• zgf914

    Är jag gravid?

    Hej
    Jag fyllde precis 19 år. Jag har en kille som och är 19 år. Jag har en hormonspiral men misstänker ändå att jag är gravid. Jag har knappt haft någon mens sedan jag skaffade den sommaren 2021 Så jag kan inte gå efter utebliven mens. Har haft lite och trackat den, men min mobil blev stulen här innan jag började misstänka en ev graviditet så det kan jag ej se tyvärr.

    Jag bor i Tyskland pga studier och min kille besökte mig v44 under höstlovet. för 2 veckor sedan (v48) vaknade jag tidigare än vanligt för att jag hade ont i magen. Jag vände och vred på mig i kanske 5/10/15min och sedan behövde jag rusa till toaletten för att spy. Jag hade inte druckit alkohol på flera dagar, meen det var ett släktkalas med  mat dagen innan bla lax. Så jag blev osäker på om det bara var matförgiftning. Jag fick senare höra att 2 till som var där mådde lite sisådär, men inte så illa som jag gjorde. Men trots det fick jag panik och sökte upp massa symptom mm men som jag inte riktigt kände. så efter det försökte jag släppa allt. Men i 2 veckor nu har jag mått illa dådå ej bara på morgnar. Lukt och smak märkte jag inget, men nu senaste 2 dagarna luktar det surt här i lägenheten och jag måste hålla andan när jag går ut ur rummet i kollektivet.
    Har inte köpt test för att jag fortfarande har försökt släppa det och för att man på apotek i Tyskland måste be någon som jobbar där om alla varorna. Om 2 dagar åker jag hem till Sverige där jag har tester. Jag vill tänka att det var matförgiftning och placebo, men jag får ändå panik.

    Snälla skriv om du har upplevt liknande eller om du tror att jag bara stressar upp mig i onödan🙏

  • Svar på tråden Är jag gravid?
  • Earlgrey

    Hej, om det hade varit matförgiftning borde illamåendet gått över. Fler borde blivit ordentligt sjuka på festen inte bara du o två till. Det kan vara graviditet, svårt och svara på. 
    Fram tills du tagit reda på vad svaret blir är det ju inte så mkt du kan göra. Beroende på resultat så kan du ju redan nu fundera över hur du tänker göra om det visar positivt att du är gravid. Är det inte så, så antar jag att du får fundera över på vad illamåendet kan komma ifrån....
    Försök tänka på annat så går tiden fortare tills du kan göra ett test. 
    Lycka till med allt!

  • zgf914
    Earlgrey skrev 2022-12-18 22:34:16 följande:

    Hej, om det hade varit matförgiftning borde illamåendet gått över. Fler borde blivit ordentligt sjuka på festen inte bara du o två till. Det kan vara graviditet, svårt och svara på. 
    Fram tills du tagit reda på vad svaret blir är det ju inte så mkt du kan göra. Beroende på resultat så kan du ju redan nu fundera över hur du tänker göra om det visar positivt att du är gravid. Är det inte så, så antar jag att du får fundera över på vad illamåendet kan komma ifrån....
    Försök tänka på annat så går tiden fortare tills du kan göra ett test. 
    Lycka till med allt!


    tack för ditt svar!

    jag tänker också att illamåendet borde ha gått över men det kan ju bero på annat.
    Jag älskar att tänka på att skaffa barn men jag tänker att det är för tidigt. Jag vill dock inte göra abort, men skulle inte heller kunna tänka mig att föda ett barn och sedan inte ha det. Jag är en övertänkare, vilket är jätteirriterande i detta läge. Jag försöker att tänka på annat, men det är svårt när man sitter i ett 5kvm-rum i Berlin i 30h till. Så otålig men rädd och nervös. Jag vet att jag hade fått stöd om jag hade valt att behålla, men tyvärr inte mycket från min kille för att han är värnpliktig? Allt  känns så sjukt att tänka på nu när jag inte ens vet om jag är gravid, men det kan ju också bero på att jag inte vet som jag tänker så mycket. Av någon anledning vill jag typ vara gravid, men ändå inte ju. Stressar upp mig själv när jag inte har något som distraherar mig. Om jag testar om 2 dagar så borde det väl inte spela någon roll när på dagen jag testar med tanke på att det gått ett tag? för känns som att jag inte litar på det om det är negativt. Ska testa morgonen efter också men aaaa blir galen av att tänka på detta.

    och sedan att ha hormonspiral och vara gravid är inte bra och kan leda till missfall har jag läst🥺 Trots att det inte vore drönmen att vara gravid och få ett barn nu så skulle jag blir helt förstörd om jag fick ett missfall
  • Earlgrey

    Ber en bön om ett det ska gå bra för dig! Du verkar vara en omtänksam och klok tjej, men då är det också lätt att man övertänker..... Får gärna berätta hur det går med allt =) 

  • svansmamman
    zgf914 skrev 2022-12-18 21:21:30 följande:
    Är jag gravid?

    Hej
    Jag fyllde precis 19 år. Jag har en kille som och är 19 år. Jag har en hormonspiral men misstänker ändå att jag är gravid. Jag har knappt haft någon mens sedan jag skaffade den sommaren 2021 Så jag kan inte gå efter utebliven mens. Har haft lite och trackat den, men min mobil blev stulen här innan jag började misstänka en ev graviditet så det kan jag ej se tyvärr.

    Jag bor i Tyskland pga studier och min kille besökte mig v44 under höstlovet. för 2 veckor sedan (v48) vaknade jag tidigare än vanligt för att jag hade ont i magen. Jag vände och vred på mig i kanske 5/10/15min och sedan behövde jag rusa till toaletten för att spy. Jag hade inte druckit alkohol på flera dagar, meen det var ett släktkalas med  mat dagen innan bla lax. Så jag blev osäker på om det bara var matförgiftning. Jag fick senare höra att 2 till som var där mådde lite sisådär, men inte så illa som jag gjorde. Men trots det fick jag panik och sökte upp massa symptom mm men som jag inte riktigt kände. så efter det försökte jag släppa allt. Men i 2 veckor nu har jag mått illa dådå ej bara på morgnar. Lukt och smak märkte jag inget, men nu senaste 2 dagarna luktar det surt här i lägenheten och jag måste hålla andan när jag går ut ur rummet i kollektivet.
    Har inte köpt test för att jag fortfarande har försökt släppa det och för att man på apotek i Tyskland måste be någon som jobbar där om alla varorna. Om 2 dagar åker jag hem till Sverige där jag har tester. Jag vill tänka att det var matförgiftning och placebo, men jag får ändå panik.

    Snälla skriv om du har upplevt liknande eller om du tror att jag bara stressar upp mig i onödan🙏


    Baserat på det du skriver tycker jag inte att du redan nu ska ta ut en graviditet i förskott. Oddsen att bli gravid trots hormonspiral är små, så bara baserat på det låter det osannolikt. De symptom du beskriver kan absolut bero på en graviditet, likväl som de inte är exklusiva för just graviditet. Därutöver är det ju lätt att börja tolka in minsta lilla känning i kroppen när man börjat tänka tanken på att vara gravid. 

    Jag tänker såhär - gå och köp dig ett test, även om du snart är tillbaka i Sverige där du har test, så att du får veta svart på vitt. Det är inget skämmigt att köpa ett gravtest, och dessutom lär du inte ha några kopplingar alls till personen i kassan och lär heller aldrig träffa denne igen. Så lugna ditt sinne genom att köpa och ta ett gravtest! Föredragsvis ett digitalt från cb så att du slipper hamna i att tolka streck hit och dit. 


    Jag håller tummarna för att resultatet blir vad än du önskar, då jag av dina kommentarer förstår att det verkar kännas tudelat! Kram! 

  • zgf914

    Hej alla!
    Tack för svaren!

    jag testade mig igår kväll och nu på morgonen-båda var negativa :). Det känns jätteskönt för då behöver jag ej tänka mer på det eller försöka finns någon lösning.

    Ha det bra God Jul!

Svar på tråden Är jag gravid?