• Anonym (Suck)

Hur bemöta hans oengagemang?

Jag är tillsammans med vad många benämner mansbebis.
    Jag är gravid, till synes ensam men vi är tillsammans. Han har inte gjort någonting, fixat någonting, "kan följa med till ultraljud om jag vill". Agerar som att barnet är mitt.

Konflikträdd och pratar inte om saker, utan ser då till att frånvara tills jag löst situationen.
    Så nu står JAG här, förbereder mig på en förlossning ensam, då jag inte känner för att ha någon där som skitit i hela resans gång, om han nu ens tänkt vara med alls...

Men hur ska jag egentligen tackla honom och detta?
    Jag har satt hårt emot hårt, bett om att vi ska sätta oss ner och prata i flera månaders tid nu. Utan framgång givetvis då han har allehanda undanflykter, så nu står vi här. Snart med en bebis och ingenting fixat.
    Jag har styrt med alla gravidrelaterade saker, kläder, prylar, försäkringar, mediciner!!
    Jag har bett honom åka till apoteket efter jobbet för att hämta ut medicin, nej det hinner han inte.
    Sagt mer skarpt att nu får han faktiskt lov att ta ledigt så vi kan åka och kolla på vagn, nej det kan han inte göra. Ber honom ta barnen för jag är sjuk, nej då åker han iväg på något.

Jag får ju rent konkret fixa en bilstol och väska med förnödenheter till BB så de inte omhändertar barnet, hur tänker män egentligen.. Han säger att han mår dåligt över sitt beteende, men sedan lunkar det på precis likadant. Eh???

Finns det någon som fått det bättre? Eller är det bara stå ut till föräldraledigheten för mig är över och hans tur och då lämna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-12 00:45
    Hörni, nu får ni stanna upp och tänka till innan ni kommenterar.
    Ni ifrågasätter MIG? När min frågeställning är hur jag ska bemöta någon som gett sig in i barnträsket ihop, och allt redan faller på mig. Jag undrade inte hur JAG ska göra mer.
    Det är inte jag som undviker allt kring barnet, utan pappan.

• Svar på tråden Hur bemöta hans oengagemang?
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Suck) skrev 2022-12-11 21:10:48 följande:
    Hur bemöta hans oengagemang?

Jag är tillsammans med vad många benämner mansbebis.
    Jag är gravid, till synes ensam men vi är tillsammans. Han har inte gjort någonting, fixat någonting, "kan följa med till ultraljud om jag vill". Agerar som att barnet är mitt.

Konflikträdd och pratar inte om saker, utan ser då till att frånvara tills jag löst situationen.
    Så nu står JAG här, förbereder mig på en förlossning ensam, då jag inte känner för att ha någon där som skitit i hela resans gång, om han nu ens tänkt vara med alls...

Men hur ska jag egentligen tackla honom och detta?
    Jag har satt hårt emot hårt, bett om att vi ska sätta oss ner och prata i flera månaders tid nu. Utan framgång givetvis då han har allehanda undanflykter, så nu står vi här. Snart med en bebis och ingenting fixat.
    Jag har styrt med alla gravidrelaterade saker, kläder, prylar, försäkringar, mediciner!!
    Jag har bett honom åka till apoteket efter jobbet för att hämta ut medicin, nej det hinner han inte.
    Sagt mer skarpt att nu får han faktiskt lov att ta ledigt så vi kan åka och kolla på vagn, nej det kan han inte göra. Ber honom ta barnen för jag är sjuk, nej då åker han iväg på något.

Jag får ju rent konkret fixa en bilstol och väska med förnödenheter till BB så de inte omhändertar barnet, hur tänker män egentligen.. Han säger att han mår dåligt över sitt beteende, men sedan lunkar det på precis likadant. Eh???

Finns det någon som fått det bättre? Eller är det bara stå ut till föräldraledigheten för mig är över och hans tur och då lämna?

Jag hade lämnat för länge sedan, och hade aldrig i livet skaffat barn med honom. Hur kom du på den iden?
  • Anonym (äää)

Han kommer undan med det för att han kan. Du har försökt prata med honom i flera månader? Då har du inte försökt tillräckligt om han lyckats förhala det så lång tid. 

Sparka ut honom så att han fattar att du menar allvar, och så är han välkommen tillbaka när han beter sig som en vuxen. 

• Anonym (flykt)

Är det så att han innerst inne är osäker på om han vill bli pappa med dig? (Känner igen mitt ex starkt i beteendet och han ville egentligen inte bli pappa och inte vara tillsammans med mig heller.)

• Anonym (Bättre ensam)

Vilken glädje och lycka ger han dig?Om han inte ger dig något ,så lämna.Det låter redan nu så som du är ensamstående.Hellre detta än vara ihop med en mansbebis.

• lövet2

Det finns flera alternativ. Du kan separera nu, om inte förlossningen är nära förestående. Om du inte hinner ordna upp det innan barnet är fött, så kan du separera mentalt. Sluta räkna med honom. Betrakta dig själv som ensamstående och sluta be honom om någonting alls. Skaffa barnvakt när du behöver det.

Räkna för allt i världen inte med att han ska vara föräldraledig! Babyn behöver en ansvarsfull förälder hemma, och det är uppenbarligen inte han.

• Kockobello

Ja, du har valt honom alldeles själv.

• Anonym (Dessa män...)

Vet du vad... Det enda som är värre än att stå där ensam med en bebis är att stå där ensam med två bebisar. Den nyfödde + mansbebisen deluxe du är ihop med- ifall du nu inte fattade. Om du eller han inte hinner flytta så räkna inte med honom i nånting. Nada, noll, inget! Sen tar du itu med en flytt och ställer in dig på att vara ensamstående. Mest troligt helt ensam förälder också.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Bättre ensam) skrev 2022-12-11 21:15:57 följande:

Vilken glädje och lycka ger han dig?Om han inte ger dig något ,så lämna.Det låter redan nu så som du är ensamstående.Hellre detta än vara ihop med en mansbebis.

Ja precis, men då får bebis och han ingen anknytning alls om vi bor separat så blir ju heltokigt att han ska ta över bebisen sen en dag huxflux... så måste väl utstå mina månaders FL ändå.
    lövet2 skrev 2022-12-11 21:21:51 följande:

Det finns flera alternativ. Du kan separera nu, om inte förlossningen är nära förestående. Om du inte hinner ordna upp det innan barnet är fött, så kan du separera mentalt. Sluta räkna med honom. Betrakta dig själv som ensamstående och sluta be honom om någonting alls. Skaffa barnvakt när du behöver det.

Räkna för allt i världen inte med att han ska vara föräldraledig! Babyn behöver en ansvarsfull förälder hemma, och det är uppenbarligen inte han.

Början av februari, mentalt har jag nog redan påbörjat. Men det är ju just det med föräldraledigheten jag tänker på framförallt, jag kan ju inte bara dyka upp med bebisen vid hans dörr när det är hans tur, då känner de ju inte varandra överhuvudtaget.
    Jag kan och kommer inte ta all föräldraledighet, det har jag ingen lust eller ork till. Jag har redan varit hemma och sjukskriven dessutom pga komplex graviditet så där kommer han inte undan...
    Anonym (Dessa män...) skrev 2022-12-11 21:34:56 följande:

Vet du vad... Det enda som är värre än att stå där ensam med en bebis är att stå där ensam med två bebisar. Den nyfödde + mansbebisen deluxe du är ihop med- ifall du nu inte fattade. Om du eller han inte hinner flytta så räkna inte med honom i nånting. Nada, noll, inget! Sen tar du itu med en flytt och ställer in dig på att vara ensamstående. Mest troligt helt ensam förälder också.

Jag hör din poäng, men förälder får han åtminstone vara, jag kan inte ha barnet ensamt. Därför jag hade hoppats på att någon satt på någe tips så man slipper bara "Stå ut" min tid som FL... så får jag väl bittert lämna när han tar över.. 
  • Anonym (Dessa män...)
    Anonym (Suck) skrev 2022-12-11 21:48:03 följande:
    Jag hör din poäng, men förälder får han åtminstone vara, jag kan inte ha barnet ensamt. Därför jag hade hoppats på att någon satt på någe tips så man slipper bara "Stå ut" min tid som FL... så får jag väl bittert lämna när han tar över.. 
    Han kommer vara biologisk och juridisk pappa, men det vette sjutton om jag tror att han vill vara en pappa i praktiken. Jag tror inte han vill ha barn helt enkelt. Därav noll engagemang. Så nej, tyvärr tror jag du får dra lasset själv med precis allt. Och det kommer du klara av. Man klarar allt man måste klara av nämligen.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (flykt) skrev 2022-12-11 21:15:12 följande:

Är det så att han innerst inne är osäker på om han vill bli pappa med dig? (Känner igen mitt ex starkt i beteendet och han ville egentligen inte bli pappa och inte vara tillsammans med mig heller.)

Ingen aning, jag tror han bär på ganska mycket bagage egentligen. Men svårt för oss utanför hans tankeverksamhet att veta eftersom det inte är något han delar med sig av.
    Oavsett är ju detta inte ett alternativ nu eftersom vi snart har vårt barn här. Så det skulle han isåfall tänkt på lite tidigare.. 
    Kockobello skrev 2022-12-11 21:33:57 följande:

Ja, du har valt honom alldeles själv.

Korrekt och han har faktiskt valt mig också, utan tvång Flört men vårt barn har ju inte valt någon av oss, borde jag då bara skita i allt precis som han då, eller hur menar du?
Svar på tråden Hur bemöta hans oengagemang?