Hjälp mig att förstå henne
Mitt ex säger att hon blir ledsen av att ha kontakt med mig och klarar inte av det och vill bara ha kontakt avseende sonen framöver.I våras kände jag att hon tog mig för given, kände mig inte åtrådd etc o funderade på att avsluta vår 6 år långa relation. Min kärlek o åtrå var dock intakt, älskade henne men inte relationen. I aug sa jag att jag ville ha en paus för att reda ut vad jag ville samt att jag funderat på att avsluta sedan i våras men att min kärlek till henne var intakt. Det kom som en chock för henne att jag inte sagt ngt o hon blev väldigt sviken över detta. Hon hade trott att allt var bra.
Efter pausen i början av okt ville jag återuppta kontakten o skapa ngt nytt med de lärdomar vi nu har med oss. Hon ville inte eft hon aldrig mer skulle kunna lita på mig o inte heller skulle kunna ge mig det jag behöver, att vi var för olika och att hon ej ville veta om jag börjat dejta. Att bryta med mig var det svåraste hon gjort eftersom hon inte var klar med mig i jmf med andra förhållanden som hon avslutat berättade hon.
Efter det har vi träffats/talats sporadiskt och varje gång har jag känt att vi båda är nära varandra och att hon har känslor för mig. Vi har haft en halvkompisrelation och jag försökt att få henne att se att vi har kvar "vårt flyt" och att vi skulle kunna umgås kravlöst och se vart det leder, eftersom jag älskar henne. Hon har hållit distans på sms/inga känslor och korta sms men när vi talas vid/träffas är hon nära mig i dialogen och glad. Efter träffarna samtalen, tystnad.
Igår sa hon att hon blir ledsen varje gång vi träffats/smsat och att hon inte vill det längre. Vi ska givetvis ha kontakt ang vår son. Mitt svar var att jag kände likadant men att jag blev glad/pirrig när vi talas vid men sedan saknad och förvirring eftersom jag älskar henne. Sa även att jag hoppats att hon skulle känna att "uppsidan var större än nedsidan(risken) och vi skulle kunna återuppta kontakten. Men att jag respekterar hennes vilja och att jag lämna min dörr öppen för henne om hon vill ta en fika/ringa. Svaret var "Jag kan inte fortsätta. Jag är ledsen".
Min fråga är:
Är hon ledsen för att jag eg avsluta förhållandet och att hon inte vill bli påmind om "giftet".
Eller är det för att hon bestämt sig att inte fortsätta med en person som hon älskar och när vi har kontakt väcks känslorna och hon blir ledsen?
Eller vad?
Jag vill inte fråga henne utifrån hennes önskan om att ej bli kontaktad. Vi är i 40års åldern. Jag har så svårt att förstå varför hon inte vill återuppta kontakten när vi uppenbarligen älskar varandra och funkar så bra med. Vi älskar att prata med varandra, gå på cafe etc. Så alla dessa ting finns.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-11-17 11:14
Förtydligande:
Vi ville båda ha pausen av olika skäl i aug. Jag hade då innan sagt att jag kände mig som hennes vän, att jag älskade henne men kände mig ensam. Hon ville ha pausen för vi hade olika värderingar. Vi satte ett slutdatum. När datumet kom en månad senare, ville jag starta ngt nytt tillsammans och hon ville inte. Vi var redan särbos sedan två år pga tidigare barns skolor.
Vid det tillfället berättade jag att jag funderat på vårt förhållande sedan april men att min kärlek till henne alltid varit intakt.
Så pausen var mutual.
Vår kontakt efter att vi skulle gå separata vägar, var gemensamt överenskommet.