Granskad av Skattemyndigheten
Hej! Ny användare här som har haft grav ångest hela helgen.
Jag samlar klockor och har haft en webbsida där jag listar de jag ska försöka sälja av, målet är inte vinst utan att få in pengar som går till nya klockor. Jag har inget registrerat företag utan vanlig anställning. Och det har inkommit ett anonymt tips till skattemyndigheten om detta.
Nu har jag fått brev av skattemyndigheten som kräver att jag redovisar för hundratalet swish och bankinsättningar under 2021-2022 på ca 200tkr. Förutom massa swish från vänner för icke varor (utan utlägg, betalt krognota etc etc) så finns det klockrelaterade insättningarna från några hundralappar till ca 20tkr per styck till ett värde av ca hälften av de 200tkr.
Lite frågor:
1. De borde rimligtvis ta in i beaktningen att de 200tkr inte är ren vinst och straffskatta på det? Kommer beloppet kunna räknas av om jag visar på nya inköp pengarna gått till?
2. Är det slut med granskning 2020-2021? Hur långt kan de gå tillbaka i tiden? Har för mig det är för 7 år för enskild firma?
Tacksam för svar, och om nån vet lite mer vad som gäller om man säljer av samling etc.
Tacksam för svar,
Lasse