• Esodia

Narcissistisk mamma, hjälp!

Hej allihopa!

Jag gjorde en tråd igår där jag undrade om min rädsla att visa acneärr är befogad så att säga. Här är en länk till tråden om ni vill läsa, det kan vara bra för att förstå sammanhanget till min situation.
    www.familjeliv.se/forum/thread/82163948-acnearr-radsla-for-att-visa

I denna tråd tänkte jag fråga er hur man hanterar en mamma som är extremt kontrollerande, självupptagen och dominant (i brist på ett bättre ord). I tråden fick jag många kommentarer om att min mammas beteende är väldigt sjukt. Jag har förstås vetat att min mamma och familj är dysfunktionell genom att jag sett hur mina kompisars mammor beter sig. 

Min mamma har också en extremt bra förmåga att få mig att tycka synd om henne och kräver alltid att vara i centrum, allting handlar om henne och hur världen inte uppskattar hennes intelligens. Min fråga till er är, hur kan jag som en 22 årig gammal kille hantera denna situation? Har försökt få henne att söka hjälp men all "kritik" rinner av henne som vatten på en gås. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-22 21:42
    Jag kan även tillägga att hennes humör kan skifta på en sekund om någon kritiserar henne. När hon blir arg eller är berusad kan hon bli väldigt våldsam och jag som kille kan såklart inte slå en tjej. Hur ska jag göra för att ta mig ur denna situation. Hon är trots allt min mamma och jag älskar henne..

• Svar på tråden Narcissistisk mamma, hjälp!
  • Anonym

Du ska för det första flytta hemifrån
    Då kan du påbörja ett självständigt vuxet liv utan att din mamma kan kontrollera dig

• Esodia
    Anonym skrev 2022-12-22 22:22:24 följande:

Du ska för det första flytta hemifrån
    Då kan du påbörja ett självständigt vuxet liv utan att din mamma kan kontrollera dig

Jag har flyttat ut, har en egen lägenhet men är ändå beroende av henne på grund av pengar. Hon och min pappa betalar för min lägenhet och allt jag behöver. Har blivit extremt bortskämd när det gäller ytliga saker som lägenhet, bil och kläder. Det är svårt att inte ta emot pengar om du förstår vad jag menar. Problemet är att hon verkar känna sig extremt berättigad och kan komma när som helst, visst det är hon som betalar men det är ändå min privata lägenhet, tänker jag fel här?
  • Anonym
    Esodia skrev 2022-12-22 22:53:43 följande:
    Jag har flyttat ut, har en egen lägenhet men är ändå beroende av henne på grund av pengar. Hon och min pappa betalar för min lägenhet och allt jag behöver. Har blivit extremt bortskämd när det gäller ytliga saker som lägenhet, bil och kläder. Det är svårt att inte ta emot pengar om du förstår vad jag menar. Problemet är att hon verkar känna sig extremt berättigad och kan komma när som helst, visst det är hon som betalar men det är ändå min privata lägenhet, tänker jag fel här?
    Du får bestämma dig för vad som är viktigast
    Om du försörjer dig själv kan du leva ett självständigt vuxet liv där du bestämmer över dig själv och ditt hem.
    Vill du fortsätta vara försörjd av mamma och pappa så kommer det tyvärr otrevligheter med på köpet
  • Anonym (Frihet)

Skaffa ett jobb, sköt dig själv och begränsa kontakten med din mamma. Bli självständig och fri och lev det liv du vill. Som det är nu har din mamma "köpt" dig och anser därmed att hon kan göra som hon vill med dig och ditt hem.

• Esodia
    Anonym skrev 2022-12-22 22:58:17 följande:
    Du får bestämma dig för vad som är viktigast
    Om du försörjer dig själv kan du leva ett självständigt vuxet liv där du bestämmer över dig själv och ditt hem.
    Vill du fortsätta vara försörjd av mamma och pappa så kommer det tyvärr otrevligheter med på köpet
    Problemet är att jag kommer att börja läkarprogrammet på Sahlgrenska akademin. Känner att det blir för mycket att ha ett jobb på sidan om då jag vill lägga allt mitt fokus på skolan, dessutom är jag inte klar med läkarutbildningen förrän 2029.

Min syster går rättsvetenskap och har ett 50% jobb samtidigt så det kanske bara är jag som är lat. Jag tror dock inte att det spelar någon roll om jag betalar för min lägenhet själv, hon kommer att dyka upp precis när hon känner för det, jag sitter i en sjukt jobbig situation..
  • Esodia
    Anonym (Frihet) skrev 2022-12-22 23:08:59 följande:

Skaffa ett jobb, sköt dig själv och begränsa kontakten med din mamma. Bli självständig och fri och lev det liv du vill. Som det är nu har din mamma "köpt" dig och anser därmed att hon kan göra som hon vill med dig och ditt hem.

Kan tyvärr inte skaffa ett jobb då jag börjar en utbildning 2023. Om jag ska vara ärlig så tror jag du har rätt, hon känner att hon äger mig. Jag undrar om det finns något sätt jag kan få henne att gå till en psykoterapeut och möjligtvis få en diagnos. Har läst mycket om narcissism och om det är det hon lider av (99% säker) så finns det nog inte något sätt att få henne frisk. I kärnan av en patologisk narcissist är omedvetet självhat och av någon anledning ett behov att hävda sig hela tiden. Hon beter sig som att hon inte älskar varken mig eller min syster, tycker det är helt sjukt..
  • Anonym (CSN)

Kan du inte ta CSN-lån och bidrag för att klara studietiden? 

• Anonym
    Esodia skrev 2022-12-22 23:22:13 följande:
    Problemet är att jag kommer att börja läkarprogrammet på Sahlgrenska akademin. Känner att det blir för mycket att ha ett jobb på sidan om då jag vill lägga allt mitt fokus på skolan, dessutom är jag inte klar med läkarutbildningen förrän 2029.

Min syster går rättsvetenskap och har ett 50% jobb samtidigt så det kanske bara är jag som är lat. Jag tror dock inte att det spelar någon roll om jag betalar för min lägenhet själv, hon kommer att dyka upp precis när hon känner för det, jag sitter i en sjukt jobbig situation..
    Ok, men då har du i alla fall en plan hur detta kan lösa lite längre fram. Du kommer inte sitta fast i detta för evigt
    Men försök skala ner på det du behöver från dina föräldrar. Du kan åka buss tex istället för dyr bil
  • Anonym

Installera en kedja på insidan av dörren som du sätter på när du är hemma så hon inte kan gå rakt in med nyckel
    Åk inte och häls på så ofta, krävande medicinstudier är ju tacksamt att skylla på för att slippa träffas så ofta

• Esodia
    Anonym (CSN) skrev 2022-12-22 23:44:41 följande:

Kan du inte ta CSN-lån och bidrag för att klara studietiden? 

Jo förstås kanske det är den vägen jag måste gå. Vet dock att det inte kommer att hjälpa min situation, hon känner sig så patologiskt berättigad att kontrollera mig och min syster så hon kommer med 100% säkerhet fortsätta att invadera mitt personliga utrymme. Kanske är den enda utvägen att gå till polisen och skaffa ett besöksförbud. (?) Det känns hemskt jobbigt om det måste gå så långt..
Svar på tråden Narcissistisk mamma, hjälp!