apoteket. Borsta tänderna som ni brukar, sedan låter ni barnet tugga på tabletten. Då kan ni se tydligt var det finns plack kvar så ni vet var ni behöver borsta mer noga. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Vi har liknande problem till och från. Jag och barnen, inte maken, så visst är det ärfligt. I vårt fall handlar det om att det bildas ?fickor? kring vissa tänder där det är svårt att rengöra ordentligt. Bakterier samlas i fickorna och tandköttet blir svullet, rött och ömt. Detta är ett vanligt problem.

För mig fungerar bakteriedödande gel, något jag använder några gånger om året, men det är för starkt för barnen. De borstar försiktigt med mjuk tandborste och har även börjat använda tandtråd. De är 10 år, så nu kan de sköra det själva på ett annat sätt än för några år sen. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (S) skrev 2022-12-25 22:52:09 följande:

Enligt min tandläkare är eltandborste överlägset. Min son fick eltandborste när han var åtta efter det hade han inte längre problem med tandköttet och inga hål ännu, han är 19 år och kör fortfarande med eltandborste. 
  • McIris

Kolla upp Afte! Min 11-åring har haft problem med det från och till. Det blir som små blåsor, så små att det mer ser ut som sår och svullet. Ganska vanligt hos särskilt barn. Då kan man skölja med afteskölj och använda Sensodyn. 

Svar på tråden Tandköttsinflammation hos barn?