• Torna

Ska jag ge ersättning?

Har en 2-månaders hemma som jag helammar. Har riklig möjlkproduktion och sonen kan alltid äta så han blir mätt och går upp ordentligt.

Men, jag har tappat vikt väldigt fort efter graviditeten. När jag blev gravid vägde jag ca 50-51 kg, dagen för förlossning 60,5 kg och nu efter 2 månader 49 kg. Så mindre än innan jag blev gravid. Bantar inte men har svårt att få i mig ordentligt då jag inte blir hungrig. Men försöker få i mig så mycket näring och vitaminer som möjligt. Har läst om att bantning gör att gifter kan komma ut i mjölken? Och är orolig att detta sker även vid en snabb viktnedgång. Funderar på om jag ska ge ersättning tills jag vet att min egen vikt är stabil? Är det någon som har tankar eller erfarenheter att dela med sig av? Kan man märka något på bebisen?

• Svar på tråden Ska jag ge ersättning?
  • Jemp

I ditt fall tror jag inte det är nån fara. Ett kg är ju inte en stor viktnedgång och gravidvikten kan du bortse från i sammanhanget. 

Det stämmer att gifter lagras i fettvävnad och kan frisättas vid viktnedgång. Om ersättning innehåller mer eller mindre vet jag inte. 

• Torna

Tack för ditt svar! 
    Var till en början inte orolig men fick höra massor om att man inte ska gå ner gravidkilona snabbt pga detta. Men så länge mjölkproduktion är effektiv tänker jag att det borde innehålla mer näring än ersättning? 

Jemp skrev 2022-12-08 11:55:49 följande:

I ditt fall tror jag inte det är nån fara. Ett kg är ju inte en stor viktnedgång och gravidvikten kan du bortse från i sammanhanget. 

Det stämmer att gifter lagras i fettvävnad och kan frisättas vid viktnedgång. Om ersättning innehåller mer eller mindre vet jag inte. 

• Anonym (A)
    Torna skrev 2022-12-08 12:40:57 följande:

Tack för ditt svar! 
    Var till en början inte orolig men fick höra massor om att man inte ska gå ner gravidkilona snabbt pga detta. Men så länge mjölkproduktion är effektiv tänker jag att det borde innehålla mer näring än ersättning? 

Det är inte säkert barnet vill gå tillbaka bröstmatning om du går över till flaska. Så tänk på det. Nu tillhör jag inte dom som tycker att man måste amma om man inte vill, så det kanske inte spelar så stor roll för dig.

Men jag hade nog fortsatt amma och försökt äta mer näringsrik mat. Men om det är en trend och du fortsätter gå ner i vikt så får du fundera på hur du ska göra. Det är ju viktigt att både du och bebisen mår bra. 
  • Spucks

11kg låter inte så mycket. 5-10kg tappar man ju direkt vid födseln och sedan brukar det vara en del vatten som man blir av med, som smlat sig under graviditeten.

• Anonym (Jojo)

Jag gick upp 10 kg under graviditeten. De hade jag tappat dagen efter förlossningen och sen gick jag ner 10 kg till under amning (ca 6 månader). Jag åt som en häst - frukost, frukost nr 2, mellanmål, lunch, fika, middag och kvällsmacka - men rasade ändå i vikt. Vissa funkar så helt enkelt. Så vill du amma, bara fortsätt. Tycker du att du går ner _för_ mycket så att barnet närmast äter upp dig, så kan det vara läge att sluta eller komplettera med ersättning. 

När jag slutade amma gick jag för övrigt upp igen, till exakt den vikt jag hade innan jag blev gravid, fast att jag också återgick till normal mängd mat. Osis. Skrattande

• Anonym (h)

Låter som helt normal viktnedgång efter en förlossning.

Skulle satsa på mindre mål oftare för att kicka igång matlusten.

• Anonym (4 månaders bebis)

Jag vägde 59,9 innan Graviditeten. Vid förlossningen vägde jag 71 kg. 3 veckor senare vägde jag 57.. så det är ingen fara. Det är olika men vissa tappat sin vikt fort. För mig handlade om amning, åt dåligt och mycket Bebis-vikt som jag också och bar på i famnen :). Idag väger jag fortfarande 57.. 

• Jag är bara jag

Vissa som ammar rasar i vikt och andra som jag går knappt ner nånting. Andra rasar i vikt efter förlossning trots att de ger ersättning och andra går inte ner. Finns alla varianter. Det enda man avråder från är medveten bantning när man ammar. Att gå ner lagom är ingen fara alls och där verkar du vara. Försök äta mer sånt du gillar, en banan extra eller nåt bara så löser det sig.

• Torna

Tack för alla svar och kloka tankar!!
    Då känner jag mig mycket lugnare att fortsätta amma med gott samvete:)

• Jag är bara jag
    Torna skrev 2022-12-10 05:36:58 följande:
    Tack för alla svar och kloka tankar!!
    Då känner jag mig mycket lugnare att fortsätta amma med gott samvete:)
    Gör du det. Glad
Svar på tråden Ska jag ge ersättning?