• Anonym (Jul)

Mor/farföräldrar hur gör ni med julklapp/peng

Ni som har barn som har egna barn och barn som inte har barn. Hur gör ni med julklappar/pengar 
    Ger ni lika mycket per familj eller ger ni per person. 
    Säg att ett av barnen har fru och 3 barn den andra är singel. 
    Mina ger den som är singel 2500 kr och samma summa till det andra barnet med familj. 
    Fruns familj ger 400 kr till sitt barn som är singel och 400kr per person i vår familj (alltså 2000kr sammanlagt)
    Nu är fruns bror arg att han får så lite....

Säger inte att det ena är rätt el fel men bara nyfiken hur ni tänker. 

• Svar på tråden Mor/farföräldrar hur gör ni med julklapp/peng
  • Anonym (+++)

I vår släkt har mormor/morfar alltid gett barnbarnen för en summa som vi tillsammans bestämt (finns 8 barnbarn fördelat på 4 familjer). En något högre summa till tonåringar och lite lägre till mindre barn. De har alltså aldrig sett några pengar utan får julklappar. 

Vi har inte bytt julklappar eller pengar mellan oss vuxna. Vi som är syskon slutade med det när de egna barnen kom. 

• EpicF

Varför ens ge julklappar/pengar till sina vuxna barn? 

Räcker väl att barnbarnen får en liten present eller pengabidrag  

• Anonym (gammal)

Jag ger alla julklappar, väl uttänkta och valda, för ingen fast summa.

• Anonym (Effie)

Per person hade jag gett.
    Det bästa är väl att ge alla i egna kuvert så det inte känns som per familj utan per person.

Förstår ju att det känns konstigt om man ger barn A 2500 kr och barn B 500 kronor, även om As familj kanske har 5 medlemmar så hade det ju känts som att det var A som fick pengarna själv.
    så då hade jag hellre lagt 500 kr vardera i 6 kuvert och skrivit namn på.

• Anonym (Dotter)

Både farmor/farfar och mormor/morfar ger alla barnbarn en peng eller julklapp för samma värde. unga vuxna tex studenter får också en peng.
    Det fanns en ogift morbror inte fick han någon större present för att det skulle bli rättvist.

• Anonym (Mormor)
    Anonym (Jul) skrev 2022-12-22 17:28:38 följande:
    Ni som har barn som har egna barn och barn som inte har barn. Hur gör ni med julklappar/pengar 
    Ger ni lika mycket per familj eller ger ni per person. 
    Säg att ett av barnen har fru och 3 barn den andra är singel. 
    Mina ger den som är singel 2500 kr och samma summa till det andra barnet med familj. 
    Fruns familj ger 400 kr till sitt barn som är singel och 400kr per person i vår familj (alltså 2000kr sammanlagt)
    Nu är fruns bror arg att han får så lite....

Säger inte att det ena är rätt el fel men bara nyfiken hur ni tänker. 
    Uppenbar fördel med att han ett barn, jag får skämma bort mina barnbarn hur mycket jag vill. Vuxen dotter får något litet men väl övervägt och barnbarnen får allt som mormor kan komma på är roligtHjärta 
  • Anonym (Sandra)

Jag ger lika mkt till mina vuxna barn. När eller om jag får barnbarn så kommer de också få egna julklappar. Och jag ger aldrig pengar. 

• Anonym (Oliven)

Mina föräldrar ger för 500 kr / barnbarn. Sen brukar varje familj få en viss summa oavsett hur många vi är ex jag har sambo och fyra barn medens min syster är singel utan barn, min bror sambo med ett barn och min andra syster separerad med två barn. Min mormor och morfar gör samma, 500 kr/familj. 

• Anonym (Johanna)

Mina föräldrar ger presenter för samma summa till alla barn, en annan och köper för större summa till barnbarn.

Farmor köper en varsin julklapp till alla barnbarn, lite varierande prisklass. Barnbarnsbarnen får för ca 350kr var, noggrant uträknat för att det ska bli rättvist.

• Anonym (Eve)

Mina föräldrar ger något symboliskt till de två barn som har barn, typ en chokladask. Sen får varje barns familj för ungefär samma summa, dock har ena barnet fler barn än det andra så pengarna sprids ändå jämt på barnbarnen såklart.
    Det barn som inte har barn får i år en konsertbiljett, ca 1 000 kr tror jag. 

Svar på tråden Mor/farföräldrar hur gör ni med julklapp/peng