TurkosDream skrev 2022-12-17 20:10:06 följande:
Tack!
Jag tycker det kan vara svårt att tolka lagar, så det är eg mestadels för ens egens trygghet att få vara hemma det finns men inget mer än två veckor som är obligatoriskt att vara hemma, om man inte VILL vara hemma mer?
Kan jag då, i teorin, gå tillbaka direkt barnet är fött, om jag tagit ut mina två veckor innan?
Det är så jag tolkar det?
Nu kommer jag lägga de efteråt i alla fall, för att hinna repa sig kroppsligt och förhoppningsvis räcker det men de är 10 dagar man pratar om, alltså? Det blir ju 2 fulla veckor.
Ja precis, det kan du.
Sen kan arbetsgivaren förstås ha synpunkter på det, då det är extremt normbrytande. Min äldsta son är 16 nu och det var inte vanligt när han föddes att man var så flexibel i sitt föräldraskap sinsemellan i relationen att pappan tog över så pass tidigt. Men stå på dig!
Och känn efter! Säg att du bara söker 2v -3v ledighet totalt och kommer åter i tjänst medan barnet är väldigt litet och sen känner att nej, det här funkar inte. Då behöver du på 2 mån varsel (kan vara 3 mån beroende på kollektivavtal) söka ny f-ledighet så att arbetsgivaren hinner förbereda och ordna ersättare.
Oavsett om den ledigheten är på hel-eller deltid. Om du inte har en väldigt flexibel arbetsgivare förstås, då kan ni ju ändra upplägg direkt.
Jag kan bara säga hur jag kände för egen del och det var att deltidsarbete var perfekt. Det tillät mig att "prestera" och göra något som jag visste att jag var bra på ett antal dagar per vecka. Och sen vara 100% bebismamma övriga dagar. Och då kunde jag helt släppa jobb och bara vara för det var mixen som gjorde att jag klarade det. Jobba helt hade jag inte pallat för den tiden kommer faktiskt inte igen. Och vara 100% ledig var inte min grej heller, då vi hade haft en väldigt tuff förlossning och varit på sjukhus mycket de första veckorna. Jag ska dock lägga till att vi gjorde på ett helt annat sätt med andra barnet, men då var jag äldre och behoven såg annorlunda ut. Men man ska göra precis så som man känner!