• Anonym (Råd)

Syster med psykisk ohälsa plågar oss, hur lösa?

Jag har en vuxen syster med psykisk ohälsa som bor inneboende hos min bror.
    Hon vägrar ta sina mediciner o samarbeta med vården, vi har ringt överallt och det finns snart inga alternativ kvar. Vi har orosanmält till socialkontoret.
    De vill att hon söker, inte vi. Hon struntar i gå på möten o annat. 
    Kommer hem mitt i natten, skriker o gormar, är hotfull ibland. Vi försöker prata med henne om hur vi ska lösa problemet, tex att vi ordnar särskilt boende via funktionsdtödsenheten (då hon inte klarar eget hushåll med allt det innebär).

Min bror får ingen sömn och mår dåligt psykiskt o fysiskt, jag med och hela familjen. Vi vet inte hur vi ska lösa detta!
    Det har pågått länge! Hon har tidigare utfört suicidförsök också, så vi är samtidigt rädda om henne o mkt oroliga. Men vi kan inte ha det såhär. Någon som har råd?

• Svar på tråden Syster med psykisk ohälsa plågar oss, hur lösa?
  • Anonym (Slut)

Dumpa henne utanför psyket. Alternativt socialkontoret. Ni kör slut på er själva till ingen nytta alls. Det är aldrig värt det att köra över sig själv för nån som inte uppskattar hjälpen eller ens vill ha den. Du och din bror har bara ett liv. Ska ni kasta bort det på syrran? Tänk om hon lever massor med år till? Hur går det då med er egen hälsa? Hon kan helt enkelt inte vara ert ansvar längre. Finns ju många psykiskt sjuka som ingen anhörig tar hand om och då måste samhället ingripa. Nu slipper dom eftersom ni tar på er ansvaret. Ibland måste man helt enkelt bara ta ett beslut om att ens eget liv och hälsa går först.

• Anonym (S)

Förklara för henne att det är en ohållbar situation och att hon måste flytta ut. Antingen till eget boende eller någon form av statligt boende, vad hon kan ha rätt till. Säg att ni kan stötta i samtal med soc kring att hitta ett nytt boende men att det måste bli stopp.

• Anonym

Ni ska säga till er syster att flytta. Ni orkar inte mer.
    Ni ska inte använda era liv till att fungera som vårdpersonal och institution för att tillfredsställa henne

• Anonym (Råd)

Tack. Vi får göra vårt bästa och inte släppa in henne mer, synd att man inte kan få hjälp kopplat från soc direkt.
    Det är en väldigt svår situation.

• fornminne

Om hon vägrar ta sina mediciner och vägrar samarbeta, kan ni inte hjälpa henne mer. Din bror har inget annat val än att köra ut henne, hans hälsa måste gå först.

Det klart att man försöker hjälpa närstående, men det måste finnas en gräns. Er syster tar inget som helst ansvar för situationen. 

Blod är inte alltid tjockare än vatten.

Om hon vägrar samarbete, mediciner mm, kan kanske inte vården heller hjälpa henne. Det kan vara bra att veta. Det ska mycket till för tvångsvård. Men ni kan inte förstöra era egna liv för hennes skull.

• fornminne

Så länge ni hjälper henne kan hon dessutom fortsätta som förut, på er bekostnad.

Jag fattar att hon mår jättedåligt och inte klarar att ta ansvar, men det kan inte ligga på er.

• Vandel

Kontakta kommunen. de ska ha någon som kallas för personligt ombud eller case manager Och som ska vara behjälplig. 

• Anonym (Usch)
    Anonym (Slut) skrev 2022-12-03 22:05:40 följande:

Dumpa henne utanför psyket. Alternativt socialkontoret. Ni kör slut på er själva till ingen nytta alls. Det är aldrig värt det att köra över sig själv för nån som inte uppskattar hjälpen eller ens vill ha den. Du och din bror har bara ett liv. Ska ni kasta bort det på syrran? Tänk om hon lever massor med år till? Hur går det då med er egen hälsa? Hon kan helt enkelt inte vara ert ansvar längre. Finns ju många psykiskt sjuka som ingen anhörig tar hand om och då måste samhället ingripa. Nu slipper dom eftersom ni tar på er ansvaret. Ibland måste man helt enkelt bara ta ett beslut om att ens eget liv och hälsa går först.

Vilket osympatiskt svar
  • Hyllemor

Problemet är att man som anhörig till en vuxen person med psykiskt ohälsa är berättigad till väldigt lite stöd ifall personen med ohälsa vägrar att ta emot hjälp. En person som är gift med en person med psykisk ohälsa kan få lite stöd. En person som är syskon eller vän eller någonting annat, får i stort sett inget stöd alls för att hjälpa personen i fråga, vilket är mycket problematiskt om man verkligen vill hjälpa personen. Jag råder dig till att försöka hitta grupper på facebook eller på andra forum som kan råda dig i det här. Familjeliv är nog dessvärre fel forum för sådana här frågor.

• Anonym (Blir då ledsen)

Jag och min bror delar boende pga olika orsaker.
    Jag är som din syster och har priblem med bla ångest och depp. Jag kan inte jobba och får ut pengar från försäkringskassan.

Men till skillnad från din syster så betalar jag halva hyran, betalar för mat och liknande. Är noga med mina mediciner och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.
    Blir så ledsen när jag läser om situationen som du har. Folk som inte har någon dom helst självinsikt över sina problem och vägrar inse att de är problemet är svåra att hantera.

Det tar även på familjen som vänder sig ut och in. Jag har en kompis med liknande sätt som din syster. Jag har börjat att fasa ut kontakten för jag orkar inte hjälpa henne mer. 
    Det är svårt i er situation då ni är en familj. Det jag skulle göra är att berätta för min bror att jag bryr mig om honom. Han får ta det största lasset just nu.

Kan din syster bli omyndig förklarad och få hjälp på den vägen? Kan hon få hjälp i ett annat län? Skulle jon klara av eget boende med boendestöd och en godman?

Jag önskar din bror och din familj allt gott och jag hoppas att allt snart blir bättre. 
    Ibland är det bästa att låta folk gå även om det är familj. Det gör ont men om din syster vägrar ta emot hjälp som hon blir erbjuden så ska inte ni drabbas av detta. Ibland når man till slut en gräns för hur mycket man klarar av.
    Har hon fått ultimatum?

Kramar ❤

Svar på tråden Syster med psykisk ohälsa plågar oss, hur lösa?