• Miscym

LSS företag?

Hej!

Har en kusin med sjukdom som gör att hens föräldrar måste ta hand om hen på heltid. De får en lön av ett företag som jag förstår det får pengar av kommunen som ska egentligen gå till den sjuka, men eftersom de tar hand om det administrativa tar de en bit av kakan.

Det är en liten kommun så min kusins familj och ett par andra familjer använder sig av samma företag. Alla familjer tycker att personen som tar hand om pengarna är snål med vissa saker, som tex ville min morbror ta min kusin till stranden förra sommaren men fick inte rätt av företaget att köpa in en speciell rullstol som passar för vatten och stranden. 

Flera familjer vill nu starta eget och vi undrar om man behöver en speciell utbildning som typ en godman måste gå innan man kan göra sånt. Är det någon som vet vart man kan börja?

• Svar på tråden LSS företag?
  • mammatill6

En del som inte stämmer här känns det som. Det är inte assistentbolaget som beviljar rullstolar o hjälpmedel. Det får man ansöka om från arbetsterapeuten eller hjälpmedelscentralen. Pengarna som företaget tar skulle inte gå till den sjuka utan det är ju just lönen för assistentbolaget som sen dina anhöriga är anställda hos.

• Mortiscia80

Med så dålig koll kan jag direkt säga att det är en idiotisk idé. Man måste vara väl insatt i de olika lagarna, det behövs så klart någon form av utbildning (flera år på högskola/universitet, socionom t ex), insikt i hur man sköter de företagsekonomiska bitarna samt också så klart någon form av erfarenhet från liknande arbeten.

Svar på tråden LSS företag?