• Anonym (Jag)

Finns det något att göra idag?

Istället för att fortsätta trådkapa startar jag en egen. Grooming blev så vitt jag förstått olagligt 2009, det här utspelade sig 05-06.

Jag var nyligen fyllda femton när jag fick kontakt med en äldre man på nätet. Jag var ensam, mådde dåligt och sökte desperat efter någon som såg mig. Det blev denna man. Han var i 50-årsåldern och till att börja med var det bara vänskapligt, men ja... Hade det fortsatt så hade jag knappast skrivit det här.

Jag var oskuld när vi först träffades och han lyckades få mig att göra väldigt mycket som jag egentligen inte ville... Han sa att han älskade mig och försökte övertala mig att rymma utomlands med honom... Han ville alltid att vi skulle ha sex oskyddat, för han ville ha barn med mig... Han både fotade och filmade... Och jag klarade aldrig av att säga nej... Det som till sist fick loss mig var när jag fick en pojkvän. Dock har mannen kontaktat mig med jämna mellanrum genom åren och gjort sitt bästa för att ge mig dåligt samvete över att jag krossade hans hjärta.

Jag har i alla år dragits med ångest efter det här och tanken att han utsätter andra tjejer för samma sak känns hemsk... 

Jag förstår att jag inte kan anmäla det han utsatte mig för idag, det har gått för lång tid... Men finns det något annat jag kan göra? Stoppa honom från att utsätta ännu fler?

• Svar på tråden Finns det något att göra idag?
  • Anonym (Nej)

Nej ts, du varken kan eller ska försöka göra någonting. Det enda som händer om du pratar med någon annan än polisen om detta och det kommer fram till honom (eller någon som sympatiserar med honom) är att du riskerar åtal för förtal. Du har ingen aning om han har kontaktat andra tjejer heller så det blir bara spekulationer från din sida om vad han haft för sig utöver er kontakt. Prata med en terapeut så du kan lägga det bakom dig istället.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Nej) skrev 2022-12-08 15:58:09 följande:

Nej ts, du varken kan eller ska försöka göra någonting. Det enda som händer om du pratar med någon annan än polisen om detta och det kommer fram till honom (eller någon som sympatiserar med honom) är att du riskerar åtal för förtal. Du har ingen aning om han har kontaktat andra tjejer heller så det blir bara spekulationer från din sida om vad han haft för sig utöver er kontakt. Prata med en terapeut så du kan lägga det bakom dig istället.

Jag vet att han fortfarande är aktiv på samma ställe vi fick kontakt.
    Hur skulle det kunna vara förtal? Det är mitt liv, sakerna hände.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 16:07:00 följande:
    Jag vet att han fortfarande är aktiv på samma ställe vi fick kontakt.
    Hur skulle det kunna vara förtal? Det är mitt liv, sakerna hände.
    Allt som sprids i vad som kan anses vara syfte att svartmåla någon annan är förtal, även om du kan bevisa vad han gjorde mot dig. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Nej) skrev 2022-12-08 17:20:30 följande:
    Allt som sprids i vad som kan anses vara syfte att svartmåla någon annan är förtal, även om du kan bevisa vad han gjorde mot dig. 
    Även fast det var ett barn han utsatte?
    Aldrig haft för syfte att svartmåla någon... Men har en stark känsla att det skulle räcka att polisen kollar hans dator för han skulle åka dit... En sån som han förändras inte. Men för det måste de ju ha en anledning att kontrollera honom...
  • Anonym (M)

Men om jag förstår din beskrivning rätt så är det inget olagligt även om det hade hänt idag. Det gäller väl barn under 15? Eller vad är det för lag du menar?

• Anonym (aaa)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 17:37:47 följande:
    Aldrig haft för syfte att svartmåla någon... Men har en stark känsla att det skulle räcka att polisen kollar hans dator för han skulle åka dit... En sån som han förändras inte. Men för det måste de ju ha en anledning att kontrollera honom...
    Om du tex skulle skriva hans namn här så skulle folk kunna söka på honom och då skulle det kunna leda till förtal. 

Men du kan ju alltid ringa polisen anonymt och fråga om det går att göra något. Säga de då att de är intresserade av detta så kan du namnge honom till dem. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 17:37:47 följande:
    Nja, barn och barn. Du var byxmyndig även om du var minderårig. Och JA, det är fortfarande förtal. Det spelar ingen roll om du säger att syftet är att varna, det blir ändå ett svartmålande av personen och är alltså åtalbart. Och polisen kommer inte kontrollera hans dator utifrån vad du berättar, inte ens om du visar er chatkonversation.
  • Anonym (Jag)

Byxmyndig ja... Men att ha foton och filmer på någon under arton är olagligt... Och han har garanterat mer.. Jag frågade honom en gång om han tagit kontakt med någon under femton och han sa att han inte gör det för lagens skull, men annars hade han kunnat tänka sig så lågt som tio. 

Jag säger inte att jag ska anmäla honom för det han gjorde mot mig, jag vet att det är för sent, jag undrar vad som skulle hända om jag anmäler honom för misstankar om filmerna etc.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 18:31:27 följande:

Byxmyndig ja... Men att ha foton och filmer på någon under arton är olagligt... Och han har garanterat mer.. Jag frågade honom en gång om han tagit kontakt med någon under femton och han sa att han inte gör det för lagens skull, men annars hade han kunnat tänka sig så lågt som tio. 

Jag säger inte att jag ska anmäla honom för det han gjorde mot mig, jag vet att det är för sent, jag undrar vad som skulle hända om jag anmäler honom för misstankar om filmerna etc.

Nej det är det inte. Det är inte barnporr om du försöker få till det. Att tänka är inte heller olagligt (även om du hade haft det skriftligt).

Du var med på att bli filmad så du kan inte komma i efterhand och anmäla honom för det heller. Om du misstänker att han har filmer av andra så kommer de att fråga varför, och den enda grund du har är att han gjorde det mot dig och att du kan gissa dig till att han gillar unga. Det räcker inte.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Nej) skrev 2022-12-08 19:12:27 följande:
    Nej det är det inte. Det är inte barnporr om du försöker få till det. Att tänka är inte heller olagligt (även om du hade haft det skriftligt).

Du var med på att bli filmad så du kan inte komma i efterhand och anmäla honom för det heller. Om du misstänker att han har filmer av andra så kommer de att fråga varför, och den enda grund du har är att han gjorde det mot dig och att du kan gissa dig till att han gillar unga. Det räcker inte.
    Nej det är inte lagligt att ha såna filmer och bilder på en femtonåring oavsett vad hon sagt.
    Sen är det jävligt sjukt att du påstår att jag "var med på det". Jag var en osäker femtonåring, han en man på över femtio som pressade mig till massor av saker.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 19:28:23 följande:
    Nej det är inte lagligt att ha såna filmer och bilder på en femtonåring oavsett vad hon sagt.
    Sen är det jävligt sjukt att du påstår att jag "var med på det". Jag var en osäker femtonåring, han en man på över femtio som pressade mig till massor av saker.
    Jo det är det och jo, du var med på det även om du blev manipulerad. Det var inte mot din uttalade vilja,du sa inte NEJ, det var inte en dold kamera eller liknande. Ledsen ts men det är inte jag som skrivit lagen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 19:28:23 följande:
    Men på exakt vilket sätt pressade han dig? Det kan ha betydelse för om det ör olagligt eller inte.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Nej) skrev 2022-12-08 19:31:57 följande:
    Jo det är det och jo, du var med på det även om du blev manipulerad. Det var inte mot din uttalade vilja,du sa inte NEJ, det var inte en dold kamera eller liknande. Ledsen ts men det är inte jag som skrivit lagen.
    Är du han? Hur vet du annars vad jag sa och inte sa eller hur det gick till?

Det är du som inte vet vad du pratar om.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 20:41:22 följande:
    Är du han? Hur vet du annars vad jag sa och inte sa eller hur det gick till?

Det är du som inte vet vad du pratar om.
    Vad fan tror du själv?? Jag går på din beskrivning av hur det gick till.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Nej) skrev 2022-12-08 20:51:08 följande:
    Ät dina egna ord ts, och sluta anklaga andra för att vara äckel!
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 14:46:38 följande:
    Han både fotade och filmade... Och jag klarade aldrig av att säga nej.
    Jag menade till honom i allmänhet, inte just den biten. Att jag inte klarade stå på mig. Det är inte samma sak som att jag var med på allt från början. Han tjatade och pressade, visste precis vilka strängar han skulle spela på. Jag har inte beskrivit hur något gick till, så det kan du inte bedöma.

Du är den som är jävligt hård och elak mot någon som bara var femton år den gången. Och du har fel, det är visst olagligt att ha den typen av bilder på en femtonåring.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 21:01:38 följande:
    Jag menade till honom i allmänhet, inte just den biten. Att jag inte klarade stå på mig. Det är inte samma sak som att jag var med på allt från början. Han tjatade och pressade, visste precis vilka strängar han skulle spela på. Jag har inte beskrivit hur något gick till, så det kan du inte bedöma.

Du är den som är jävligt hård och elak mot någon som bara var femton år den gången. Och du har fel, det är visst olagligt att ha den typen av bilder på en femtonåring.
    Men vilken lag menar du?
  • Anonym (Yonas)

Finns nog inget rättsligt sätt att komma åt personen så här långt efteråt.

• Anonym (A)
    Anonym (Yonas) skrev 2022-12-08 22:35:27 följande:
    Finns nog inget rättsligt sätt att komma åt personen så här långt efteråt.
    +1
  • Anonym (Gamla Stan 89-91)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-08 21:01:38 följande:

Känner så igen mig i det du skriver. Har själv just börjat ta tag i vad som hände mig under en dålig "relation"  som jag hade med en mer än dubbelt så gammal man när jag var 17-19 år (för ca 30 år sedan). Han var aldrig elak eller våldsam men väldigt manipulativ och skicklig på att få unga trasiga tjejer att göra mer än de själva kanske ville. Gränser flyttas så lätt och omärkligt när förövaren är skicklig.
Svar på tråden Finns det något att göra idag?