Andra kejsarsnittet
Jag har två barn, båda förlösta genom planerade snitt. Enligt vad jag fick till mig på BB av läkare och även min upplevelse var båda snitten tämligen komplikationsfria. Vid snitt nummer två tog dock betydligt längre tid att få ut bebisen, 14 minuter. Jag behövde dock inte ens komma till uppvak, då jag mådde så bra. Upplevde det som en fin förlossning, om dock lite lång som sagt.
Nu i efterhand har jag dock fått till mig av en barnmorska att det tog lång tid att få ut barnet, vilket bör has i beaktande och att snittet troligtvis var komplicerat. Mitt ärr är ganska stort också, vilket även det kan tyda på att det var besvärligt att få ut barnet. Hon avrådde mig att skaffa fler barn på grund av detta samt att jag nu är 40 år. Det står dock inget i min journal att jag inte bör skaffa fler barn, det var inte heller något läkaren upplyste mig om efter snittet. I journalen står det endast att det var ärrigt, vilket jag antar är en vanlig komplikation vid ett andra snitt.
Min fråga till er är nu hur lång tid tog det vid era snitt att få ut barnet? Samt om man ska avrådan från att skaffa fler barn måste väl ändå detta antecknas i journalen eller hur blir man underrättad? Jag vet inte riktigt vem jag ska tro på nu. Någon som gjort flera snitt och varit över 40?