Anonym (MA) skrev 2022-12-09 19:36:51 följande:
Idag var jag på sjukhuset för att träffa läkare och se hur vi skulle gå vidare. Jag bröt ihop direkt i rummet och berättade om mitt trauma när det gäller abort med cytotec och bad om en kirurgisk. Men nej, det var inte ett alternativ. Blir så ledsen och uppgiven. Förstår att det är mer skonsamt för kroppen med medicinsk och säkert mycket billigare för vården. Men när man redan mår skit över att ha förlorat en önskad graviditet tycker jag att det blir för mycket att tvingas gå igenom en metod man mår så himla dåligt av. Har gråtit hela dagen, rädd att hamna i depression som efter den traumatiska aborten.
Jag måste dessutom åka 1,5h till grannstaden pga platsbrist. Ska vara fastande när jag kommer dit, är det någon som vet varför det är så vid en medicinsk abort? Känns ju viktigt att ha energi inför dagen!
Ledsen för det du tvinga gå igenom. Jag hoppas du har bra stöd från familj/partner/vänner där någon kan följa med dig och vara med dig. Jag vet inte varför man ska vara fastande? Det borde man ju inte behöva vara om det inte är en planerad operation? Men finns säkert en anledning.
Har du bett om/blivit erbjuden samtalsstöd? Det brukar finnas kurator kopplad till kvinnokliniken. Jag fick stöd där direkt Utan väntetid. Om du har barn sedan innan kan du ju även gå via BVC. Viktigt att få stöd och prata så det inte blir ett trauma inför kommande graviditeter. ( jag bearbetade inte mitt ma tillräckligt vilket blev värre för varje graviditet sen, en fruktansvärd oro att något skulle gå fel.)
Verkar vara så olika i olika regioner med allt. Jag tillhör Jönköpings län. Vart tillhör du ?