• Johannanj

Sambo förnekar alkoholproblem

Har levt med min sambo i snart 10 år och har till och från haft diskussioner kring hans drickande. Han har svårt att sätta stopp när han dricker, är han ute med jobbet kommer han alltid hem och kan knappt prata på grund av hur full han är. Han står ändå på sig och säger att han inte har något problem eftersom han bara dricker på helgen. Hans argument är att de som har problem dricker flera gånger i veckan. Men min poäng är att han visst har alkoholproblem eftersom han inte kan hantera det när han väl dricker. För några veckor sedan var jag ute med jobbet (har 3 barn, 4år, 3år & 8mån, så blir väldigt sällan) och bad honom att inte dricka. Det lovade han att inte göra. Några dagar senare hittar jag en vinflaska i soptunnan, han har alltså gått ut med den samma kväll så att jag inte skulle upptäcka den. När jag konfronterar honom om det säger han att han bara drack ett par glas och glömde flaskan ute på diskbänken över natten och därför slängde han den. Men jag noterade absolut ingen flaska i köket när jag kom hem.

Anledningen till att jag skriver nu är för att han nu under kvällen har druckit 2 flaskor vin själv. Efter första flaskan frågade jag om han var full men det förnekade han tvärt. Är det här normalt? Han blir så arg när jag tar upp hans drickande och vet inte hur jag ska göra med allt. Jag känner mig inte trygg med att göra saker och lämna honom med barnen på helgerna för att han då kanske dricker i smyg. Men två flaskor vin själv på en kväll - är det normalt eller har han faktiskt ett problem?

Står helt handfallen, tar gärna emot tips och råd!

• Svar på tråden Sambo förnekar alkoholproblem
  • Guldnovan

Du vet redan svaret på den frågan. Han har problem och det påverkar dig och familjen negativt. 

• Anonym (Normal)

Herregud. en vinare då och då har alla dragit. skönt att slappna av på helgen 👍

• Tukt

Det låter som alkoholen är viktig. Men är det något egentligt problem i er relation eller hans föräldraroll. Eller är det mer att du oroar dig för hans hälsa?
    För att få insikt för förändring, så måste man på något sätt landa i det. Och han är i en förnekelsefas. Hur mycket du rotar fram gamla vinflaskor så kommer han ändå inte förändras, annat än att han smyger mer.
    Det enda du kan göra, är att lämna han. Eller hota med det. Men då måste du också vara beredd göra det.
    Eller så avvaktar du, och ser hur det utvecklas. 
    Men finns det konkreta problem, så är det lättare ta upp just det.

• Anonym (Spårar ur)
    Johannanj skrev 2022-12-16 23:03:37 följande:
    Sambo förnekar alkoholproblem

Har levt med min sambo i snart 10 år och har till och från haft diskussioner kring hans drickande. Han har svårt att sätta stopp när han dricker, är han ute med jobbet kommer han alltid hem och kan knappt prata på grund av hur full han är. Han står ändå på sig och säger att han inte har något problem eftersom han bara dricker på helgen. Hans argument är att de som har problem dricker flera gånger i veckan. Men min poäng är att han visst har alkoholproblem eftersom han inte kan hantera det när han väl dricker. För några veckor sedan var jag ute med jobbet (har 3 barn, 4år, 3år & 8mån, så blir väldigt sällan) och bad honom att inte dricka. Det lovade han att inte göra. Några dagar senare hittar jag en vinflaska i soptunnan, han har alltså gått ut med den samma kväll så att jag inte skulle upptäcka den. När jag konfronterar honom om det säger han att han bara drack ett par glas och glömde flaskan ute på diskbänken över natten och därför slängde han den. Men jag noterade absolut ingen flaska i köket när jag kom hem.

Anledningen till att jag skriver nu är för att han nu under kvällen har druckit 2 flaskor vin själv. Efter första flaskan frågade jag om han var full men det förnekade han tvärt. Är det här normalt? Han blir så arg när jag tar upp hans drickande och vet inte hur jag ska göra med allt. Jag känner mig inte trygg med att göra saker och lämna honom med barnen på helgerna för att han då kanske dricker i smyg. Men två flaskor vin själv på en kväll - är det normalt eller har han faktiskt ett problem?

Står helt handfallen, tar gärna emot tips och råd!

Att dricka två flaskor vin är vanligt, ingen stor mängd om vi pratar fest, men frågan är hur ofta det händer. 

Kan man inte sluta dricka utan fortsätter till man blir grisfull gång på gång har man tveklöst problem.

Killen tycker nog att alkohol är det godaste som finns och såklart vill han inte ha frågor på det. Vore ju att bli av med en nära vän.
  • Anonym

Jag tror att din sambo är personen som startade tråden om att "julen är barnens högtid så drick inget", typ. Smyget, förnekelsen och vändandet är exakt detsamma som i den trådstarten.

• Johannanj

Notera - det här konsumerades inte under någon fest utan han satt hemma och drack. Den andra flaskan drack han i köket helt själv..

• Tukt
    Johannanj skrev 2022-12-16 23:41:02 följande:

Notera - det här konsumerades inte under någon fest utan han satt hemma och drack. Den andra flaskan drack han i köket helt själv..

Samtidigt är det ju så, att en del kan tycka alkohol är okej, om det dricks socialt. För andra är det ett sätt att må bra, genom att umgås med sig själv.
    Så man blir inte mer alkis för man drar en vinare själv, än man gör det på en fest.
  • Anonym (E)

Handfallen? Det finns ju bara ett svar, ni ska separera.

• Anonym (E)

Till er som tycker att två flaskor vin på en kväll är normalt, fundera på er egen konsumtion för den är INTE normal.

• Soryu
    Anonym (E) skrev 2022-12-17 11:08:28 följande:

Till er som tycker att två flaskor vin på en kväll är normalt, fundera på er egen konsumtion för den är INTE normal.

Absolut. Att dricka två flaskor vin på en kväll är definitivt inte sunt och även om det kan vara normaliserat i vissa grupper är det en ganska tydlig indikation på ett problematiskt förhållningssätt till alkohol.
Svar på tråden Sambo förnekar alkoholproblem