• Anonym (Jo)

Hur vanligt är det med flera missfall?

Jag har haft 5 missfall totalt. Varav 4 under det senaste året. Först hade jag två tidiga missfall som var som en försenad mens bara, plussade på BIM och sen kom ?mensen? en vecka senare. Sen vet det en massa försök som inte ledde nån vart alls eller så var maken bortrest i tjänsten. Sen hade jag en MA som upptäcktes  v 11 nu i somras, fostret mättes till omkring 8+2. Blev gravid igen två försök senare och fick en ofostrig graviditet som upptäcktes i 8+0. 

Jag är så less på det här nu, att kastas mellan hopp och förtvivlan. 

Undrar hur vanligt det är med flera missfall såhär på raken? Verkar som att många har varit med om missfall, men bara något enstaka. 

• Svar på tråden Hur vanligt är det med flera missfall?
  • MagganTop

Efter tre missfall är man väl garanterad utredning? Har ni kollat upp det? Så tänker att fler än tre är ovanligt

• Anonym (Ovanligt)

Väldigt ovanligt, drygt 1% får upprepade missfall. Står både på svenska sidor och engelska.

• Anonym (Jo)
    MagganTop skrev 2022-12-10 11:21:14 följande:

Efter tre missfall är man väl garanterad utredning? Har ni kollat upp det? Så tänker att fler än tre är ovanligt

Är inte garanterad det pga min ålder samt att vi redan har två barn ihop. Så tyvärr. 
  • Anonym (Ovanligt)

Upprepade räknas som 3 och fler.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Ovanligt) skrev 2022-12-10 11:22:29 följande:

Väldigt ovanligt, drygt 1% får upprepade missfall. Står både på svenska sidor och engelska.

Okej? Känns lite som att det är kört för min del nu då? :( 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Ovanligt) skrev 2022-12-10 11:23:20 följande:

Upprepade räknas som 3 och fler.

Jag har ju haft två som vården känner till. Övriga var bara som en försenad mens, så jag tror att de endast räknas som kemiska graviditeter. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Jo) skrev 2022-12-10 11:25:08 följande:
    Okej? Känns lite som att det är kört för min del nu då? :( 
    Ni får ju söka hjälp.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-10 11:40:55 följande:
    Ni får ju söka hjälp.
    Jag får ingen hjälp pga har passerat åldersgränsen för det 
  • Anonym (Ovanligt)

För att få hjälp efter tre måste de veta om dom på sjukhuset, räcker inte med två då. Hur gammal är du ts? Kan ju bero på din ålder.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Ovanligt) skrev 2022-12-10 14:41:04 följande:

För att få hjälp efter tre måste de veta om dom på sjukhuset, räcker inte med två då. Hur gammal är du ts? Kan ju bero på din ålder.

Snart 44. Så ja beror på åldern skulle jag säga. För jag har aldrig fått missfall innan 41 och blivit gravid på första försöket. Nu blir jag ju fortfarande gravid lätt, men får många missfall. 

vården ?vet om dem? men räknar dem inte som missfall säger de, det kallas visst kemisk graviditet om det inte passerar två veckor över BIM. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Jo) skrev 2022-12-10 12:34:12 följande:
    Jag får ingen hjälp pga har passerat åldersgränsen för det 
    Men gör fertilitetsutredning privat.
  • svansmamman
    Anonym (Jo) skrev 2022-12-10 11:18:22 följande:

Jag har haft 5 missfall totalt. Varav 4 under det senaste året. Först hade jag två tidiga missfall som var som en försenad mens bara, plussade på BIM och sen kom ?mensen? en vecka senare. Sen vet det en massa försök som inte ledde nån vart alls eller så var maken bortrest i tjänsten. Sen hade jag en MA som upptäcktes  v 11 nu i somras, fostret mättes till omkring 8+2. Blev gravid igen två försök senare och fick en ofostrig graviditet som upptäcktes i 8+0. 

Undrar hur vanligt det är med flera missfall såhär på raken? Verkar som att många har varit med om missfall, men bara något enstaka. 

Jag hade tre missfall på raken innan jag blev gravid en fjärde gång som resulterade i bebisen som ligger bredvid mig nu. Först hade jag två missfall (oplanerade graviditeter), därefter ett år av manisk kontroll av preventivmedel innan vi bestämde oss för att försöka. Plussade på första försöket, men fick missfall. Väntade därefter en mens innan vi försökte igen, och då med ett litet frö som ville stanna hela vägen. 

Folk här skriver att det är ytterst ovanligt med flera missfall, men jag har hängt här ett tag nu och insett att jag verkligen inte är ensam om att ha flera missfall/MA på raken. Att statistiken ser ut som den gör tror jag beror på mörkertal. Många befruktade ägg går förlorade och kommer ut som en blödning likt mens, varför man inte vet om att man är gravid om man inte testat tidigt. 

Så känn dig inte ensam, jag (och många med mig) finns här och delar din upplevelse! 

• Anonym (sof)
    Anonym (Jo) skrev 2022-12-10 11:18:22 följande:

Jag har haft tre stycken på ca ett år, vet hur fruktansvärt jobbigt det är att gå igenom. Det vore dock värre om man inte lyckades bli gravid alls tänker jag, DÅ hade jag tänkt att det var kört. Vi ska få hjälp men jag gissar att dom inte kommer hitta något fel :/. Vid två av tillfällena visste jag inte om att jag var gravid och levde därför inte som att jag vore det om man säger så. Risk att det blev missfall pga det. 
  • svansmamman
    Anonym (sof) skrev 2022-12-11 11:27:09 följande:
    Jag har haft tre stycken på ca ett år, vet hur fruktansvärt jobbigt det är att gå igenom. Det vore dock värre om man inte lyckades bli gravid alls tänker jag, DÅ hade jag tänkt att det var kört. Vi ska få hjälp men jag gissar att dom inte kommer hitta något fel :/. Vid två av tillfällena visste jag inte om att jag var gravid och levde därför inte som att jag vore det om man säger så. Risk att det blev missfall pga det. 
    Nu vet jag inte vad du gjorde under tiden du var gravid utan att veta om det, men det ska mycket till för att man själv ska kunna framkalla missfall. Jag tänker så du inte känner skuld över att det blev missfall, för det var förmodligen ingenting du kunde ha gjort för att undvika det. Hjärta
Svar på tråden Hur vanligt är det med flera missfall?