• MilanBatinic

Ansökan om dagar i samband med födelse

Hej!

Kan någon här förklara till mig hur räknar Försäkringskassa ersättning för 10 dagar vid barns födelse?
    På Försäkringskassans sida står det så här:

'Hur mycket kan man få?
    I Kassakollen kan du enkelt och snabbt se ungefär hur mycket du får för dina 10?dagar. Du får knappt 80 procent av din lön.'
    Här är länk ( https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/10-dagar-vid-barns-fodelse ).

Jag har skickat ansökan och jag har fått beslut om sjukpenninggrundande inkomst på 483000.
    Jag har också fått beslut om belopp till 10 dagar på 10800 brutto eller 7668 kr netto.
    Belopp är inte ens nära 80% av min lön på 10 dagar så hur har de räknat?

Med vänliga hälsningar
    Milan

• Svar på tråden Ansökan om dagar i samband med födelse
  • LFF

Testa att räkna på en full månad. Det är så FK tänker nämligen när de pratar om 80% av lönen. Det är baserat på ett uttag av föräldradagar om 7 dagar per vecka (när man sen tänker den "riktiga" föräldraledigheten). 

• LFF

Gjorde en egen beräkning bara för att det är kul

483 000/12= 40 250
    40 250/3= 13 417
    13 417*0,8=10733,6

Inte alltför långt från det du har i ditt inlägg med andra ord.

• MsM84

Om jag kommer ihåg rätt så räknas de tio dagarna på samma tak som vab vilket är mycket lägre än taket för föräldrapenning. Du f därför mycket lägre ersättning än 80%. Men det är bara att vänja sig - det blir aldrig 80% i verkligheten från fk (men det är ändå fantastiskt att vi får pengar för att vara hemma med våra barn!).

• Millan644

Stämmer din årsinkomst med 483 000kr? Annars har de ett tak, tror gränsen är där. Att du tjänar över taket spelar ingen roll, du får tyvärr bara 483 000 kr av taket.

Svar på tråden Ansökan om dagar i samband med födelse