Sambo förnekar alkoholproblem
Har levt med min sambo i snart 10 år och har till och från haft diskussioner kring hans drickande. Han har svårt att sätta stopp när han dricker, är han ute med jobbet kommer han alltid hem och kan knappt prata på grund av hur full han är. Han står ändå på sig och säger att han inte har något problem eftersom han bara dricker på helgen. Hans argument är att de som har problem dricker flera gånger i veckan. Men min poäng är att han visst har alkoholproblem eftersom han inte kan hantera det när han väl dricker. För några veckor sedan var jag ute med jobbet (har 3 barn, 4år, 3år & 8mån, så blir väldigt sällan) och bad honom att inte dricka. Det lovade han att inte göra. Några dagar senare hittar jag en vinflaska i soptunnan, han har alltså gått ut med den samma kväll så att jag inte skulle upptäcka den. När jag konfronterar honom om det säger han att han bara drack ett par glas och glömde flaskan ute på diskbänken över natten och därför slängde han den. Men jag noterade absolut ingen flaska i köket när jag kom hem.
Anledningen till att jag skriver nu är för att han nu under kvällen har druckit 2 flaskor vin själv. Efter första flaskan frågade jag om han var full men det förnekade han tvärt. Är det här normalt? Han blir så arg när jag tar upp hans drickande och vet inte hur jag ska göra med allt. Jag känner mig inte trygg med att göra saker och lämna honom med barnen på helgerna för att han då kanske dricker i smyg. Men två flaskor vin själv på en kväll - är det normalt eller har han faktiskt ett problem?
Står helt handfallen, tar gärna emot tips och råd!