Arbetsgivare som använder logik- och personlighetstester vid rekrytering?
Några här som är vana vid rekrytering och kan förklara lite hur man resonerar som arbetsgivare/rekryteringsfirma när man använder olika tester? Vad är det egentligen dessa visar som faktiskt är något att ha?
En närstående är inne i en rekryteringsprocess, företaget vet vad hen gjort i arbetslivet och hen är klart kvalificerad, det har varit flera intervjuer och hen har namnen på referenserna redo. Bara att nu ska hen göra logiktest, ett ”adaptive matrigma”. För att förbereda sig lite så går det att hitta liknande tester på nätet och de är helt omöjliga. Vi sitter flera stycken och stirrar på dessa mönster och har ingen aning om vad det är för logik i dem…
Ska ett dåligt resultat på ett sådant test ändå diskvalificera någon från att få en tjänst personen i övrigt är oerhört väl kvalificerad för och som sagt jobbat med liknande arbetsuppgifter i många år?
Jag har själv åkt ut på en rekrytering pga tester, där gjordes testerna före intervjuerna (alltså valdes några kandidater ut enbart på ansökan/CV och fick göra testerna). Jag fick inte komma på intervju. Några år senare fick jag en likadan tjänst men utan att göra tester. Och har bara fått positiv feedback i mitt jobb av mina chefer.
Varför använder man tester och vad missar man på de kandidater man diskvalificerar för att de är dåliga på tester?