Ska jag betala?
Behöver råd.
Ska försöka göra en jävligt lång historia kort.
I våras flyttade jag och två andra släktingar till en gård. Jag skulle köpa in mig på gården genom att betala ?hyra? varje månad. Del av hyran skulle gå till el, sophämtning m.m och resterande in på lånet.
Lånet gick dock aldrig igenom och på min födelsedag fick jag (av en slump) veta att vi hade en vecka på oss att flytta. Jag hade alltså ingenstans att ta vägen, ingenstans att ha mina saker och den fick därför sälja/skänka bort hela mitt hem. Hade ett stort hus jag spenderat mkt tid och pengar på under dom här 6 månaderna. Jag fick göra mig av med 90% av det jag ägde och flytta hem till min mamma med min 4-åring.
På detta är jag nu också arbetslös.
Nu kommer min släkting och vill ha 10 000kr för dem sista elräkningarna. Hon vet mycket väl om min situation och att jag inte har en krona. Men hon tycker ändå att vi ska hjälpas åt med det här. Jag föreslog att hon skulle ta av dom pengarna som skulle in på lånet men dom har hon köpt grejer för till gården. Jag har dock aldrig godkänt att pengarna fick användas till något annat än lånet.
Aldrig under dom här månaderna har hon nämnt elen, vilket inte är konstigt då den skulle ingå i hyran. Tycker också det är konstigt att komma och vilja ha för 3 månader på en gång och inte säga något direkt. Lättare att få fram 3000kr än 10000kr. För ca 2 månader sen berättade hon även att elen skulle stängas av samma dag men då betalade hon fakturorna så att dom inte behövde stänga av.
I vilket fall så finns inte pengarna så även om jag vill betala så kan jag inte.
Notera att hon behöll sitt gamla hus så hon har flyttat tillbaka dit och pengar finns, vet att hon har iallafall ett par hundra tusen på kontot. Och hon vet att jag inte har en krona sparad eller någon inkomst just nu.
Tycker ni att jag bör lösa dom här 10000kr eller är det hennes ansvar?