• Anonym (TS)

Ensam vårdnad pga borderline?

Jag fick diagnosen för nästan 10 år sen (2013) efter jag hade mått dåligt ett tag. Sen blev det bättre..Men år senare efter jag hade mått dåligt igen i några månader (förlossningsdepression) minns jag att en läkare gjorde samma ?test? och då fick jag höra att jag inte hade det längre, mötte tydligen inte alla kriterier längre. Har tagit Sertralin till och från sen 2013 men gör det inte det längre , mest pga amning och att jag inte känner att jag behöver det just nu.

Har berättat det mesta av det här för min sambo som jag nu ska separera från. Han är pappa till mitt yngsta barn som är 9 månader gammal. Han säger att han skulle kunna få ensam vårdnad pga att jag har borderline och tror att jag hittar på att jag inte hade det längre sen. Hur funkar det med det? Kan han använda det om det skulle bli en vårdnadstvist? Har han rätt att läsa mina journaler från den tiden när jag mådde dåligt isåfall? Nån som vet? 

• Svar på tråden Ensam vårdnad pga borderline?
  • Anonym

Sjukdomen i sig är inte ett problem. Vilken okunnig mört han är.
    Han måste i så fall visa att det gör dig till en dålig förälder eller helt omöjlig att dela föräldraskapet med.
    Nej, han får inte läsa dina journaler

• Anonym (Nej)

Nej, det får man inte bara pga en diagnos. Det beror på hur den yttrar sig. Dessutom har du den inte ens längre. Han får tro vad fan han vill. Låt honom stämma dig på vårdnaden, det blir han som betalar advokatskostnaderna för er båda.

• Anonym (ppp)

Varför skulle han kunna läsa din journal? Man måste logga in på sitt 1177 för att komma åt sin journal och jag utgår från att han inte har ditt inlogg. 

Om du är en bra förälder så spelar det ingen roll om man har diagnoser. Folk säger så mycket dumt när man ska separera, han försökte nog bara skrämma dig. 

• Anonym (Famrätt)

Nej så funkar det inte. 

om det blir en vårdnadsutredning via tingsrätten så kan utredare begära ut din journal, men oavsett vad som står i den så är det aktuell situation som är relevant, inte nåt som hände förr. (Om du inte mördat nån unge tidigare eller så)

Han försöker bara psyka dig.

• Anonym (been there (nästan))

Pappan till vårt barn stämde mig på vårdnaden för ca 5 år sedan. Det var en riktigt smutsig kampanj han drev med hjälp advokater och soc. Han lade fram i sin stämningsansökan att jag hade "en lång historik av psykisk ohälsa och diverse diagnoser". Det låg ett korn sv sanning i det, för jag hade varit utmattad, men sättet de beskrev mig på hintade snarare svår psykisk ohälsa och personlighetsstörningar. Borderline har jag aldrig fått som diagnos, egentligen inget annat heller utöver utmattning och under hela livet (längre tillbaka än 15 år) depression. Iaf. Jag behövde visa mina journaler när utredningen drog igång och ja, det spelar tydligen stor roll. Socialtjänsten plockade fram journaler och familjerätten krävde detsamna.
    Jag fick vårdnaden i vilket fall som helst men det var ingen munter period att gå igenom. 
    Det ordnade sig till sist, och en av anledningarna till att jag fick vårdnaden var att jag var saklig och inte smutskastade honom medan han uppenbarligen försökta slå under bältet på allt jag stod för.  En depression som nittonåring blev i hans framställan som svårt psykisk sjuk person. Det var mer som talade tillmin fördel men vill ändå säga det. Om du går igenom en tvist, var sjysst, sänk dig inte till en taskig nivå, var ärlig. 

Svar på tråden Ensam vårdnad pga borderline?