svansmamman skrev 2022-12-14 00:46:24 följande:
Spännande att höra dina tankar, det har inte ens slagit mig att det är en nackdel med tanke på högst tryck inom vården just under vår och sommar. Vår förlossning i juni var en magisk upplevelse - personalen var fantastisk och vi fick hjälp snabbt hela tiden. När de exempelvis beställde EDA sa de till mig ?ta på dig de här sjukhustrosorna så ringer vi narkosen?, jag hann inte ens få på mig trosorna så stod narkosläkaren i rummet - så sjukt snabbt gick det. Just med tanke på vår fantastiska upplevelse finns det en större rädsla inför nästa gång (förhoppningsvis) att vi inte kommer bli lika väl omhändertagna utan att vi exempelvis kommer få vänta, lida av personalbrist etc. Just därför kanske det vore bra med en icke-vår/sommar-bebis. Tack för input!
Oj jösses det var snabba ryck! Jag förstår att du önskade vara av med den längre än så, det har onekligen varit skönt att inte behöva fundera på mens under dessa månader. :)
Ja jag tycker också att det är helt sjukt att jag ens behöver tänka så och det har alltid varit ett orosmoment för mig, det här med risk att inte få plats, stress hos barnmorskorna osv. Men jag kan vara lite skadad i och med att jag själv jobbar inom vården.. Jag hade däremot en väldigt bra förlossning med en barnmorska inne på mitt rum hela tiden. Å andra sidan så har 2022 varit ett lugnt år i förlossningsvården med färre födslar generellt. På min avd var det totalt 5 barn som föddes mitt datum i september jämförelse med ca 14st/dag i juni/juli.
Var härligt att du fick en bra förlossning! Jag vill inte göra dig orolig heller, jag tycker alla får göra som dom vill och jag vill tro att det inte ska behöva spela någon roll när på året. Lycka till i bebisverkstan!