Anonym (Näää, never) skrev 2022-11-27 21:40:05 följande:
Jobbade med hygien för ett antal år sedan. Man kodade trasor som blå- allmänna ytor - röd toaletter. De tyckte det var dyrt med så många trasor så .... man uppfann en som var blå på en sida och röd på den andra ...kalas när ingen vet om man städat en mugg eller torkat bord. Har inte ätit på MCD .... sedan dess, de har fan ingen koll på vad de gör.
Inte ätit på någon annan snabbmatskedja heller för den delen. Taskigt utbildade ungdomar som inte har någon pejling alls.
Inte deras fel men ... just saying
Hej! Kul att du delar med dig, även om mestadels var negativ bedömning.
Oj, det med trasor är inget som gäller där jag jobbar. Vi har grilltrasor (endast på grillytor), blåa trasor (för städ i köket) och gröna trasor som används för städning i resterande delar av restaurangen. Alla ligger i separat hinkar och tvättas för sig så att de inte ska riskera att sprida bakterier emellan.
Måste säga att det är tråkigt att du inte känner att vi har koll, men jag kan även förstå dig.
Vi börjar med ungdomar. Ofta är ju mc vårat första jobb, och eftersom det inte krävs någon utbildning eller tidigare erfarenhet inom branschen så passar jobbet absolut inte för alla vilket jag själv upplevt. Haft tidigare kollegor som använder mobiler medans de gör mat, skippar att tvätta händer efter toaletten, står och snackar skit om andra istället för att jobba etc. Så där håller jag med dig. Å andra sidan är det en ganska hård miljö att kastas in i. När jag började för två år sedan så kom man till jobbet, man fick inga egna kläder i ens storlek utan blev tilldelade några gamla och smutsiga kläder. Man fick fyra timmars utbildning, och efter det förväntades man (utifrån kunderna samt arbetsledare) att kunna allt vilket är väldigt svårt då man ofta provjobbar under högt tryck. Det gör så att många inte lär sig rätt från början, mycket kan bli fel och de som leder köket hinner inte rätta till felen då stressen är för hög och underbemanningen katastrofal. Mitt första arbetspass var riktigt stressigt, efter jag slutat så var jag helt skakig i benen och gick hem och grät. Hårda ledare, brist på tid och klagomål från kunder. Man sätts helt enkelt in i en miljö där man inte hinner lära sig från grunden, det finns inte tid eller pengar för det. Man får lära sig på egen hand.
Så ansvaret i mitt egna fall låg där o då hos arbetsledaren, då det var deras fel att jag till en början inte fick möjligheten som krävdes för att utföra arbetsuppgifterna rätt.
Men är man ansvarsfull och medveten om vad jobbet innebär så lär man sig fort, och man vet vad som förväntas utav en.
Jag hoppas det gav lite klarhet för dig, och att du får en fortsatt fin kväll! ☀️