• Hyllemor

Vår 8-åring är så less på fotboll på fritids och vill gå hem själv när pappa sover efter nattpass.

Vår 8-åring avskyr verkligen fotboll. Fritids har just nu fotbollstema och har haft det ett tag. (VM? eller vad det nu är?) Tidigare har han kunnat välja om han vill vara med eller inte, men i fredags körde man en match via projektor medan de åt mellanmål och sade att så kommer det att bli nu eftersom så många barn är intresserade. 

Vid varje mellanmål annars brukar de lyssna på en ljudsaga (jag antar att de är för få personal och för många barn, så om det inte ska bli helt övermäktig ljudnivå så måste de göra så.) 

Min son brukar hämtas av pappa någon gång mellan 15.15 och 15.30, cirka en timme efter mellanmål när pappa har sovit klart efter sitt nattpass. Han är alltså hemma, men dock något svårväckt ifall man väcker honom innan dess.

Skolvägen går genom ett radhusområde med tre lugna gator (dock lite dålig sikt om bilar står parkerade) ca 5 minuters väg. Den största skräcken för mig som förälder är att folk parkerar som idioter på gatan precis utanför skolan. Jag tror dock att vår son skulle klara av att gå från skolan själv om han bara tar sig förbi alla felparkerade föräldrar utanför skolan.

Hur ska man tänka här? Vår son vill verkligen inte vara på fritids nu med fotbolls-VM. Han kan göra en macka själv och ta någonting att dricka om han är törstig. Min man tycker att allt är lugnt eftersom han har en nyckel och kan öppna porten och ytterdörren själv. Jag känner dock panik. Min man vaknar helt enkelt inte om det skulle behövas. Skolan har ringt honom vid flera tillfällen eftersom vi bor så nära men de har inte fått tag i honom utan har fått ringa mig som är på andra sidan stan. Jag känner mig rädd och skeptisk.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-11-27 03:41
    Jag är alltså rädd att min man inte ska vakna om vår son inte kommer hem i tid och någonting har hänt. Om han ställer klockan på 14.00 efter ett nattpass så vaknar han ALDRIG. Vår son vill gå hem klockan 14.00. Alternativet som finns är att han har en mobil i väskan och messar mig när han går från skolan och messar mig när han är hemma - men vad fan gör jag om han glömmer eller om han inte messar plötsligt? Jag tycker att han är för liten. Han själv tycker att det inte är några problem att vara hemma medan pappa sover, men pappa vaknar ju fan inte innan klockan 15.00, oavsett hur många gånger man ringer eller hur många gånger mobillarmet ringer.

• Svar på tråden Vår 8-åring är så less på fotboll på fritids och vill gå hem själv när pappa sover efter nattpass.
  • Anonym (S)

Livet är ju  inte alltid roligt.
    Kanske är en nyttig erfarenhet för din son att stå ut med sånt som inte är det roligaste. Vi pratar om en liten stund medan de äter mellanmål...
    Men han kanske har någon funktionsvariation som gör att han inte klarar av det?

Sen efter detta mellanmålet måste det ju finnas massor av saker att göra. Spel, pyssel, lego etc.

Jag skulle nog inte låta min 8-åring gå hem själv utan istället försöka hjälpa honom att hitta strategier/lösningar att klara av det tråkiga.

• Anonym (...)

Prata med lärarna! De vill att så många elever som möjligt ska stanna på fritidshemmet och kan säkert lösa problemet :) 

• Embla twopointoh

Kan inte din son få sitta i ett annat rum och lyssna på saga? Eller bara sitta i ett hörn med ryggen till projektorn och lyssna med hörlurar?

VM kommer ju inte att pågå för evigt heller.

• Anonym (Sol)

Prata med fritids, självklart måste han få göra något annat, t ex läsa eller pussla. Svårt att tro att alla barnen är så intresserade av fotboll. 

• Anonym (J)

Vår dotter har spårbar telefon, så jag kan se var hon är.
    Träna några gånger på hur han kan ta sig förbi felparkerade bilar på ett bra sätt.
    Det kommer gå bra!

• Anonym (E)

Skaffa en gps-klocka till sonen. Då kan du följa honom i en app i din telefon i realtid när han går från skolan och se när han kommer hem. Han kan också ringa dig från klockan om något skulle hända på vägen. 

• Spucks

En 8åring borde klara av att gå hem från skolan själv, även om vägen är längre och mer komplicerad än vad du beskriver. Dessutom vill han ju göra det. Jag tycker därför att det är på tiden att du släpper på tyglarna och inte inskränkar ditt barn pga din egen rädsla.

• Anonym (...)

Självklart borde han klara att gå hem själv och sedan vara "ensam" till pappa vaknar. Men det finns också forskning som visar på att barn som slutar fritidshemmets undervisning tidigt många gånger faller ur det sociala nätverk som finns där och från detta finns det kopplingar till hög skolfrånvaro högre upp i ålder vilket i sin tur är kopplat till depression. Det blir en ond spiral av det... Därmed INTE sagt att detta gäller alla!!! Annat var det förr när det fanns en stor social arena på hemmaplan, där alla kvarterets ungar var ute och lekte tillsammans efter skolan.

Jag tycker helt klart han ska försöka hänga med sina kompisar på fritidshemmet en stund. Lärarna får hitta andra aktiviteter åt de som dissar fotbollen. Och blir de bara varse om problemet så vill de så klart lösa det. De vill ha sina elever där!!!

Svar på tråden Vår 8-åring är så less på fotboll på fritids och vill gå hem själv när pappa sover efter nattpass.