Uppsagd vikariat
Hejsan! Jag frågar åt en vän, vännen har börjat jobba på ett företag i somras som sommar jobb, men chefen ville behålla min vän så började företaget förnya kontraktet 2 månader i taget. De lovade min vän att hen ska fortsätta jobba eftersom hen gör ett grymt jobb ( som lager medarbetare ) min vän fick arbetsskada i handleden i November och fick bli sjukskriven fram till slutet av December, men grejen nu att chefen ringde och sa att de ska avsluta kontraktet på grund av att behovet av mer medarbetare finns inte längre trots att de lägger upp annonser på nätet att de vill ha nya lagermedarbetare.
Min vän mår så dåligt efter ett sånt upplevelse, hen försökte jobba så hårt det går för att bevisa att hen behövs och de berättade så för hen flera gånger.
Min fråga är så, får hen någon typ av ersättning? Hen kommer att skriva in sig på AFM och få A-kassa men hen undrade om hen får någon typ av ersättning på grund av att hen fick skadan på jobbet och chefen struntade i att förnya kontraktet på grund av skadan.
Tack era svar och tips