• Anonym (Hopplöst)

Har jag rätt till något bidrag??

min Sambo och jag har valt att gå isär, vi har tre barn under 18 ihop som kommer bo lika mycket hos båda två.
    tyvärr så har jag just nu en skuldsanering som det är 3 år kvar på. min månadslön innan skatt ligger på 24.500 och när jag betalat min telefon och skuldsanering har jag ca 12.000kr kvar. 

just nu hyr vi en lägenhet, fyra rum och kök och den är på ca 95kvm. Hyran ligger på 10.100kr. eftersom jag har skuldsanering så är det rätt kört för mig att hitta en egen lägenhet så sambon sa att han kunde flytta och jag får bo kvar här. Men jag kommer aldrig kunna betala hela Hyran själv + mat och andra räkningar. har jag rätt att få bostadsbidrag eller tjänar jag för mycket? finns det något annat bidrag jag kan söka just nu när jag har min skuldsanering?

• Svar på tråden Har jag rätt till något bidrag??
  • Kockobello

Det är bättre att försöka byta jobb om det går. Bästa sättet att öka lönen är att byta arbetsgivare.

• Kockobello

Eller ha en inneboende, hyr ut ett rum.

• Anonym (k)

Siffran för preliminärt bidrag står ju till vänster. Du behöver inte trycka på att ansöka.

• EpicF

Troligen tjänar du för mycket för att få bostadsbidrag. Men du kan alltid göra en ansökan och se. 

• Anonym (kim)
    EpicF skrev 2022-12-06 23:29:34 följande:

Troligen tjänar du för mycket för att få bostadsbidrag. Men du kan alltid göra en ansökan och se. 

Nej, det gör hon inte..

Ts: du fyller nog i fel någonstans, du bör ha rätt till ca 2.000kr i bostadsbidrag. Dessutom ska du anmäla ändrade förhållanden till kronofogden så de räknar om diTT betalningsutrymme nu när du är ensamstående.
  • Anonym (qwerty)

Istället för att bo kvar får du skaffa mindre. 3a sannolikt, eller stor 2a, barnen får dela rum och du sover i vardagsrummet.
    Även om du skulle få ett bostadsbidrag så kommer din lön inte täcka alla andra räkningar och utgifter, så det är till att flytta.

• Anonym (kim)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-12-07 00:01:19 följande:

Istället för att bo kvar får du skaffa mindre. 3a sannolikt, eller stor 2a, barnen får dela rum och du sover i vardagsrummet.
    Även om du skulle få ett bostadsbidrag så kommer din lön inte täcka alla andra räkningar och utgifter, så det är till att flytta.

Nejdå, hon behöver inte flytta. Hon kommer att få en ny betalningsplan från KF, anpassad efter att hon är ensamstående och därmed ska stå för hela hyran själv T ex.
Svar på tråden Har jag rätt till något bidrag??