• Smiko27

    Är gravid och singel. Hur påverkar det min aktivitetsersättning?

    Jag får aktivitetsersättning sedan augusti 2021 fram till juni 2025. Jag är singel och bor själv men fick för 2 veckor sedan reda på att jag är gravid. Det är från en kille jag känner sedan tidigare men vi är ej ihop och har inga tankar eller känslor för att bli det. Det var bara ett ligg så att säga. Jag har bestämt mig för att behålla barnet då jag alltid har velat bli mamma och kände lyckan direkt. Pappan kommer inte att finnas med i bilden överhuvudtaget, det är hans beslut och jag har inga problem med det.

    Frågan är om jag behöver eller måste meddela Försäkringskassan att jag är gravid? Isåfall när? Och hur skulle det påverka min aktivitetsersättning som är min enda inkomst just nu? Kommer den att förändras till någon annan typ av ersättning istället? Höjas? Sänkas? Jag vet att barn kostar pengar och jag vill vara välförberedd. Kan man få a-ersättning + barnbidrag? Eller hur fungerar det... Enligt planering ska jag börja plugga en kurs till VT23 då aktivitetsersättningen ska täcka skillnaden efter CSN bidraget (utan lån).
    Måste FK veta vem pappan är? Han vill ju inte vara med på detta... och han undrar om han måste betala underhåll trots det?

    Tacksam för svar.
  • Svar på tråden Är gravid och singel. Hur påverkar det min aktivitetsersättning?
  • Sanlin90

    Tror du går över till föräldrapenning och har du ingen sgi ligger den på ca 5000 i månaden om du tar fulla veckor, ja pappan kommer behöva betala underhåll och undanhåller du vem pappan är kommer en utredning startas för att försöka komma på den om jag förstått rätt. 

  • Lovelyrevenge

    Skaffa en tät historia om att ha blivit gravid på en kryssning eller nån annan klassiker. Du kommer såklart inte ihåg några detaljer mer än generella. Ge det därefter några möten och månader så kommer det gå alldeles utmärkt att inte skriva farsan på papper. 


    Moraliskt försvarstalet? Ptja, alla andra tanter i det här forumet som åker runt och stoppar in spermier från främmande män genom insemination verkar inte ha något problem med att offra en pappa och några hundra tusen i skattepengar för att ?bli lycklig?.

Svar på tråden Är gravid och singel. Hur påverkar det min aktivitetsersättning?