• svansmamman

”Fel” att planera för barn? Och när kom mensen?

Vi har en snart 6 månaders-bebis här hemma och har börjat diskutera barn nummer två mer seriöst. Jag känner dock en önskan om att även nästa barn ska födas under årets första halvår, vilket gör att vi ?måste? vänta med att börja försöka till minst april nästa år. Någonstans finns såklart en rädsla över att det kanske tar tid att bli gravid nästa gång, om än jag tidigare blivit gravid varje gång vi haft oskyddat sex. Hur tänker ni kring att planera för när på året man önskar att ens barn ska födas? 

Innan det blir dags att ens försöka med en tvåa behöver ägglossning och mens komma igång, vilket inte skett ännu. Jag helammar fortfarande så jag antar att det kanske kan dröja? Hur lång tid tog det för er innan mensen kom tillbaka? 

• Svar på tråden ”Fel” att planera för barn? Och när kom mensen?
  • Pez

Det där med att planera gör man väl som man vill men jag upplever det svårt att planera när det kommer till graviditet..själv föredrar jag att inte föda barn på våren och sommaren när det är som högst tryck och semestertider. Många har säkert en föreställning om när på året de ska få barn.finns väl inget fel med det Solig

Jag fick mens igår prick 3mån 1v sedan sonen föddes. Jag helammar också så hade hoppats på att den skulle dröja lite till.

• Anonym (Anonym)

Vi planerar också att börja tidigast i april för vi vill ha en bebis under första halvan av året. Egentligen helst vänta till början av sommaren med att försöka, men det har jag inte ro med att vänta :) Varför? Tyckte det var guld att föda tidigt på året och möta solen på barnvagnspromenader. Tycker det är ett elände att vara ute och gå nu i december med all snö och kyla. Och med barn nr 2 kommer ju vår bebis vara större och vilja vara i lekparker ;) Jag hade egentligen kunnat tänka mig att bli gravid nu snart? men det tog sig på första försöket förra gången så tänker att man lika gärna kan vänta till april. Och tar det sig inte under året kommer man bli jätteglad oavsett när en eventuell bebis skulle födas! 

Det tog 8 månader innan mensen kom tillbaka. Behövde gå ner till att amma som mest 2 gånger om dagen. 

• svansmamman
    Pez skrev 2022-12-13 23:10:14 följande:

Det där med att planera gör man väl som man vill men jag upplever det svårt att planera när det kommer till graviditet..själv föredrar jag att inte föda barn på våren och sommaren när det är som högst tryck och semestertider. Många har säkert en föreställning om när på året de ska få barn.finns väl inget fel med det Solig

Jag fick mens igår prick 3mån 1v sedan sonen föddes. Jag helammar också så hade hoppats på att den skulle dröja lite till.

Spännande att höra dina tankar, det har inte ens slagit mig att det är en nackdel med tanke på högst tryck inom vården just under vår och sommar. Vår förlossning i juni var en magisk upplevelse - personalen var fantastisk och vi fick hjälp snabbt hela tiden. När de exempelvis beställde EDA sa de till mig ?ta på dig de här sjukhustrosorna så ringer vi narkosen?, jag hann inte ens få på mig trosorna så stod narkosläkaren i rummet - så sjukt snabbt gick det. Just med tanke på vår fantastiska upplevelse finns det en större rädsla inför nästa gång (förhoppningsvis) att vi inte kommer bli lika väl omhändertagna utan att vi exempelvis kommer få vänta, lida av personalbrist etc. Just därför kanske det vore bra med en icke-vår/sommar-bebis. Tack för input! 

Oj jösses det var snabba ryck! Jag förstår att du önskade vara av med den längre än så, det har onekligen varit skönt att inte behöva fundera på mens under dessa månader. :) 

• svansmamman
    Anonym (Anonym) skrev 2022-12-13 23:41:06 följande:

Vi planerar också att börja tidigast i april för vi vill ha en bebis under första halvan av året. Egentligen helst vänta till början av sommaren med att försöka, men det har jag inte ro med att vänta :) Varför? Tyckte det var guld att föda tidigt på året och möta solen på barnvagnspromenader. Tycker det är ett elände att vara ute och gå nu i december med all snö och kyla. Och med barn nr 2 kommer ju vår bebis vara större och vilja vara i lekparker ;) Jag hade egentligen kunnat tänka mig att bli gravid nu snart? men det tog sig på första försöket förra gången så tänker att man lika gärna kan vänta till april. Och tar det sig inte under året kommer man bli jätteglad oavsett när en eventuell bebis skulle födas! 

Det tog 8 månader innan mensen kom tillbaka. Behövde gå ner till att amma som mest 2 gånger om dagen. 

Så kul att inte vara ensam om att planera syskonförsök och att någon delar samma tankar som mig kring tiden! 🙈 Jag har nog lite hakat upp mig på detta med tidsaspekten. Precis som du blev jag gravid på första försöket, om än jag såklart förstår att det kanske inte går lika snabbt en eventuell nästa gång så är jag nog lite bortskämd med att kunna tänka att det nog kommer ta sig ganska snabbt och att jag har ?råd? att planera för det. Om det inte skulle gå lika snabbt denna gången gissar jag att jag skulle glömma allt vad önskemål om födelsemånad heter och bara vara överlycklig för en till bebis. Men ja, än är jag (eller vi för den delen) inte där.

Jag födde i juni och kan ju säga att det var otroligt jobbigt att ha en nyfödd i den värmebölja som var här uppe då. 30 grader varmt i flera veckor så vi höll oss inne där vi har AC. Det blev promenader supertidigt och supersent. Inte så mysig tid i den aspekten. Å andra sidan är det inte helt enkelt nu heller med -25 grader och massa snö, det funkar ändå bra med en halvårsbebis men hade nog inte varit fullt lika kul med en nyfödd. Sen är det såklart aspekten som Pez skrev här ovan. Ja, hur sjutton ska man landa i något vettigt kring detta. 🤪
  • Kvinna1989

Födde september 2021, fick tillbaka mensen redan 2 månader efter förlossningen även om jag helammade. Blev dock gravid först när det gått 12 månader och är nu gravid med nr 2 bf juni :)

• Pez
    svansmamman skrev 2022-12-14 00:46:24 följande:

Spännande att höra dina tankar, det har inte ens slagit mig att det är en nackdel med tanke på högst tryck inom vården just under vår och sommar. Vår förlossning i juni var en magisk upplevelse - personalen var fantastisk och vi fick hjälp snabbt hela tiden. När de exempelvis beställde EDA sa de till mig ?ta på dig de här sjukhustrosorna så ringer vi narkosen?, jag hann inte ens få på mig trosorna så stod narkosläkaren i rummet - så sjukt snabbt gick det. Just med tanke på vår fantastiska upplevelse finns det en större rädsla inför nästa gång (förhoppningsvis) att vi inte kommer bli lika väl omhändertagna utan att vi exempelvis kommer få vänta, lida av personalbrist etc. Just därför kanske det vore bra med en icke-vår/sommar-bebis. Tack för input! 

Oj jösses det var snabba ryck! Jag förstår att du önskade vara av med den längre än så, det har onekligen varit skönt att inte behöva fundera på mens under dessa månader. :) 

Ja jag tycker också att det är helt sjukt att jag ens behöver tänka så och det har alltid varit ett orosmoment för mig, det här med risk att inte få plats, stress hos barnmorskorna osv. Men jag kan vara lite skadad i och med att jag själv jobbar inom vården.. Jag hade däremot en väldigt bra förlossning med en barnmorska inne på mitt rum hela tiden. Å andra sidan så har 2022 varit ett lugnt år i förlossningsvården med färre födslar generellt. På min avd var det totalt 5 barn som föddes mitt datum i september jämförelse med ca 14st/dag i juni/juli.

Var härligt att du fick en bra förlossning! Jag vill inte göra dig orolig heller, jag tycker alla får göra som dom vill och jag vill tro att det inte ska behöva spela någon roll när på året. Lycka till i bebisverkstan! 
  • LLvin

Det finns nog för- och nackdelar med alla årstider. Jag förstår att det är jobbigt på sommaren när det är jättevarmt. Samtidigt är inte hösten och vintern så bra heller. Fick mitt första barn 1/11 i år och det är ganska oroande nu med alla smittor som går. känns som det är helt fel årstid att vara nyfödd. Men man ska vara glad att man kan få barn och då spelar ju tid på året mindre roll Glad

Svar på tråden ”Fel” att planera för barn? Och när kom mensen?