• Elin0125

Vinterkräksjuka eller magsjuka?

Hej! 

har i vuxen/ungdomsålder varit kräksjuk ca en gång, spydde ca 1 gång varannan timme under ca 12 h, trött & ont i huvudet. I mindre ålder så hade både jag och min syster kräksjukan kanske varannat år och dem gångerna jag själv minns att jag spydde när man var liten så spydde jag bara en gång och mådde sen bra (antagligen matförgiftning). Men till min fråga, hur vet man om man har fått magsjuka eller vinterkräksjuka? Finns det några tydliga skillnader?

• Svar på tråden Vinterkräksjuka eller magsjuka?
  • Maggena

Har inte riktigt koll på det. Tänker mest magsjuka som magsjuk. Om det inte är calici är det något anna. Mår ju lika dåligt och smittar lika mycket.

• Anonym (Kräkis)
    Kopierat från doktorn.com

"Så ser du skillnad på magsjuka och vinterkräksjuka

När det kommer till symtom är dessa ganska snarlika när det handlar om magsjuka och vinterkräksjuka. Kräkningar, häftiga diarréer och magont är inte sällan förekommande. Magsjuka kan gå över snabbare än vinterkräksjuka och du behöver inte stanna hemma längre än när du känner dig pigg igen då exempelvis matförgiftning inte smittar.

I fallet med vinterkräksjuka är ett kännetecken att man insjuknar väldigt hastigt och att symtomen är väldigt intensiva. Vanligast är att man sedan är sjuk i ett till tre dygn och under den tiden kan man också drabbas av feber, huvudvärk och muskelvärk.  Du är oftast dålig i minst ett dygn och ska hålla dig hemma 48 timmar efter att du blivit symptomfri."

• Anonym (behöver inte vara)
    Maggena skrev 2022-12-13 10:51:39 följande:

Har inte riktigt koll på det. Tänker mest magsjuka som magsjuk. Om det inte är calici är det något anna. Mår ju lika dåligt och smittar lika mycket.

Njae det beror på vad magsjukan kommer av, man smittar ju inte om man ätit något som orsakar magsjukan... 

• jeanette02
    Anonym (behöver inte vara) skrev 2022-12-13 11:14:19 följande:

Njae det beror på vad magsjukan kommer av, man smittar ju inte om man ätit något som orsakar magsjukan... 

Jo det kan man göra om matförgiftningen är orsakad av smittande virus calici t ex eller vissa bakterier. Tyvärr inte ovanligt att calici sprids via mat. Kalla bakelser t ex. Som ju kan då ge upphov till ny spridning när någon kräks. 
  • Cereal Killer

På gruppnivå är calci/vinterkräksjukan värre än andra magsjukevirus och ger ett snabbare insjuknandeförlopp, men på individnivå går det inte att säga säkert vad som är vad. Men drabbas man mitt i en calici-smittopp och har våldsamma kräkningar så är det förstås sannolikt att det är det.

När det gäller matförgiftning så innefattar det virus, toxiner, bakterier, parasiter och gifter och därför varierar det om det smittar vidare. Kräks man så är det ofta virusorsakat.

• jeanette02

Magsjuka el vinterkräksjuka är ju egentligen samma sak men olika namn.
    Orsakade oftast något virus inom norovirus.  Sedan kan det drabba lite olika iaf. Man kan bli vrålsjuk el bara få diarré. Även vid samma virus olika ggr. 
    Matförgiftning kan orsakas av både norovirus som calici eller bakterietillväxt. Ibland kan det vara salmonella eller så. Oftast tänker man ju just matförgiftning är bakterier. Som t ex campylobacter i kyckling.
    Urk för allt detta iallafall.
    Handtvätt åt alla och försiktighet vid matlagning :) 

• Maggena
    Anonym (behöver inte vara) skrev 2022-12-13 11:14:19 följande:

Då är det inte magsjuka utan matförgiftning
Svar på tråden Vinterkräksjuka eller magsjuka?