Vår 8-åring är så less på fotboll på fritids och vill gå hem själv när pappa sover efter nattpass.
Vår 8-åring avskyr verkligen fotboll. Fritids har just nu fotbollstema och har haft det ett tag. (VM? eller vad det nu är?) Tidigare har han kunnat välja om han vill vara med eller inte, men i fredags körde man en match via projektor medan de åt mellanmål och sade att så kommer det att bli nu eftersom så många barn är intresserade.
Vid varje mellanmål annars brukar de lyssna på en ljudsaga (jag antar att de är för få personal och för många barn, så om det inte ska bli helt övermäktig ljudnivå så måste de göra så.)
Min son brukar hämtas av pappa någon gång mellan 15.15 och 15.30, cirka en timme efter mellanmål när pappa har sovit klart efter sitt nattpass. Han är alltså hemma, men dock något svårväckt ifall man väcker honom innan dess.
Skolvägen går genom ett radhusområde med tre lugna gator (dock lite dålig sikt om bilar står parkerade) ca 5 minuters väg. Den största skräcken för mig som förälder är att folk parkerar som idioter på gatan precis utanför skolan. Jag tror dock att vår son skulle klara av att gå från skolan själv om han bara tar sig förbi alla felparkerade föräldrar utanför skolan.
Hur ska man tänka här? Vår son vill verkligen inte vara på fritids nu med fotbolls-VM. Han kan göra en macka själv och ta någonting att dricka om han är törstig. Min man tycker att allt är lugnt eftersom han har en nyckel och kan öppna porten och ytterdörren själv. Jag känner dock panik. Min man vaknar helt enkelt inte om det skulle behövas. Skolan har ringt honom vid flera tillfällen eftersom vi bor så nära men de har inte fått tag i honom utan har fått ringa mig som är på andra sidan stan. Jag känner mig rädd och skeptisk.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-11-27 03:41
Jag är alltså rädd att min man inte ska vakna om vår son inte kommer hem i tid och någonting har hänt. Om han ställer klockan på 14.00 efter ett nattpass så vaknar han ALDRIG. Vår son vill gå hem klockan 14.00. Alternativet som finns är att han har en mobil i väskan och messar mig när han går från skolan och messar mig när han är hemma - men vad fan gör jag om han glömmer eller om han inte messar plötsligt? Jag tycker att han är för liten. Han själv tycker att det inte är några problem att vara hemma medan pappa sover, men pappa vaknar ju fan inte innan klockan 15.00, oavsett hur många gånger man ringer eller hur många gånger mobillarmet ringer.