• Anonym (Stödass)

Någon som jobbar på gruppboende/stödassistent som kan berätta hur det är?

Behöver veta vad jag kan förvänta mig, jättetacksam om någon vill berätta!

• Svar på tråden Någon som jobbar på gruppboende/stödassistent som kan berätta hur det är?
  • pralin

Vad är det specifikt du funderar över? Arbetsrollen som stödassistent är bred. Vad som krävs av dig när du arbetar med boende beror på individens behov och det kan vara högt till lågt. Flexibilitet, snabbtänkthet, noggrannhet och förmåga att möta människor så som dom behöver i stunden anser jag vara viktigt. Ett aldrig sinande tålamod.

Rutinerna på olika boenden ser olika ut. Det sista boendet jag jobbade på höll högt tempo. Vi var helt enkelt en bra personalgrupp som mådde bra av att ge 1000% både med kunderna och strukturen i verksamheten. En del ny personal vände i dörren, andra kände att dom hittat rätt. 

Baksidan är just att resurserna är begränsade. Kunders behov kan ändras och nivåbedömning ta tid=svårt att utföra ett bra jobb. Ständig brist på personal och rekryteringen går segt. Vänner som jobbat på med mer "vårdtunga" kunder än mig har fått arbetsskador pga ständigt gå kort och därför inte kunnat jobba dubbel när det behövs och chefen varit döv för detta.
     Genom mina år som stödassistent har jag fått hantera kunder som mått väldigt dåligt psykiskt vilket inneburit en stor risk för våld. Att vara dubbel tillfälligt eller att man hyr in vaken natt kan ta tid beroende på chef (kostar ju pengar). Att jobba dygnspass när man vet att man inte kommer få någon vila utan hantera kund i psykos 25 timmar är tufft. Samverkan med psykiatrin är inte alltid som önskat. 

I övrigt får du räkna med att vara handyman, städerska, pedagog och undersköterska i ett. Allt beror på verksamhet. Jobbet är roligt, men det kan också bli slitsamt. 

• Anonym (Stödass)

Stort tack för ditt svar, uppskattas! Jag har kollat lite på jobb, och tycker det vore givande att jobba som stödassistent.

Svar på tråden Någon som jobbar på gruppboende/stödassistent som kan berätta hur det är?