• Anonym (Stressad mamma)

Stressituation av att klä på två barn

Jag har en 16 månaders, och en på 11 veckor. Ett tag var vi ute varje dag i en lekpark eller till affären, eller bara en promenad i vagnen. 

Men just situationen att klä på barnen är ett enormt stresspåslag. Stora syskonet skriker sig helt svettig av att bli påklädd med overall och allt vad det innebär med vintern. Vantarna hinner flyga av 28 gånger innan vi ens lämnat huset.

Man är dessutom helt slut själv när man väl har kommit utanför dörren och har glömt både plånbok, nycklar och mobil.

Lilla syskonet är oftast nöjd men gillar inte att ligga ensam och vänta, påklädd eller icke påklädd så där förekommer vissa gånger gallskrik också medan man klär på storebror.

Hur gör ni andra som har två barn? Vilken klär ni på först, och hur får ni motivation att orka ta er igenom just den jobbiga situationen? När vi väl är ute är alla glada och nöjda samt när vi kommer in går det fort att klä av.

Är jag ensam att känna så här? Kommer det gå över? Just nu känns det som att jag drar mig för att gå ut ensam med barnen, och har vart ganska nöjd med att det har vart -20 grader ute så man kan hålla sig inne med gott samvete.

• Svar på tråden Stressituation av att klä på två barn
  • Anonym (B)

Klä på lilla inne och den inte riktigt lika lilla utomhus, åtminstone mössa och vantar. Motivationen att klä sig är större där och ni slipper bli lika överhettade. 

• lövet2

Förbered allt. Säg inget om att ni ska ut, förrän du har gjort i ordning allting. Ta fram nycklar, mobil och plånbok. Lägg den storas kläder i en hög (gör gärna "brandmansutryckning" med overall och skor) och den lillas kläder i en hög. Byt blöjor på dem och lägg fram dina egna kläder. Sedan klär du först den lilla, så den stora och sist dig själv.

• Anonym (B)

Och nej, du är verkligen inte ensam! För vår del gick inte påklädnadskrigen över förrän en bit in i lågstadiet. Och när man inte är föräldraledig har man ju en tid att passa också.

Min mamma har berättat om hur det var att få på fyra barn vinterkläderna. Hujedamej! Föräldraskap kan vara underbart, men inte under vardagsmornar vintertid... 

• Anonym (Mary)

Jag spred ut mina i ålder just pga slippa det du beskriver, jag får klåda bara av att tänka på det. Att klä ETT litet barn med overall, fuskpolo, vantar (som hen vill dra av) och sedan också sig själv är en utmaning. Anar stressen med en liten som också skriker.
    Kan den äldre kläs först och sen sättas i vagn?
    Eller vistas nånstans där hen inte drar iväg.
    Kan den lille kläs först och läggas i vagn utomhus så att hen inte skriker sig blå?

Kan man klä den lille och få hen att somna i vagn  en stund innan det är dags att gå så att påklädning med den äldre kan ske i lugn och ro?
    Sen kan man ha ett extra kit vantar & mössa till både sig själv och barn under vagnen tex så att det inte gör nåt om man inte får med sig allt. 
    Det blir som det blir... men jag upplever att det ändå är värt att ta sig ut. Går man till en skogsdunge eller en lekpark så är det en upptäcktsfärd för den större, hen får frisk luft och sover gott sen.
    Kram!
  • Mrs Moneybags

Man ska inte överanvända skärmar, men om du ger stora barnet en mobil eller padda i 5 minuter medan du klär på honom kanske han håller sig lugn. 

Nycklar och sånt gillar de ju också...

• Anonym (Stressad mamma)

Tusen tack för alla svar! Trodde jag var ensam om det haha.

Ska prova era metoder en i taget, eventuellt kombinera och se vad som fungerar bäst!

• Anonym (Hejaheja)

Är själv hemma med en 2 åring och en 2 månaders och har själv funnit det lättast att klä den stora, sätta henne i vagnen och sedan klä den lille och lägga honom i vagnen för att sedan dra på mig mina kläder. 

Det är svettigt många gånger, speciellt då den store många gånger ska bråka om kläderna och den lille helst av allt skulle vilja vara i min famn jämt. 

Men som någon innan skrev så är det förberedelser som gäller. Lägg fram alla kläder och byt blöjorna om det behövs. Ta god tid på er, börja klä på ett bra tag innan det egentligen behövs och gå en extra promenad om det blir tid över istället för att stressa om ni ska iväg på ett måste (BVC, affär, buss osv.). Använd hjälpmedel såsom tv/surfplatta.

• Anonym (Sommarbarn)

Har 14 mån mellan mina men de är födda i maj och juli så jag inser vilken tur det var just för detta. Inga vinterkläder att greja med. 

• TvillingmammaVästgöte

Har inget minne av att det var jobbigt att klä på mina tvillingar, men så är jag en riktig utemänniska vi var ute varje dag i alla väder, så de var vana. På vintern var vi oftast ensamma i lekparken kommer jag ihåg så det var väl många som tyckte det var jobbigt.
    Mitt knep för utelek var Reimatec-overallerna.De var tunna och smidiga och barnen lekte bra i dem, men jättevarma och vattentäta. På med overall, kängor, mössa och vantar. Vantarna kan man ju vänta med , kan ju ligga i vagnen och ta på när man kommit ut, var ett bra tips från någon i tråden. 

Jag hade en resesäng för baby stående i hallen med något gosedjur i, blev det något strul och jag behövde byta blöja tex så fick den andra tvillingen vara i resesängen underbjuden. 

• Anonym (8iy8)
    Anonym (Sommarbarn) skrev 2022-12-19 18:57:09 följande:

Har 14 mån mellan mina men de är födda i maj och juli så jag inser vilken tur det var just för detta. Inga vinterkläder att greja med. 

Men... spelar väl ingen roll när dom är födda, du måste ju ändå ut ibland mitt vintern? Skrattande
Svar på tråden Stressituation av att klä på två barn